Ministar saobraćaja Kantona Sarajevo (KS) Adnan Šteta gostovao je 31.5.2023. godine u programu BHRT-a te se tom prilikom osvrnuo na aktuelne projekte ovog ministarstva, čiju je realizaciju Istinomjer pratio i tokom proteklog mandata ovog ministra.
Adaptivno upravljanje saobraćajem
Rješenje za protočnost saobraćaja u KS je adaptivno upravljanje saobraćajem. Mi smo krenuli u taj projekat prošle godine. Očekujem da ćemo od septembra ove godine krenuti u implementaciju. To znači da ćemo na najfrekventnijim lokacijama, tj. na 163 lokacije u KS, raskrsnice, postaviti kamere koje će detektovati gužve i protočnost saobraćaja i na bazi detekcije broja vozila u određenim vremenskim intervalima puštati tzv. zeleni val duže i kraće, što će značajno ubrzati tok saobraćaja. Ne vožnju, nego tok saobraćaja.
Adnan Šteta, 31.5.2023.
Podsjećamo, Istinomjer je u mandatu 2018–2022. pratio mjeru Vlade KS koja se odnosi na adaptivno upravljanje saobraćajem iz dokumenta “Principi i mjere djelovanje Vlade Kantona Sarajevo 2021–2022”. Ovo obećanje ocijenjeno je kao djelimično ispunjeno na kraju mandata.
Predstavnici Vlade KS i Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) potpisali su 12.4.2022. godine ugovor o grantu za izradu glavnog projekta adaptivnog upravljanja saobraćajem.
Početkom aprila 2021. godine Vlada KS je na prijedlog Ministarstva saobraćaja KS donijela Odluku o usvajanju kapitalnog projekta “Adaptivno upravljanje saobraćajem”, vrijednog 16 miliona KM. Projekt je uvršten u Program javnih investicija Kantona Sarajevo za period 2021–2023. godina, a kako je Šteta izjavio u aprilu 2021, svrha projekta je nabavka savremenog sistema za upravljanje i nadzor saobraćaja, kao i izrada centra za upravljanje, odakle bi se mogao pratiti saobraćaj u svakom trenutku.
Saobraćajni centar Kantona Sarajevo zvanično je počeo s radom 22. aprila 2021. godine. Na početku rada ovog centra osposobljen je videonadzor u tramvajima putem kojeg je moguće pratiti sva dešavanja u ovim prevoznim sredstvima. Moguće je pratiti i broj vozila u datom momentu, rutu, kao i brzinu kretanja tramvaja.
Tokom konferencije za medije koju je održao krajem decembra 2021. godine, Šteta je najavio da će kompletan centar biti uspostavljen do 2024. godine.
Do 2024. bit će izgrađen saobraćajni centar iz kojeg ćemo na svim raskrsnicama u KS moći detektovati broj vozila, gužve i eventualne incidente i na osnovu toga davati nove matrice produžavanja zelenog vala, što može ubrzati saobraćaj i do 30 posto.
Adnan Šteta, 24.12.2021.
Pored toga, Šteta je izjavio i da je završena studija o opasnim tačkama u KS, na osnovu koje će na 16 mjesta u ovom kantonu biti preduzete posebne mjere zaštite:
Mi smo prošle godine pokrenuli, i sada imamo završenu studiju koju ćemo prezentirati do kraja ove sedmice, o opasnim tačkama u KS na primarnim saobraćajnicama kojima upravlja Ministarstvo saobraćaja. Detektovano je 16 takvih mjesta u KS, gdje smo u zadnje tri godine imali šest i više saobraćajnih nesreća koje su prouzrokovale i povrede. I na tih 16 lokacija ćemo raditi posebne mjere zaštite, negdje će to podrazumijevati vertikalnu i horizontalnu signalizaciju, negdje smanjenje brzine, negdje drugačiji tok upravljanja u odnosu na ono što danas imamo.
Adnan Šteta, 24.12.2021.
Istinomjer će pratiti implementaciju projekta uspostave adaptivnog upravljanja saobraćajem.
I i IX transverzala
Gradimo I transverzalu od dijela Šipa prema Vogošći. Ta dinamika ide nekim svojim tokom. Plan je do kraja ljeta iduće godine da završimo tu dionicu, onda bi veliki dio saobraćaja sa postojeće saobraćajnice koja ide prema Vogošći prebacilo na novu saobraćajnicu. Do kraja ove godine završit ćemo blizu RTV doma spoj Džemala Bijedića sa IX transverzalom i autoputem, tako da ćemo sa glavne saobraćajnice prebaciti izlaz na desnu stranu. I to su dvije velike nove vrijednosti koje će jednim dijelom smanjiti gužvu.
Adnan Šteta, 31.5.2023.
U mandatu 2018–2022. Istinomjer je pratio i obećanje iz dokumenta “Principi i mjere djelovanja Vlade KS 2021–2022”, koje se odnosi na izgradnju pojedinih dionica I transverzale. Ovo obećanje također je ocijenjeno kao djelimično ispunjeno.
Izgradnjom I transverzale, koja će se nalaziti na trasi od Željezničke stanice u Sarajevu, preko Koševskog Brda, Velešića, Bara, Šipa i Hotonja do Vogošće, trebala bi se rasteretiti magistralna cesta M18 koja povezuje Sarajevo i Vogošću.
U julu 2022. godine započeta je izgradnja tunela Kobilja Glava, dužine skoro 700 metara. Tada je objavljeno da će izgradnja trajati dvije godine i koštati nešto više od 31 milion eura. Prema informacijama od 12.4.2023. godine, koje je objavio portal Klix, iskopana su 123 metra desne tunelske cijevi tunela Kobilja Glava.
Istinomjer je u proteklom mandatu djelomično ispunjenim ocijenio i obećanje koje se odnosi na izgradnju kružnog toka na IX transverzali. Podsjećamo, u novembru 2021. godine počelo je spajanje IX transverzale i autoputa.
Istinomjer će pratiti da li će do kraja ljeta naredne godine biti završena dionica I transverzale od dijela Šipa prema Vogošći, kao i da li će do kraja ove godine biti spojena Ulica Džemala Bijedića s IX transverzalom, kako je najavio ministar Šteta.
Pruga do Hrasnice, trolejbus do Vogošće
Govoreći o izgradnji tramvajske pruge do Hrasnice, Šteta je ustvrdio da očekuje da radovi počnu do kraja juna. Dodao je i da će do kraja ljeta krenuti radovi na uspostavi trolejbuske kontaktne mreže za Vogošću.
Ugovor smo potpisali (pruga za Hrasnicu op.a.), očekujemo do kraja juna da krenemo s radovima, onda, od početka je godinu i pol rok za završetak pruge. Tako da ćemo i taj dio grada povezati direktno tramvajem s centrom grada. U junu očekujem potpisivanje ugovora za gradnju, tj. za vraćanje trolejbusne kontaktne mreže za Vogošću. Nemamo je od rata, 30. godinu. Tu će radovi krenuti do kraja ljeta, a rok je 12 mjeseci od kretanja radova. Kroz naredne dvije godine ćemo kroz JP stvoriti dosta preduslova da možemo dio ljudi iz vozila prebaciti u JP, da im bude brže, bolje, sigurnije. Adaptivno upravljanje će nam ubrzati tok saobraćaja, a radit ćemo na bezbjednosti sigurnosti kroz različita ograničenja u zonama škola, gdje ima puno pješaka i biciklista.
Adnan Šteta, 31.5.2023.
Ministar finansija i trezora BiH Zoran Tegeltija i predsjednica Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) Odile Renaud-Basso potpisali su 1.2.2023. godine ugovor o zajmu između BiH i EBRD-a za projekt izgradnje tramvajske pruge Ilidža – Hrasnica, vrijedan 25 miliona eura.
Podsjećamo, tramvajsku prugu prema Hrasnici gradit će konzorcij dvije turske kompanije, Yapi Merkezi Insaat ve Sanayi A.S. i Yapiray Demiryolu Insaat Sistemleri ve Ticaret. Trasa pruge iznosi skoro 13 kilometara u oba smjera. Uz prugu će se graditi i po deset savremenih stanica u oba smjera.
Vrijedi podsjetiti da je projekt izgradnje pruge od Ilidže do Hrasnice prvobitno napravljen 1997. godine, a u maju 2006. godine potpisan je protokol o saradnji za realizaciju projekta “Tramvajska pruga Ilidža – Hrasnica – Vojkovići – Dobrinja – Nedžarići”. Protokol su potpisali predstavnici Grada Sarajevo, Grada Istočno Sarajevo, Ministarstvo prometa i komunikacija KS, Opština Istočna Ilidža, Novi Grad, Gras i SERDA.
Više o projektu izgradnje pruge prema Hrasnici možete pročitati u Istinomjerovoj analizi Ilidža – Hrasnica: Pruga o kojoj se priča 25 godina.
Šteta je u oktobru 2021. godine najavio da će u prvom kvartalu 2022. prema Šipu voziti trolejbusi, a “do kraja sljedeće i do Vogošće”. U aprilu 2022. godine Općina Centar izdala je urbanističku saglasnost Ministarstvu saobraćaja KS za trolejbusku mrežu do Vogošće. Istinomjer je obećanje Adnana Štete iz oktobra 2021. godine ocijenio neispunjenim.
Kantonalni ministar saobraćaja dotakao se i projekta izgradnje tramvajske pruge Nedžarići – Dobrinja te je ustvrdio da je napravljena studija izvodljivosti koja daje “pozitivne signale”. Dodao je da je nerealno reći kada se može krenuti s radovima na ovom projektu.
Istinomjer će pratiti da li će do kraja juna krenuti izgradnja pruge prema Hrasnici, kao i da li će do kraja ljeta krenuti radovi na uspostavi trolejbuske mreže za Vogošću.
(Istinomjer.ba)