Koliko je moguće raspuštanje Zastupničkog doma PS BiH?

Komentarišući mogući rasplet situacije nakon 5. septembra, odnosno nakon što istekne rok za provođenje principa o formiranju vlasti na državnom nivou koji su 5. augusta potpisali lideri SDA, HDZ-a BiH i SNSD-a, član Predsjedništva BiH Željko Komšić je pomenuo i opciju “da se Zastupnički dom Parlamentarne skupštine sam raspusti”

Iako je to teško provodivo u praksi, o čemu svjedoči i činjenica da se Predstavnički dom PSBiH nikada nije raspustio od Dejtona na ovamo, i pored toga što se na Vlast u određenim periodima čekalo i više nego je to slučaj nakon prošlogodišnjih izbora, teoretska mogućnost samoraspuštanja Predstavničkog doma postoji. 

Moguće su razne varijante, da Čović, Izetbegović i Dodik ipak razriješe ovu situaciju i provedu njihov međusobni sporazum, da se napravi neka nova parlamentarna većina, da sve ostane kako sada jeste, a moguća je i opcija da se Zastupnički dom Parlamentarne skupštine sam raspusti ili da to uradi OHR, pa da se ide u nove izbore.

Željko Komšić, 02.09.2019.

Kada je riječ o raspuštanju zakonodavnih tijela na nivou BiH, ta mogućnost propisana je Ustavom BiH u slučaju Doma naroda PS BiH. Naime članom IV.3.(g) Ustava BiH kaže:

Dom naroda može se raspustiti odlukom Predsjedništva ili samog Doma, pod uvjetom da odluku Doma o raspuštanju izglasuje većina koja uključuje većinu delegata iz barem dva naroda: Bošnjaka, Hrvata ili Srba. Međutim, Dom naroda iz prvog saziva nakon stupanja na snagu ovog Ustava ne može se raspustiti.

Ustav BiH, IV.3.(g)

Ova mogućnost propisana je i poslovnikom Doma naroda PSBiH, tačnije njegovim članom 179.:

Poslovnik o radu Doma naroda PSBiH

Sa druge strane niti Ustav BiH niti Poslovnik o radu Predstavničkog doma PSBiH ne govore o raspuštanju Predstavniĉkog doma PSBiH, ali teoretska mogućnost za to postoji. O tome je u zborniku radova pod naslovom “Izbori u BH – Karakteristike i moguća unaprijeđenja” u izdanju koalicije Pod Lupom, u svom tekstu “Institut vanrednih izbora u Bosni i Hercegovini – političko ili tehničko pitanje” pisao i član Centralne izborne komisije (CIK) BiH, Suad Arnautović:

U slučaju da se političkom voljom, a prema pozitivnom zakonodavstvu, pokrene procedura raspuštanja Predstavničkog doma, što je teorijski moguće, ali praktično teško, veoma teško izvodljivo, bilo bi neophodno u tehničkom smislu osigurati: (1) formalnu odluku Predstavniĉkog doma PSBiH o raspuštanju toga doma; te (2) podnošenje ostavke na izabrani mandat svakog člana PDPSBiH pojedinačno u skladu sa ĉlanom 1.10 stav (1) tač. 1 Izbornog zakona BiH. Pri tome, treba imati u vidu da bi se zamjenski mandati parlamentarnih stranaka dodjeljivali po dubini liste svakom slijedećem neizabranom kandidatu sve dok se cijela lista ne iscrpi što bi cijeli proces dovelo do apsurda i duge procedure. Dakle, teorijski nije nemoguće, ali je praktično veoma teško izvodljivo.

Suad Arnautović, Izbori u BH – Karakteristike i moguća unaprijeđenja, Pod lupom, 2015. 

Iako tehnička mogućnost za to postoji teško je očekivati da će se scenario samoraspuštanja Predstavničkog doma PSBiH desiti, s obzirom da ni u Ustavu BiH ni u postojećim zakonskim rješenjima ne postoji mogućnost oduzimanja mandata izabranim zvaničnicima koji u određenom roku ne uspostave izvršnu vlast.

S obzirom da je Komšić nakon eventualnog raspuštanja Predstavničkog doma PSBiH, spomenuo mogućnost novih izbora za ovaj nivo vlasti, podsjećamo da BiH nema opciju vanrednih izbora, ali ima mogućnost prijevremenih izbora. Izborni zakon BiH predviđa institut prijevremenih izbora za ona tijela koja su raspuštena ili im je mandat prestao u skladu sa zakonom dok bi, kako nalaže Izborni zakon BiH “mandat članova organa izabranih na prijevremenim izborima trajao do isteka tekućeg mandata organa izabranih na redovnim izborima”.

Ako je neki izabrani organ raspušten odnosno ako mu prestane mandat u skladu sa ustavom i zakonom, Centralna izborna komisija BiH donosi odluku o raspisivanju prijevremenih izbora kojom se utvrđuje tačan datum održavanja izbora. 

Član 14.3., Izborni zakon BiH

O mogućnostima i potrebama za uvođenje instituta vanrednih izbora koji bi u svakom slučaju otlonili mogučnost za beskonačno odlaganje formiranja vlasti Istinomjer je pisao ranije. 

(Istinomjer.ba)

Postignuti dogovor ostavio mnogo prostora za dodatne polemike

Praksa netransparentnog zaključivanja sporazuma političkih lidera koja u javnosti ostavlja i previše prostora za...

Općina Novi Grad Sarajevo: Treća godina mandata načelnika Semira Efendića

Tokom predizborne kampanje za Lokalne izbore 2016. godine, tada već aktuelni načelnik Općine Novi Grad Sarajevo, Semir Efendić predstavio je novi izborni program “Novi Grad 2020” za mandatni period...


Izrada Strategije za mlade u FBiH i dalje na čekanju

Zastupnici/ce u Predstavničkom domu Parlamenta Federacije BiH (PD PFBiH) podržali su u junu ove godine inicijativu Senaida Begića iz Socijaldemokratske partije BiH (SDP BiH) da se u Federaciji BiH...