„Na jednoj strani oni su za 15 godina izgradili 37 km autoputa. Za tri godine mi smo izgradili 65km.“
Nermin Nikšić, premijer FBiH na predizbornom skupu SDP-a BiH u Tuzli
Komentar:
Izgradnja Autoputa A1 na Koridoru Vc zasigurno je najčešće spominjani projekat Vlade FBiH u proteklom mandatu, a kroz četiri godine smo od vladajućih garnitura slušali kako je ovo jedan od najuspješnijih projekata ove Vlade. Svaka izgrađena dionica tretirana je kao senzacija, a projekcije zvaničnika o izgradnji auto-puta do kraja mandata su se kretale i do “vrtoglavih” 130 km, kako je najavljivao ministar prometa i komunikacija BiH, Damir Hadžić, prije više od dvije godine. No, osim pompeznih najava novih kilometara, predstavnici partija na vlasti – konkretno, SDP-a – u predizbornoj kampanji naveliko se razbacuju i izgrađenim kilometrima. Tako je premijer FBiH, Nermin Nikšić, na prvom predizbornom skupu SDP-a u ovoj kampanji, održanom u Tuzli u petak 12. septembra, istakao je kako je Vlada FBiH, sa njim na čelu, izgradila ukupno 65 km autoputa u posljednje tri godine. Sve to je rezultiralo i nedavnim saopštenjem JP Autoceste FBiH, u kojem su apelovali na političke partije u BiH da ne koriste ovu kompaniju u predizborne svrhe.
Hvalisanje izgrađenim autoputom imalo bi više smisla da se barem zasniva na činjenicama.
Međutim, ako se osvrnemo na sve otvorene dionice autoputa u protekle četiri godine, te ako saberemo njihove dužine, prosta računica ne odgovara onome što govori premijer Nikšić.
U toku mandata Vlade FBiH od 2010. do 2014. godine, izgrađene dionice autoputa su puštane u promet slijedećim rasporedom:
- 23. augusta 2012. godine, u promet je puštena dionica autoputa Kakanj – Bilješevo u dužini od 10 km, čija gradnja je počela mnogo prije nego je Nikšićeva Vlada preuzela mandat.
- Krajem juna 2013. godine, u promet je puštena dionica autoputa koji prolazi kroz Hercegovinu – Bijača – Kravica u dužini od 5 km, da bi prije nekoliko dana, 16. septembra, u promet bila puštena i dionica Zvirovići – Kravica, također u dužini od 5 km. Tako ova dionica, od petlje Međugorje do graničnog prelaza Bijača, iznosi ukupno 10 km.
- U junu ove godine puštena je u promet sarajevska zaobilaznica dužine 9 km.
- Krajem augusta ove godine u promet je puštena i dionica Bilješevo – Drivuša, na kojoj se nalazi i tunel „1. mart“, a njena dužina je 6,5 km.
Dakle, ako saberemo sve dionice koje su puštene u promet u proteklom mandatu Vlade FBiH, dobijamo nešto više od 35 km autoputa, što je dužina koja je gotovo duplo manja od one koju pominje Nermin Nikšić.
Istina je da je ova Vlada izgradila gotovo isto kilometara autoputa kao sve prethodne zajedno, ali cifra koju pominje premijer definitivno je netačna.
Aktuelna Vlada FBiH je započela gradnju i drugih dionica autoputa, ali one još uvijek nisu završene i puštene u promet. Radi se o dionicama Svilaj – Odžak od 11km, kao i dionicama koje se grade od Vlakova, na južnom izlazu iz Sarajeva, do Tarčina u ukupnoj dužini od oko 20 km. Dakle ukupna dužina dionica koje su trenutno u izgradnji iznosi nešto više od 30 km. Tek ako se i ova kilometraža doda dionicama puštenim u promet u ovom mandatu, dobijemo brojku koju je pomenuo premijer Nikšić.
Ako u ovom svjetlu pogledamo obećanje ministra prometa i komunikacija BiH, Damira Hadžića, o 130 km izgrađenog autoputa do kraja 2014. godine, možemo vrlo lako zaključiti da je i ono ostalo neispunjeno. Ako je od 2006. do 2010. godine izgrađeno 37 km, a u ovom 35,5 km autoputa na Koridoru Vc, ukupna dužina autoputa puštena u promet u Federaciji BiH je 72,5km. Ako tome dodamo i 26,5km autoputa u RS na dionici Banjaluka – Gradiška, dobijemo nešto manje od 100 km autoputa u prometu u BiH.
Kako ističu u Vladi FBiH, na poslovima izgradnje autoceste u FBiH direktno je angažirano oko 5.000 radnika iz 90 domaćih kompanija, a još barem 10.000 je indirektno radilo na poslovima vezanim za izgradnju autoceste što je prema njihovom mišljenju pokrenulo bh. privredu. Ovo je, također, jedna od glavnih predizbornih tema SDP-a u aktuelnoj kampanji.
Međutim, broj radnika u građevini u FBiH od početka mandata se konstantno smanjivao. Prema podacima Federalnog zavoda za statistiku u 2010. u ovoj grani bilo zaposleno 26.024 osoba, da bismo maj 2014. godine dočekali sa 20.913 zaposlenih u građevinarstvu, što je preko 5.000 manje zaposlenih u građevinarstvu nego u posljednjoj godini prethodnog mandata. Ako je tačno da je na izgradnji autoputa angažovano 5.000 ljudi, to bi značilo da je u svim ostalim granama građevinarstva posao izgubilo preko 10.000 ljudi, s obzirom da je kraj mandata dočekan sa skoro 6.000 manje zaposlenih u ovoj grani privrede.
Iz svega navedenog jasno se vidi da su vladajuće garniture od svakog kilometra izgrađenog autoputa pravile veliku famu, a na to ukazuje i činjenica da su, od ukupno četiri završene dionice autoputa u ovom mandatu, tri otvorene u predizbornoj godini. Međutim, važno je napomenuti da broj izgrađenih kilometara autoputa na Koridoru Vc niti odgovara onom broju kojim barata premijer Nikšić, niti odgovara predizbornim obećanjima iz 2010. godine u kojima se obećavalo mnogo više kilometara izgrađenog autoputa do kraja mandata.
(Istinomjer.ba)