Analize

Kako se grade moderne saobraćajnice u Sarajevu

Brojne najave, obećanja, kašnjenja i probijeni rokovi godinama su glavno obilježje gradnje saobraćajne infrastrukture u glavnom gradu BiH, čijom modernizacijom bi se postiglo dugoočekivano smanjenje gužvi u Sarajevu.

Nakon što je stupio na funkciju ministra saobraćaja Kantona Sarajevo (KS), Adnan Šteta je početkom januara 2019. godine, govoreći o izgradnji saobraćajne infrastrukture, najavio i prioritetne projekte u predstojećem mandatu.

Mi trenutno imamo spremne projekte koje planiramo pokrenuti i završiti u naredne četiri godine. Neki od njih su nastavak gradnje Prve, Pete i Devete transverzale, što će znatno rasteretiti gužve u saobraćaju.

Adnan Šteta, 08.01.2019.

Svi nabrojani, ali i drugi projekti modernizacije saobraćajnica u Sarajevu uvršteni su i u Program javnih investicija KS za period od 2017. do 2019. godine, a u ovoj analizi Istinomjer donosi pregled dinamike realizacije nekih od infrastrukturnih projekata o kojima se dugo govori.

IX transverzala

Obećanje o izgradnji IX trasferzale koja bi trebala spojiti ulice Safeta Zajke i Džemala Bijedića u Općini Novi Grad, imao je načelnik ove općine Semir Efendić još u svom predizbornom programu za lokalne izbore 2012. godine i prema njemu ovaj projekat trebao je biti okončan 2016. godine.

Međutim, umjesto obećanog završetka do 2016. godine, gradnja prvih 100 metara IX transverzale u izbornoj 2016. godini je tek započela. Ugovor sa kompanijom Euro-Asfalt potpisan je, naime, u augustu 2016. godine.

Ugovor za izvođenje radova na izgradnji druge faze ove saobraćajnice, odnosno mosta iznad željezničke pruge, potpisan je u aprilu 2018. godine ponovo sa kompanijom Euro-Asfalt, a radovi su počeli u junu iste godine.

Kako je u februaru ove godine saopšteno iz Ministarstva saobraćaja KS, “IX transverzala je trenutno izgrađena od dijela Sarajevskog naselja Mojmilo, preko Alipašinog Polja ulicom Ive Andrića do raskrsnice s ulicom Džemala Bijedića, a planirani novi dio pružat će se do kružnog toka na spajanju ulica Safeta Zajke i Smajila Šikala.”

Prilikom posjete gradilištu početkom januara ove godine, ministar saobraćaja KS, Adnan Šteta je rekao da se završetak radova na objektu nadvožnjaka očekuje krajem aprila 2019. godine.

Ovo je jedan od najznačajnijih infrastrukturnih projekata, kako za Kanton Sarajevo, tako i za Općinu Novi Grad, jer spaja dva dijela ove općine, tačnije ulice Džemala Bijedića i Safeta Zajke. Planirano je da nadvožnjak bude završen u aprilu ove godine, nakon čega se nastavljaju radovi na kružnom toku i spajanju krakova, tako da će Općina Novi Grad u toku naredne godine biti povezana u jednu cjelinu.”

Adnan Šteta, 09.01.2019.

Međutim, kako je početkom marta potvrđeno iz kompanije Euro-Asfalt, zbog nepredviđenih “promjena tehničkog rješenja”, rok za završetak izgradnje vijadukta je pomjeren do kraja juna ili početka jula.

Južna longitudinala

Izgradnja Južne longitudinale, koja bi se prema planu trebala protezati od parka At Mejdan do veze sa zapadnim prilazom gradu i koja se kreće trasom trolejbusa prema naselju Dobrinja, u dužini od 900 metara započela je u julu 2013. godine gradnjom dionice od mosta Suade Dilberović i Olge Sučić u naselju Kovačići, do raskrsnice Zagrebačke i ulice Derviša Numića. Radovi su završeni u septembru 2014. godine uz mjesec i po dana kašnjenja u odnosu na prvobitno predviđeni rok (juli 2014 godine).

Radovi na izgradnji druge dionice dužine 900 metara, koja se proteže od ulice Hamdije Čemerlića do ulica Azize Šaćirbegović i Zvorničke, započeli su u ljeto 2016. godine. Ugovor su 24. augusta 2016. godine potpisali tadašnji premijer KS Elmedin Konaković, bivši ministar saobraćaja KS Mujo Fišo i direktor Direkcije za puteve KS Nermin Drnda, te izabrani izvođači radova Konzorcija „Euroasfalt“ d.o.o Sarajevo – „ŽGP“ d.d Sarajevo. Rok za završetak radova bio je godinu dana.

Gradnja dvije saobraćajne trake od raskrsnice sa ulicom Azize Šačirbegović, pored stadiona i sportske dvorane Grbavica, završena je u junu 2017. godine, međutim na završetak kružnog toga ispred pekare “AS” u sklopu iste dionice, čekalo se više od godinu dana, pa je ona u promet puštena tek u augustu 2018. godine. U slučaju ovog kružnog toka, Stanovnici MZ “Hrasno Brdo“ su protestvovali zbog rješenja koje im nije ostavilo mogućnost direktnog uključenja u kružni tok, zbog čega se projekat morao mijenjati.

Veliki problem za spajanje dvije navedene dionice Južne longitudinale trenutno predstavlja zgrada u Grbavičkoj ulici 62-68, na čije se rušenje čeka više od 10 godina, da bi se na njenom mjestu izgradio kružni tok. Ipak, kako je u februaru ove godine izjavio ministar saobraćaja KS, Adnan Šteta postoji mogućnost i za neka druga rješenja spajanja dvije do sada izgrađene dionice Južne longitudinale.

Zatekao sam jedan projekat vezan za tu lokaciju (Grbavička ulica) i u narednom periodu imamo cilj još dva projekta razmotriti i naći najbolju verziju za građane po pitanju infrastrukturnog riješenja, kvalitete kao i vremenskog intervala i cijene koštanja kako bi što prije krenuli u završetak radova na navedenoj saobraćajnici.”

Adnan Šteta, 07.02.2019.

Istinomjer će svakako pratiti dinamiku realizacije ovog infrastrukturnog projekta.

I transverzala

Građevinsku dozvolu za izgradnju prve faze I transverzale, Općina Centar Sarajevo izdala je 27. septembra 2018. godine, a ugovor sa kompanijom Hering iz Širokog Brijega potpisan je dan kasnije. Tom prilikom, tadašnji premijer Vlade KS Adem Zolj najavio je početak radova koji bi prema ugovoru trebali trajati 18 mjeseci.

O Prvoj transverzali se govori decenijama i konačno počinje izgradnja, a sredstva su osigurana iz budžeta Vlade KS i Direkcije za puteve. Ko god krene automobilom prema Vogošći iz centra grada ne treba mu objašnjavati zašto nam je važno da izgradimo Prvu transverzalu. To će biti moderna saobraćajnica koja će imati i elemente brze ceste do Hotonja.

Adem Zolj, 18.09.2018.

Radovi su započeli u januaru 2019. godine, a kako je sredinom marta saopšteno iz Ministarstva saobraćaja KS, oni su tek intenzivirani sa početkom građevinske sezone te je i tada poručeno da će dionica trase Prve transverzale, od kružnog toka kod benzinske pumpe Gazprom do ulaza u prvi portal u sarajevskom naselju Šip, biti okončani u narednih 18 mjeseci.

V transverzala

Izgradnja „V transverzale“ ne nalazi se u Programu javnih investicija KS za period od 2017. do 2019. godine, no ministar Šteta je ovaj projekat najavio kao jedan od prioritetnih u predstojećem mandatu, stoga ostaje da se vidi da li će biti uvršten u program investicija za naredni period.

Izgradnja V transferzale obustavljena je prije više od decenije zbog imovinsko pravnih odnosa, a do sada je izgrađen njen dio od Paromlinske ulice do Ulice Džemala Bijedića, odnosno Zmaja od Bosne na Čengić Vili. Ova transverzala je trebala da bude izgrađena od Paromlinske ulice do Ulice Safeta Hadžića, te da povezuje naselja Kvadrant C30, Čengić Vilu i Hrasno.

Kako sada stvari stoje, radovi na nekim saobraćajnicama u Sarajevu, prije svega na prvoj transverzali mogli bi uskoro biti intenzivniji, no sudeći prema dosadašnjoj dinamici, građani će još uvijek čekati na željeno smanjenje saobraćajnih gužvi u glavnom gradu BiH. O svemu, najbolje govori podatak da je u posljednjih pet godina završeno i u promet pušteno tek oko 2 km ceste na gore pomenutim transferzalama i longitudinalama.

(Istinomjer.ba)

Pitajte Istinomjer!