Analize

Ilidža – Hrasnica: Pruga o kojoj se priča 25 godina

Još uvijek aktuelni ministar saobraćaja Kantona Sarajevo Adnan Šteta (SDP BiH) u posljednjem medijskom istupu govorio je o planiranim projektima iz svog resora, pri čemu je komentirao i gradnju tramvajske pruge prema Hrasnici. Šteta je tom prilikom ustvrdio da se početak izgradnje pruge može očekivati krajem proljeća ili početkom ljeta ove godine. Istinomjer je u nekoliko navrata neispunjenim ocijenio obećanja koja su se odnosila na početak gradnje pruge prema Hrasnici.

Izvor: Vlada KS

Šteta je izjavio da očekuje da će ugovor s izvođačem radova biti potpisan krajem februara ili početkom marta i da bi gradnja pruge mogla početi već krajem proljeća:

Sutra imamo potpisivanje ugovora u Vijeću ministara između EBRD-a i ministra finansija oko zaduženja kreditnog EBRD-a. To je još jedan u nizu koraka koji se mora uraditi kako bi mi došli u mogućnost da potpisujemo ugovor. Ja očekujem da ćemo mi do kraja februara potpisati ugovor konačno. Malo se to odužilo jer smo imali promjenu u Vijeću ministara, promjenu u Predsjedništvu, ta odluka mora proći i te institucije. Očekujem kraj februara, početak marta najdalje, da potpišemo ugovor s odabranim izvođačem, što znači da bi onda kralj proljeća, početak ljeta, moja intencija je bila početak proljeća, ali kako stvari stoje, bit će kralj proljeća i početak ljeta, krećemo u izgradnju pruge tramvajske od Ilidže do Hrasnice, koju čekamo evo od osamdesetih godina.

Adnan Šteta, 31.1.2023.

Ministar finansija i trezora BiH Zoran Tegeltija i predsjednica Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) Odile Renaud-Basso potpisali su 1.2.2023. ugovor o zajmu između BiH i EBRD-a za projekt izgradnje tramvajske pruge Ilidža – Hrasnica, vrijedan 25 miliona eura.

Podsjećamo, tramvajsku prugu prema Hrasnici gradit će konzorcij dvije turske kompanije, Yapi Merkezi Insaat ve Sanayi A.S. i Yapiray Demiryolu Insaat Sistemleri ve Ticaret. Trasa pruge iznosi skoro 13 kilometara u oba smjera. Uz prugu će se graditi i po deset savremenih stanica u oba smjera.

U augustu prošle godine Istinomjer je neispunjenim ocijenio obećanje ministra Štete iz marta 2022. godine da će se pruga za Hrasnicu “početi kopati do ljeta”.

Vrijedi podsjetiti i da je Istinomjer još 2018. godine neispunjenim ocijenio obećanje tadašnjeg načelnika Općine Ilidža Senaida Memića koje se odnosi na produženje tramvajske pruge od Ilidže do Hrasnice. Bivši načelnik Općine Ilidža najavio je u decembru 2017. godine da će “od jeseni 2018. godine tramvaj saobraćati od Ilidže do Hrasnice”.

Projekat izgradnje pruge od Ilidže do Hrasnice prvobitno je napravljen 1997. godine. U maju 2006. godine potpisan je protokol o saradnji za realizaciju projekta “Tramvajska pruga Ilidža – Hrasnica – Vojkovići – Dobrinja – Nedžarići”. Protokol su potpisali predstavnici Grada Sarajevo, Grada Istočno Sarajevo, Ministarstvo prometa i komunikacija KS, Općina Istočna Ilidža, Novi Grad, Gras i SERDA. Protokol je tada potpisan radi pokretanja predinvesticionih aktivnosti na izgradnji tramvajske trase na ovoj dionici.

Tokom 2018. godine, prema riječima tadašnjeg premijera Kantona Sarajevo Adema Zolja, u toku je bila izrada glavnog projekta. U junu 2018. godine Zolj je izjavio da nakon toga slijedi tenderska procedura te da se početak radova može očekivati do kraja 2018. godine.

Realizacija ovog projekta započeta je u prvom dijelu mandata Adnan Štete, u novembru 2019. godine, kada su on i tadašnji načelnik Općine Ilidža Senaid Memić potpisali Sporazum o regulisanju međusobnih prava i obaveza na realizaciji izgradnje pruge na dionici Ilidža – Hrasnica.

Vlada Kantona Sarajevo je 1. aprila 2021. godine donijela Odluku o usvajanju kapitalnog projekta “Izgradnja tramvajske pruge Ilidža – Hrasnica” vrijednom 46 miliona KM. Tada je iz Vlade saopćeno da je u budžetu KS za 2021. godinu planirano vanjsko zaduženje za realizaciju ovog projekta u ukupnom iznosu 20 miliona eura putem EBRD-a.

Planiranja realizacije ovog projekta datiraju iz vremena kada je u “Urbanističkom planu grada Sarajeva za period 1986‐2015” predviđen pojas za smještanje planirane dvokolosiječne tramvajske pruge, uz pripadajuću kontaktnu i napojnu mrežu, tramvajskim stajalištima i novom okretnicom tramvaja kod nekadašnjeg fabričkog kompleksa „FAMOS“ u Hrasnici.

Saopćenje Vlade KS, 1.4.2021.

Premijer Kantona Sarajevo Edin Forto i ministar saobraćaja KS Adnan Šteta sredinom novembra 2021. godine potpisali su mandatno pismo EBRD-a s Matteom Colangeliom, regionalnim direktorom EBRD-a za Zapadni Balkan, za projekt izgradnje tramvajske pruge do Hrasnice.

U prvom dijelu mandata, 2019. godine pokrenuo sam ovo pitanje, zato sam danas još ponosniji što je došlo do potpisivanja mandatnog pisma, kojim pravimo značajni korak u unapređenju javnog prevoza. Planiramo izgraditi tramvajsku prugu od Ilidže do Hrasnice u dužini od 12,96 kilometara, izgraditi 20 tramvajskih stanica i okretnicu na kružnom toku na Ilidži. Danas smo potpisali mandatno pismo, do kraja ove godine nas očekuje raspisivanje tendera i druge aktivnosti koje će nas dovesti do dana kada će početi radovi na izgradnji ovog značajnog projekta, a o kojem se priča zadnjih 40 godina.

Adnan Šteta, 16.11.2021.

EBRD je odobrio plan nabavki za proširenje tramvajske mreže do Hrasnice te je 9. decembra 2021. godine objavio generalno obavještenje za izvođače radova i konsultante. Nekoliko dana kasnije raspisan je tender za usluge nadzora na projektu izgradnje tramvajske pruge do Hrasnice.

Tender za izvođača radova raspisan je 10. marta 2022. godine putem EBRD-ovog portala za e-nabavku.

U okviru pripremnih radova, sredinom marta 2022. godine, s trase tramvajske pruge Ilidža – Hrasnica uklonjene su posađene voćke koje su putem mjesnih zajednica podijeljene stanovnicima/ama Ilidže.

Prvobitni rok za dostavljanje ponuda izvođača radova bio je 9. maj, ali je, zbog zahtjeva potencijalnih ponuđača, krajem aprila taj rok produžen na 30. maj 2022. godine zbog činjenice da je unutar prvobitnog roka bio i Praznik rada, ali i tri velika vjerska praznika.

U septembru 2022. godine izabran je izvođač radova – spomenuti konzorcij turskih kompanija.

Projekat izgradnje pruge na dionici Ilidža – Hrasnica aktuelan je već 25 godina, tj. od 1997. godine. Veliki broj najava i obećanja političkih aktera u vezi s ovim projektom do danas je ostao neispunjen. Istinomjer će nastaviti pratiti realizaciju ovog projekta te da li će izgradnja pruge Ilidža – Hrasnica početi u ovoj godini, kako je nedavno izjavio ministar Šteta.

(Istinomjer.ba)

Pitajte Istinomjer!