Većim dijelom istina

Da li su kazne predviđene izmjenama Zakona o javnim nabavkama “drakonske”?

Saša Magazinović iznio je tačne podatke o novčanim kaznama u procesima javnih nabavki u zakonskim rješenjima Slovenije i Hrvatske. Ipak, zakonodavstva ovih zemalja nemaju ista zakonska rješenja u pogledu krivičnih djela i sankcija za ta djela.

Izvor: Fena

Na sjednici Zastupničkog doma Parlamentarne skupštine BiH održanoj 12. juna 2025. godine zastupnici/e su raspravljali/e o Prijedlogu zakona o izmjeni Zakona o javnim nabavkama BiH i Prijedlogu zakona o dopunama Krivičnog zakona Bosne i Hercegovine.

Pored teksta ovih zakona, predmet rasprave bilo je i pismo direktora 18 bolnica i kliničkih centara u BiH u kojem se traži da zastupnici i zastupnice u Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine ne usvoje izmjene Zakona o javnim nabavkama i dopune Krivičnog zakona BiH. Faktor.ba je objavio ovo pismo, a u njemu se navodi da bi uvođenje ovako represivnog pravnog okvira dovelo do masovnog izbjegavanja i odbijanja učešća u postupcima javnih nabavki.

Tokom rasprave, zastupnica Saveza nezavisnih socijaldemokrata (SNSD) Sanja Vulić rekla je da će usvajanje ovog zakona dovesti do toga da zdravstvene ustanove ne mogu nabaviti lijekove. Kritike da predložene izmjene uvode preoštre sankcije iznio je i zastupnik stranke Ujedinjena Srpska Milan Petković, rekavši da će se, u skladu s izmjenama Zakona o javnim nabavkama, izricati drakonske kazne za svaki prekršaj.

Na ove kritike reagovao je zastupnik Saša Magazinović koji je predložene kazne u ovom zakonu uporedio s postojećim kaznama u zemljama regiona.

Da vidimo koliki je to odraz nemoći: ono što je kod nas 30.000 u zakonu, u Sloveniji je 200.000, šta, oni su nemoćni, pa su takvu kaznu napravili? Ono što je kod nas šest mjeseci, u Sloveniji je 36 mjeseci, ono što je kod nas 30.000, u Hrvatskoj je 260.000. I vi kažete da mi imamo drakonske kazne? Nevjerovatno.

Saša Magazinović, 12.6.2025.

Šta je predviđeno izmjenama Zakona o javnim nabavkama BiH?

Prema predloženom zakonu o javnim nabavkama, kaznom od 3.000 KM do 30.000 KM ugovorni organ bit će sankcionisan ukoliko ili dodijeli ili zaključi ugovor s ponuđačem čiji su zahtjev za učešće ili ponuda morali biti odbačeni iz razloga propisanih tenderskom dokumentacijom. Također, Prijedlog predviđa da, ako se pravno lice, koje je ugovorni organ, neosnovano izuzme od primjene ovog zakona, može biti kažnjeno novčanom kaznom od 20.000 KM do 30.000 KM.

Pored ovih odredbi, zakon propisuje i druge kazne, a detalje o predloženim izmjenama možete pročitati na portalu Javna rasprava, a možete i glasati “za” ili “protiv” predloženih rješenja.

Zakonom o javnim nabavama u Republici Hrvatskoj definisano je da novčana kazna za nepoštovanje ovog zakona iznosi od 6.630 do 132.720 eura.

U Republici Sloveniji, Zakon o integritetu i sprečavanju korupcije predviđa da će se novčanom kaznom od 400 do 100.000 eura za prekršaj kazniti nosilac javnog ovlaštenja ili pravno lice kada krši zakon o javnim nabavkama.

Šta predviđaju izmjene Krivičnog zakona?

U pogledu dopuna Krivičnog zakona BiH uvode se nova krivična djela, i to: prevara u postupku javne nabavke, nezakonito pogodovanje u postupku javne nabavke i kršenje zakona od Agencije za javne nabavke BiH i Ureda za razmatranje žalbi BiH.

Predloženo zakonsko rješenje predviđa da ukoliko se učinjenjem krivičnog djela prevare u postupku javne nabavke ili krivičnog djela nezakonitog pogodovanja u postupku javne nabavke pribavi imovinska korist ili prouzrokuje šteta veća od 200.000 KM, mogu izreći kazne zatvora u najkraćem trajanju od tri godine i novčana kazna od 15.000 do 20.000 KM. Dakle, maksimalna kazna zatvora nije propisana te se ostavlja prostor Sudu BiH da izriče sankcije za počinjenje ovih djela.

Krivični zakon Hrvatske propisuje krivično djelo zloupotrebe u postupku javne nabavke. Ko počini ovo krivično djelo, kaznit će se kaznom zatvora od šest mjeseci do pet godina, a ako je ovim krivičnim djelom pribavljena znatna imovinska korist ili je prouzročena znatna šteta, počinitelj će se kazniti kaznom zatvora od jedne do deset godina.

Krivični zakon Slovenije ne propisuje ista krivična djela, ali predviđa niz krivičnih djela, poput neovlaštenog primanja poklona, neovlaštenog davanja poklona, primanja mita i podmićivanja.

Za krivična djela neovlaštenog primanja poklona, neovlaštenog davanja poklona i podmićivanja predviđene su novčana kazna i kazna zatvora od šest mjeseci do šest godina, dok su za krivično djelo primanja mita predviđene novčana kazna i kazna zatvora od jedne do osam godina.

Pošto nije riječ o istim zakonskim rješenjima, teško je napraviti paralelu između krivičnih sankcija koje postoje u Hrvatskoj i Sloveniji i onih koje se nalaze u predloženom zakonskom rješenju o kojem su parlamentarci i parlamentarke raspravljali.

Portal Javna rasprava analizirao je i ovaj zakon, a na ovom linku možete glasati za predložena rješenja ili protiv njih.

S obzirom na to da je Saša Magazinović iznio tačne podatke o novčanim kaznama koje predviđaju zakoni o javnim nabavkama u BiH, Sloveniji i Hrvatskoj, ali je i upoređivao sankcije u krivičnim zakonima BiH, Hrvatske i Slovenije, iako ove države u svojim krivičnim zakonima nemaju ista krivična djela, Istinomjer Magazinovićevu tvrdnju ocjenjuje većim dijelom istinitom.

(Istinomjer.ba)

Pitajte Istinomjer!