Analize

Izbor iz najčešćih neistina u 2023. godini: Schmidt je nelegitiman, BiH je konfederacija, crna lista je vizni režim

Kada se radi o neistinitim tvrdnjama, 2023. godinu obilježile su one koje su se odnosile na Ustavni sud BiH, Ustav i ustavni poredak, Dejtonski mirovni sporazum i visokog predstavnika. Pored toga, nerijetko smo neistinitim imali priliku ocijeniti izjave u vezi s NATO i EU integracijama, američkom crnom listom, izborima i Izbornim zakonom te one koje su se ticale ekonomije.

Ilustracija: Istinomjer

Govoreći o Ustavnom sudu BiH, neistinite tvrdnje išle su od onih da Ustavni sud nije predviđen Ustavom BiH, preko tvrdnji da je u njemu nekada postojalo entitetsko glasanje do onih da se sudije Ustavnog suda biraju iz redova konstitutivnih naroda i da su njihovi predstavnici, a pojedini politički zvaničnici nisu znali koliko u ovom trenutku ima sudija u Ustavnom sudu BiH.

Jedne od najčešće ponavljanih neistina u prošloj godini bile su one koje su se odnosile na na način imenovanja visokog predstavnika u BiH Christiana Schmidta, odnosno na to da Schmidt nije visoki predstavnik jer ga nije imenovalo Vijeće sigurnosti UN-a.

Pored domaćih političkih aktera, takve tvrdnje iznosio je i ambasador Ruske Federacije u BiH Igor Kalabuhov, a slijedom stava da Schmidt nije “legalno izabran”, javnost je često svjedočila i tvrdnjama da on nema pravo da koristi tzv. bonska ovlaštenja te da ga moraju imenovati “strane” Dejtonskog mirovnog sporazuma.

U kontekstu ovlasti visokog predstavnika u BiH, neistinito se tvrdilo da su bivši visoki predstavnici “intervenisali u Ustav BiH”, kao i da je Schmidtov prethodnik Valentin Inzko tzv. bonske ovlasti koristio samo pri nametanju izmjena Krivičnog zakona BiH.

I ove godine česte neistine iznošene su na temu Dejtonskog mirovnog sporazuma – od toga da je mijenjan preko onih u kojima se tvrdilo da je Dejtonski sporazum predvidio uslove za zatvaranje OHR-a, da su strane potpisnice Dejtonskog sporazuma Republika Srpska i Federacija BiH, pa do onih da je BiH nastala potpisivanjem Dejtonskog mirovnog sporazuma.

Svjedočili smo nerijetko i neistinama koje su se odnosile i na državno uređenje, pri čemu se tvrdilo da je BiH državna zajednica i konfederacija, zatim zajednica država, kao i da je Republika Srpska država koja ima svoje granice i svoj vazdušni prostor koji kontroliše.

Tema u javnosti bila je i izmjena Ustava BiH, pri čemu se neistinito tvrdilo da Ustav BiH mogu mijenjati samo RS i FBiH, ali i da je za njegovu izmjenu potrebna i dvotrećinska većina u Domu naroda PSBiH.

Prošle godine nerijetko se govorilo i o državnoj imovini, pri čemu se, također neistinito, često moglo čuti da državna imovina pripada entitetima te da Ustavni sud BiH u svojoj odluci nije naveo da je ona vlasništvo države.

Nije nedostajalo neistinitih tvrdnji ni kada se radi o NATO integracijama BiH, poput onih da o odnosu BiH i NATO saveza odlučuju entiteti te da nigdje u relevantnim odlukama, dokumentima i zakonima ne piše da naša zemlja treba raditi na tome da postane članica NATO-a.

Javnost je također svjedočila netačnim tvrdnjama da bi BiH kao članica Alijanse bila prinuđena da na svojoj teritoriji rasporedi nuklearno oružje, kao i da NATO članice izdvajaju 2% GDP-a na godišnjem nivou da bi pomogle vojnim naoružanjem Ukrajini.

Nakon što je BiH dobila kandidatski status za članstvo u EU, fokus političkih aktera/ki u našoj zemlji usmjeren je ka pregovaračkom procesu, te smo i u tom kontekstu imali priliku čuti niz neistinitih tvrdnji.

Ovom prilikom izdvajamo onu da su najkraći pregovori jedne zemlje s EU trajali četiri godine, a kada je ispunjenost 14 prioriteta iz Mišljenja EK o članstvu BiH u pitanju, pojedini nosioci aktuelne vlasti tvrdili su da u prošlim mandatima nije ispunjen nijedan od njih. U kontekstu evropskih integracija, javnost je svjedočila i netačnom poređenju odnosa entitetskih budžeta i pomoći EU planiranoj za zemlje Zapadnog Balkana, kao i broju posjeta predsjednice EK Ursule von der Leyen Bosni i Hercegovini u odnosu na druge države u regionu.

Tokom minule godine politički/e funkcioneri/ke u BiH komentarisali/e su i uvođenje sankcija od američke administracije jednom broju političkih i javnih ličnosti u našoj zemlji, pri čemu su se također znale čuti neistinite tvrdnje.

Tako se od političkih dužnosnika moglo čuti da sankcionisane osobe mogu putovati u SAD, da neki od njih nisu pod sankcijama, već da im je uveden vizni režim, da je pojedinim sankcionisanim osobama sankcije uveo američki ambasador u BiH, a neistinito se govorilo i o samim razlozima za uvođenje sankcija.

Nezaobilazna tema bili su izbori i Izborni zakon BiH, te se jedan broj neistina odnosio na rezultate izbora pojedinih stranaka i kandidata, najčešće u kontekstu poređenja s drugim političkim subjektima.

Pored toga, imali smo priliku čuti i neistinite izjave da samo Parlamentarna skupština BiH može mijenjati Izborni zakon BiH, ali i netačne tvrdnje pojedinih političkih dužnosnika da se samo prijedlozi njihovih stranaka o izmjenama Ustava i Izbornog zakona BiH trenutno nalaze u parlamentarnoj proceduri, a ponavljana je i neistina koju smo imali priliku čuti i ranije – da aktuelni sastav Centralne izborne komisije BiH nije izabran u skladu sa zakonom.

Na kraju, ali ne i manje često, neistinito se govorilo i o ekonomiji. Tako je javnost imala priliku čuti neistinite tvrdnje da je RS u posljednje dvije godine privukla manje od 20 posto stranih investicija koje su došle u BiH, da taj entitet izvozi više vina od Federacije BiH, a neistine su se iznosile i u vezi sa stepenom zaduženja tog entiteta.

Netačno se tvrdilo i da je prosječna penzija u Republici Srpskoj duplo manja od one u Federaciji BiH, da je Federacija BiH u prošloj godini imala veći rast GDP-a od Hrvatske, kao i da su u tom entitetu u zadnje četiri godine najbitniji ekonomski parametri porasli u prosjeku za 50%.

Kao što je vidljivo iz navedenih primjera, najčešće neistine u 2023. godini politički/e akteri/ke u BiH izgovarali/e su u okviru tema i izazova koji su u političkom smislu obilježili i prošlu godinu.

Za očekivati je da teme poput imenovanja novog visokog predstavnika u BiH, rasprava u vezi sa sastavom i funkcionisanjem Ustavnog suda BiH, euroatlantskih integracija naše zemlje, proširivanja liste osoba pod sankcijama vašingtonske administracije, izmjena Izbornog zakona BiH, ali i ekonomije, budu i dalje prisutne u političkoj javnosti u BiH.

(Magazin Start/Istinomjer.ba)

 

Pitajte Istinomjer!