Iako zvanični rezultati Popisa stanovništva iz 2013. godine još nisu objavljeni, Federalno ministarstvo finansija odlučilo je da ovogodišnje koeficijente za raspodjelu javnih prihoda po kantonima i opštinama u FBiH odredi na osnovu preliminarnih rezultata popisa.
Na sadašnji način raspodjele javnih prihoda svi imaju primjedbe osim SŽ-a i BPŽ-a. Učestalo se postavlja pitanje pravednosti kriterija raspodjele, posebno kada se radi o dodatnim koeficijentima za županije: Sarajevska županija koeficjent 2, Posavska županija koeficijent 1,5, Bosansko-podrinjska županija koeficijent 1,8 i Hercegbosanska županija koeficijent 1,1. To se pitanje mora otvoriti i nužna je cjelovita analiza sadašnjeg sustava raspodjele javnih prihoda, simulacije mogućih rješenja, a tek nakon toga izmjena Zakona o raspodjeli.
Jelka Milićević, 18.5.2015.
U jednom od prvih intervjua koje je dala nakon preuzimanja dužnosti ministrice finansija FBiH, Jelka Milićević navela je da se mora temeljno preispitati princip raspodjele javnih prihoda u Federaciji BiH.
Ministarstvo finansija je, međutim, usvojilo Uputstvo o određivanju učešća kantona, jedinica lokalne samouprave i nadležnih kantonalnih ustanova za ceste u prihodima od indirektnih poreza i načinu raspoređivanja tih prihoda za 2016. godinu, u kome se umjesto dosadašnjeg način računanja koeficijenta za raspodjelu javnih prihoda na osnovu statističkih podataka Zavoda za statistiku BiH, za određivanje broja stanovnika_ca opština i kantona koriste preliminarni rezultati popisa iz 2013. godine.
To je dovelo do izmjene postojećih koeficijenata te će šest kantona ove godine imati veće koeficijente nego prethodne i shodno tome dobiti veći iznos u raspodjeli prihoda od indirektnih poreza, dok će preostala četiri kantona imati manji udio u raspodjeli.
Najveće posljedice osjetiće Tuzlanski kanton, čiji se koeficijent smanjio za 0.632%, kao i ZDK (-0.369%) i BPK (-0.268%). Sa druge strane, osjetniji porast prihoda će imati ZHK (rast od 0.339%), SBK (0.328%) i PK (0.241%).
Nakon usvajanja ovog uputstva, ministarstvo je javnosti pojasnilo kriterije za određivanje koeficijenata raspodjele javnih prihoda. Iz ministarstva su naveli da se 57% koeficijenta raspodjele za kantone računa na osnovu broja stanovnika_ca u kantonu, dok je za opštine taj udio još veći i iznosi 68%.
Ministarstvo, međutim, nije pojasnilo zašto se odlučilo da, umjesto dosadašnjih statističkih podataka federalnog Zavoda za statistiku, koristi preliminarne rezultate popisa. Ova je odluka tim nejasnija što se u samom dokumentu koji sadrži preliminarne rezultate jasno navodi da se radi o rezultatima koji će biti podložni promjenama nakon statističke obrade i da ti rezultati ne odražavaju realan broj stanovnika_ca:
Posebno naglašavamo da ukupan broj popisanih osoba nije isto što i ukupan broj stalno nastanjenog stanovništva u Bosni i Hercegovini, a koji će biti objavljen u konačnim rezultatima Popisa.
(Preliminarni rezultati Popisa stanovništva, domaćinstava i stanova u Bosni i Hercegovini 2013.)
Kakav god da je bio razlog za ovakvu odluku, ona se svakako ne poklapa sa najavom ministrice Milićević da će se o budućoj raspodjeli prihoda iz indirektnih poreza odlučivati nakon “cjelovite analize” i kroz izmjene postojećeg zakona, te Istinomjer ovaj potez ocjenjuje kao nedosljedan.
(istinomjer.ba)