Gostujući u jutarnjem programu BHT-a, ministar komunikacija i prometa BiH Edin Forto govorio je uglavnom o saobraćajnoj infrastrukturi u našoj zemlji, a tom prilikom iznio je i zanimljivo poređenje Bosne i Hercegovine i Portugala.
Forto je tokom gostovanja, govoreći o saobraćajnoj infrastrukturi, rekao kako “najrazvijenije zemlje” ulažu više u saobraćajnu infrastrukturu, te je BiH svrstao u “srednje razvijene zemlje”. Dodao je kako se “moramo početi ponašati kao zemlja koja se ni po čemu ne razlikuje od Portugala”.
Mi moramo početi se ponašati kao zemlja prvog svijeta, kao najrazvijenija zemlja, jer to nam je tu, pored nas Hrvatska je, pored nas Evropska unija, to je granica Evropske unije, Schengen zone, NATO zone, to znači moramo se početi ponašati kao zemlja koja se ni po čemu ne razlikuje od Portugala. Nema razloga i, ako želimo tako, onda spašavamo živote, ulažemo tamo gdje je potrebno, sigurnost pješaka, sigurnost biciklista, obrazovanje, bolji položaj onih učesnika koji nam, evo da kažem, odgajaju našu djecu da učestvuju u saobraćaju.
Edin Forto, 24.10.2023.
Tragom ove tvrdnje Istinomjer je uporedio neke od parametara koje je spomenuo Forto, a u nastavku teksta pročitajte gdje se sve i u kojoj mjeri BiH razlikuje od Portugala.
Portugal je zemlja smještena na zapadu Pirinejskog poluotoka površine oko 91.000 kvadratnih kilometara i naseljava je blizu 10,5 miliona stanovnika, dok Bosnu i Hercegovinu, s nešto više od 3,5 miliona stanovnika, pokriva površina od 51.197 km2. I BiH je, kao i Portugal, pomorska zemlja, s tim što Portugal ima 1.794 km obale na Atlantskom okeanu, a BiH 26 na Jadranskom moru.
Prema podacima Eurostata, Portugal je 2021. godine imao 3.065 km autoputeva u upotrebi, a BiH 218 km.
Velika je razlika i u biciklističkoj infrastrukturi, ako bi se uporedili glavni gradovi ove dvije zemlje – Lisabon i Sarajevo. Kako je navedeno u Zelenom akcionom planu Kantona Sarajevo, dokumentu koji je izrađen za Evropsku banku za obnovu i razvoj, iz decembra 2020. godine, u Sarajevu je bilo izgrađeno 6,8 km biciklističkih staza.
S druge strane, krajem oktobra 2023. godine zamjenik gradonačelnika Lisabona najavio je izgradnju i označavanje dodatnih 86 km biciklističkih staza u glavnom gradu Portugala. Portal Lisboaparapessoas, koji je prenio najavu Grada Lisabona, u svom tekstu navodi kako će ovaj projekat značajno poboljšati mrežu biciklističkih staza koja se krajem 2021. godine prostirala na 156 km. Dio novih staza za bicikliste u ovom gradu bit će potpuno nezavisan od saobraćaja za motorna vozila, dok će ostatak biti realizovan kroz već postojeće zone “30+Bike”, koje imaju ograničenje brzine do 30 km/h za automobile.
Portugal bolje stoji i u pogledu sigurnosti na cestama ako se u obzir uzme smrtnost u saobraćajnim nesrećama na milion stanovnika. Prema podacima Evropske komisije za 2021. godinu, na portugalskim cestama smrtno su stradale 52 osobe na milion stanovnika. U Bosni i Hercegovini iste godine stradalo je ukupno 255 osoba, odnosno 72 osobe na milion stanovnika (situacija se u BiH nešto popravila u 2022. godini te je broj smrtno stradalih učesnika/ca u saobraćaju u BiH iznosio 222, odnosno 63 osobe na milion stanovnika).
U pogledu razvijenosti zemalja, uporedili smo i neke ekonomske pokazatelje, pa je tako BDP po glavi stanovnika u Portugalu u 2022. godini, prema podacima Svjetske banke, iznosio 24.274 dolara, dok je u Bosni i Hercegovini iznosio 7.585 dolara po stanovniku. Prosječna neto plata u BiH u julu 2023. godine iznosila je 1.262 KM, dok je prosječna neto plata u Portugalu u drugom kvartalu godine iznosila 1.044 eura (2041 KM).
Indeks kvalitete života koji objavljuje statistički internet-portal Numbeo Portugal smješta na 20. mjesto, dok BiH zauzima 47. mjesto na ovom indeksu. I UNDP-ov Indeks ljudskog razvoja Portugal je stavio na 38. mjesto i nalazi se u grupi veoma visoko razvijenih zemalja, dok BiH na 74. mjestu spada u nižu grupu visoko razvijenih zemalja.
Razlika je evidentna i ako uporedimo kvalitetu zraka koji udišu stanovnici/e ove dvije zemlje. Dok se BiH, prema internet-stranici IQAir, nalazi na 19. mjestu najzagađenijih zemalja svijeta, Portugal zauzima tek 106. mjesto. Gledajući glavne gradove u istom pogledu, koncentracija PM 2,5 čestica u Sarajevu daleko je veća nego u Lisabonu.
I zbog svega navedenog, teško se u BiH ponašati kao u zemlji koja se ne razlikuje od Portugala, kada se, uzimajući u obzir navedene statističke pokazatelje života stanovnika/ca ove dvije zemlje, oni itekako razlikuju.
(Istinomjer.ba)