Analize

Najavljena realizacija novih starih saobraćajnih projekata u KS

Ministar saobraćaja Kantona Sarajevo Adnan Šteta najavio je realizaciju nekoliko projekata iz oblasti saobraćaja, među kojima su i neki o kojima se govori već decenijama.

Screenshot: “Klix Studio”

Ministar saobraćaja Kantona Sarajevo Adnan Šteta gostovao je u “Klix Studiju” 20. januara 2025. godine, gdje je, između ostalog, govorio o adaptivnom upravljanju saobraćajem, realizaciji višedecenijskih saobraćajnih projekata, poput Južne longitudinale, kao i nabavci novih vozila za javni prevoz. Osvrnuo se i na usvajanje budžeta Kantona Sarajevo za 2025. godinu, koje se očekuje u februaru.

Adaptivno upravljanje saobraćajem

Istinomjer već dva mandata prati realizaciju mjere “Adaptivno upravljanje saobraćajem” (1, 2), definiranu programima skupštinske većine, tj. Vlade KS (1, 2). Ministar Šteta je nekoliko puta tokom prethodne četiri godine govorio o ovom projektu (1, 2), s obzirom na to da je realizacija ove mjere počela još 2021. godine. Tadašnja procijenjena vrijednost bila je 16 miliona KM.

Šteta je tokom gostovanja govorio o vrijednosti ovog projekta, ali i njegovoj realizaciji u predviđenom roku do kraja 2026. godine:

Tačnu vam brojku ne mogu reći. Taj projekat je tek krenuo i plan je da krajem godine, iduće godine bude završen. Kako se završava koja situacija, tako to nama dolazi na naplatu. Kad budemo imali završen projekat, kompletan, onda ćemo moći reći koliko smo potrošili.

Adnan Šteta, 20.1.2025.

Prve konkretne aktivnosti započele su u aprilu 2022. godine potpisivanjem ugovora o grantu za izradu glavnog projekta adaptivnog upravljanja saobraćajem i Centra za saobraćaj između kantonalne Vlade i Evropske banke za obnovu i razvoj (ERBD). Nešto više od godinu kasnije, u novembru 2023. godine, Šteta je potpisao ugovor za radove na ovom projektu s konzorcijem dviju kompanija, pri čemu je vrijednost projekta procijenjena na nešto više od 9,5 miliona eura bez PDV-a. Zvanično, realizacija ovog projekta započela je u februaru 2024. godine.

Južna longitudinala

Projekat proširenja Južne longitudinale obustavljen je više od 15 godina, a sporna je zgrada u Grbavičkoj ulici 62 – 68, zbog koje se dvije završene dionice ove saobraćajnice ne mogu spojiti. Istinomjer je već pisao o ovom projektu, a tokom prethodnog mandata pratio je i predizborna obećanja o završetku ove dionice (1, 2, 3).

Govoreći o nastavku radova, Šteta je najavio i skori početak realizacije nekoliko aktivnosti na nastavku izgradnje Južne longitudinale:

Najavio sam kod vas ovdje ljetos od Južne longitudinale i mogu danas reći da ćemo ugovor za radove na nastavku Južne longitudinale potpisati do kraja ovoga mjeseca – od pomoćnog Željnog stadiona do kružnog toka. Istovremeno se radi glavni projekat od zgrade do skretanja za Vraca, a već je raspisano idejno rješenje od IV transverzale, to jeste Bosmala, gdje je Južna stala, do X transverzale, to jeste do Alipašinog Polja.

Adnan Šteta, 20.1.2025.

Na pitanje o problemu sa spornom zgradom, Šteta je odgovorio da postoji više rješenja.

Radi se projektovanje sad glavnog projekta od kružnog toka do Vraca i u sklopu glavnog projekta će biti riješeno i to pitanje… Vidjet ćemo koje će rješenje biti, ima više rješenja – i da se zgrada ne dira, i da se zaobilazi zgrada, i imaju neke varijante da ide dio ispod. Tako da, vidjet ćemo kad bude glavni projekat.

Adnan Šteta, 20.1.2025.

Nove trase i vozila za javni prevoz

Nabavka novih vozila za javni prevoz jedna je od predizbornih mjera skupštinske većine KS za tekući mandat, koju je Istinomjer ocijenio kao započetu. Ovo obećanje dato je nekoliko puta i u prethodnim sazivima Vlade KS (1, 2, 3, 4), pri čemu nijedno nije ocijenjeno potpuno ispunjenim.

U prethodnom mandatu, u septembru 2021. godine, potpisan je ugovor s konzorcijem Stadler za nabavku 15 tramvaja. Do kraja februara 2024. godine dopremljeno je pet od 15 novih tramvaja, a isporuka je kompletirana u julu 2024. godine. Ugovor za nabavku dodatnih deset tramvaja, čija će isporuka, prema najavama Vlade KS, biti završena u drugoj polovini 2025. godine, potpisan je krajem decembra 2023. godine.

Nabavka 25 novih trolejbusa započela je potpisivanjem ugovora o nabavci s bjeloruskom kompanijom BKM Holding u januaru 2021. godine, a završena je sa zakašnjenjem početkom 2023. godine. Krajem septembra 2024. godine na stranici Evropske investicione banke objavljen je međunarodni tender za nabavku deset novih trolejbusa.

Tokom gostovanja Šteta je najavio nabavku novih vozila za javni prevoz: tramvaja, trolejbusa i autobusa:

Ove godine dolazi još deset novih tramvaja, počinju dolaziti već od proljeća i dolazit će do kraja ljeta. Znači, imat ćemo ukupno 25 novih tramvaja. Do kraja februara ćemo potpisati ugovor za dodatnih deset trolejbusa koje kupujemo, koji će doći na ljeto iduće godine… Idemo u nabavku dodatno i autobusa, novih, koje do sada nismo nabavljali, i na dizel i na struju. Imat ćemo prve autobuse u Sarajevu, u javnom prevozu, i na struju.

Adnan Šteta, 20.1.2025.

Najavljujući i niz projekata u oblasti saobraćajne infrastrukture, Šteta se dotakao i rokova za završetak dva bitna projekta:

Na proljeće ćemo se voziti trolejbusom do Vogošće. Za Novu godinu, Bože zdravlja, vozit ćemo se tramvajem od Baščaršije do Hrasnice.

Adnan Šteta, 20.1.2025.

Ovi projekti su neizostavne teme u Kantonu Sarajevo više od 20 godina, a Istinomjer je u više navrata pisao o njihovoj realizaciji (1, 2, 3, 4) te uglavnom negativno ocjenjivao realizaciju predizbornih obećanja o njihovom završetku (1, 2, 3, 4, 5, 6) tokom prethodnih mandata.

Polovinom marta 2024. godine započeto je proširenje trolejbuske mreže do Vogošće u skladu s najavama ministra Štete iz februara te godine. Ovo obećanje iz Programa mjera skupštinske većine KS za mandat 2022–2026. Istinomjer je ocijenio započetim.

Iako je tramvajska pruga Ilidža – Hrasnica najavljivana još od 1997. godine, konkretna realizacija ovog projekta započela je tek 2019. godine. Neki od važnih koraka za ovaj projekat jesu i donošenje Odluke o usvajanju kapitalnog projekta “Izgradnja tramvajske pruge Ilidža – Hrasnica” vrijednom 46 miliona KM u aprilu 2021. godine, kao i potpisivanje ugovora o zajmu između BiH i EBRD-a za projekt izgradnje u februaru 2023. godine. Izgradnja pruge od Ilidže do Hrasnice zvanično je započela krajem februara 2024. godine. Ova mjera, data Programom mjera skupštinske većine KS za mandat 2022–2026, dobila je ocjenu u progresu.

Budžet KS za 2025. godinu

Iako je Nacrt budžeta usvojen još krajem novembra 2024. godine, te je, u skladu s procedurom, provedena javna rasprava, Vlada i Skupština KS ipak su 30. decembra usvojile Prijedlog odluke o privremenom finansiranju potreba za period od 1. 1. do 31. 3. 2025. godine. Govoreći o usvajanju ovogodišnjeg budžeta, Šteta je ovaj zakašnjeli proces opravdao rekonstrukcijom Vlade KS, najavljenom sredinom decembra 2024. godine. Izrazio je očekivanje da će budžet biti usvojen u februaru.

Mi očekujemo, da kažemo, u februaru da ćemo imati, i zbog ovih stvari u Vladi koje još uvijek moramo posložiti, da ćemo u februaru imati prijedlog budžeta. Trenutno smo na privremenom finansiranju. Ono što je bitno reći – kroz privremeno financiranje, ništa ne nedostaje.

Adnan Šteta, 20.1.2025.

Projekti u oblasti saobraćaja nalaze se na spisku najčešćih tema u političkoj areni KS, a na realizaciju nekih koje je u svom gostovanju spominjao i ministar Šteta čeka se više od dvije decenije. Istinomjer vrši monitoring predizbornih obećanja i mjera skupštinske većine u KS, među kojima se nalazi i većina spomenutih projekata. U narednom periodu pratit ćemo koliko će ih i u kojoj mjeri biti realizirano.

(Istinomjer.ba)

Pitajte Istinomjer!