Ministar saobraćaja i veza Republike Srpske Nedeljko Čubrilović izjavio je da ne postoje privilegovane firme za izvođenja radova na putnim komunikacijama u Srpskoj, već samo one koje pobjeđuju na tenderima.
“Poslove rade oni koji dobiju na tenderima, a postupak javne nabake mora da bude proveden za svaki, pa i onaj najmanji posao”, rekao je Čubrilović novinarima u Berkovićima.
(Srna/Nezavisne novine 15.03.2012.)
Komentar:
Ministar Čubrilović se u svojoj izjavi za agenciju Srna očigledno zaletio da objasni kako se svi poslovi na izgradnji puteva u RS obavljaju legalno, no izgleda da ima amneziju u vezi sa bar jednim poslom koji je propao upravo iz razloga nelegalnosti tendera još u doba prvog Čubrilovićevog mandata.
Upravo zbog odluke Vlade RS, koja je donesena još 2006. godine, da austrijskom građevinskom koncernu “Strabag” dodijeli “posao stoljeća” i koncesiju na 30 godina za izgradnju “mreže autoputeva u RS” putem izravne pogodbe i bez međunarodnog tendera, ovaj posao je propao. Iako je tu odluku Vlade potvrdila i Narodna skupština RS i što je 2008. godine potpisan ugovor između Vlade RS i “Strabaga” o izgradnji mreže autocesta kroz RS, to austrijskoj kompaniji nije bila dovoljna garancija da osigura kredit od Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD) upravo zbog toga što posao nije dobila putem međunarodnog tendera. Strabag je, iz istih razloga, odbijen i od Europske investicijske banke (EIB), kao i još 40 poslovnih banaka, od kojih su Austrijanci gotovo dvije godine uzaludno tražili financijska sredstva. “Posao stoljeća”, pretvorio se tako u “fijasko stoljeća”, a ugovor sa Vladom RS “Strabag” je raskinuo u ljeto 2010. godine, kada je Nedjeljko Čubrilović obavljao istu funkciju kao i danas, pa tim više u oči bode njegova posljednja izjava i dio rečenice gdje kaže kako “postupak javne nabake mora da bude proveden za svaki, pa i onaj najmanji posao”. Ako su se ovakvi kapitalni poslovi u RS dogovarali bez javnih tendera, to tim više ostavlja prostora za sumnju u legalnost onih manjih.
I izvještaj Državne agencije za istrage i zaštitu (SIPA) iz 2009. godine, govorio je o sveprisutnoj korupciji u postupcima dodjele ugovora za izgradnju vladinih zgrada, te autoputa Banjaluka – Gradiška. Prema ovom izvještaju bila je sporna dodjela ugovora za gradnju autoputa i tunela favoriziranom izvođaču, “Integral inženjeringu” koji, kako je navedeno u tužbi drugog ponuđača, nije ispunio sve uslove iz tendera jer do tada nikad nije gradio autoput. Rokovi su stalno probijani, a stvarni trošak je bio daleko veći od prvobitno ugovorenog.
U izvještaju SIPA-e protiv ukupno 15 osoba, među kojima su bili i Čubrilović kao i tadašnji premijer, a sadašnji predsjednik RS Milorad Dodik, na teret im se stavljao i niz drugih djela, uključujući namještanje tendera, nepotrebno prekoračenje troškova i pranje novca. Izvještaj se odnosio na izgradnju Administrativnog sjedišta Vlade RS-a, zgrade za Radio-televiziju RS (RTRS), te dionice autoputa E 661 Gradiška – Banja Luka.
Nakon ovog izvještaja SIPA-e Tužilaštvo BiH je pokrenulo istragu u kojoj je početkom juna 2011. godine razdvojilo predmet i Specijalnom tužilaštvu RS proslijedilo dio koji se tiče Milorada Dodika. Specijalno tužilaštvo RS je zbog nedo statka dokaza, na samom kraju prošle godine, obustavilo istragu protiv Milorada Dodika, i još šest funkcionera tog entiteta, među kojima I Čubrilovića, koji su bili osumnjičeni da su zloupotrebom položaja nanijeli višemilionsku štetu budžetu RS-a.
Manji dio predmeta, koji se odnosi na pranja novca i porezne utaje, ostao je u nadležnosti državnog tužilaštva i ta je istraga još u toku.
Interesantno je da se vrijeme povlačenja optužnice upravo poklopilo sa dogovorom oko uspostave Vijeća ministara BiH krajem decembra prošle godine.
Iako ovaj slučaj nije doživio sudski epilog – a rijetko koji ove vrste ga ikada i dobije – istraga SIPA-e jasno pokazuje da postoje više nego opravdane sumnje u privilegovane položaje pojedinih firmi u RS.
(Istinomjer.ba)