Neispunjeno

Pruga nije popravljena u prvoj polovini januara

Bujične poplave i klizišta koji su odnijeli desetine ljudskih života u potpunosti su paralizovali željeznički saobraćaj na dionici Sarajevo – Ploče. Sedam dana nakon poplava, premijer Federacije BiH Nermin Nikšić rekao je da će, u najgorem slučaju, tri mjeseca biti potrebno da popravke budu okončane, što se nije desilo.

Nakon poplava koje su zadesile dio Federacije BiH 4. oktobra 2024. godine, iz Željeznica Federacije BiH stigla je informacija da je došlo do ozbiljnog oštećenja pruge i pružnih postrojenja na dionici Ostrožac – Grabovica u dužini od 17 kilometara. Najkritičnije mjesto, u dužini od 200 metara, bilo je na području Donje Jablanice, lokalitet Komadinovo Vrelo.

Prema oktobarskim procjenama o kojima je govorio i premijer FBiH Nermin Nikšić, dnevni gubitak Željeznica FBiH nakon poplava iznosi oko 270.000 KM. Iz Željeznica Republike Srpske naveli su da na dnevnom nivou bilježe gubitak od 55.000 KM. U ove iznose nije uključen gubitak privrede, nego samo gubitak ovih javnih preduzeća.

Premijer Federacije BiH Nermin Nikšić u više je medijskih istupa rekao da će pruga biti popravljena, u najgorem slučaju, za tri mjeseca. O tome je govorio i u “Dnevniku D” na Federalnoj televiziji.

Mislim da smo našli način kako da taj dio riješimo, komuniciramo i sa Svjetskom bankom. Pokušat ćemo da osiguramo, a postoje i naznake da je moguće, da u sklopu onoga što se radi na autoputu, pošto se željeznicom transportuje i određeni materijal za izgradnju autoputa, da bi izbjegli te štete i da u sklopu tih ugovora oni koji rade na autocestama i koji imaju najkvalitetnije mašine i mogućnost to da urade, da oni preuzmu na sebe izgradnju tog nasipa (…). U startu je bila procjena da će nam trebati 3-4 mjeseca da to uspostavimo.

Nermin Nikšić, 10.10.2024.

Nikšić je tada rekao da su u toku konsultacije s državnom Agencijom za javne nabavke zbog dugotrajne procedure javnih nabavki.

Nikšić: “Ako uđemo u proces javne nabavke, onda se možemo uhvati za glavu, to će trajati duže nego što će trajati obnova. Da vidimo kako možemo taj dio prevazići i da odmah napadnemo taj dio i zbog toga cijenim da ćemo znatno smanjiti ovaj rok. Ne želim i ne smijem sad nešto preoptimističan biti, ali neće sigurno biti ovoliko koliko je planirano.”

Voditeljica: “Najgora, uvjetno rečeno, varijanta je tri mjeseca, ako sam dobro shvatila.”

Nikšić: “Da, mislim da ćemo to smanjiti.”

Nermin Nikšić, 10.10.2024.

Mjesec i po nakon ove izjave, sanacija nije bila počela. Vlada Federacije BiH je na sjednici održanoj 20. novembra 2024. godine donijela nekoliko odluka koje se odnose na razrješenje rukovodstva Željeznica FBiH, imenovanje novog te davanje roka od 15 dana za provođenje aktivnosti na sanaciji pruge.

Šest dana kasnije, Nermin Nikšić obznanio je da će turska kompanija “Cengiz” rekonstruisati prugu kod Jablanice.

Na vanrednoj sjednici Predstavničkog doma Parlamenta FBiH održanoj 27. novembra 2024. godine federalni premijer iznio je još informacija o planiranoj sanaciji pruge.

Malo smo i postiđeni da će “Cengiz” ponuditi donaciju izvođenja građevinskih radova i rekonstrukcije pruge, ponudivši da to uradi u narednih 20-ak dana. Mi smo prihvatili to i oni bi u to trebali ući u toku ove sedmice i krenuti s izgradnjom.

Nermin Nikšić, 27.11.2024.

Popravka pruge počela je 30. novembra 2024. godine. U saopštenju za javnost Željeznica FBiH od 3. decembra 2024. godine, v. d. generalnog direktora Mirza Hadžibegić zahvalio je kompanijama koje su donirale radove i usluge za popravku pruge. U saopštenju se navodi da je kompanija “Cengiz” donirala projektnu dokumentaciju i građevinske radove na rekonstrukciji, Građevinski fakultet Univerziteta u Sarajevu donirao je usluge revizije projektne dokumentacije, INSTITUT IGH d.o.o. Mostar donirao je usluge nadzora nad izvođenjem radova, dok je advokatska kancelarija “Gagula” besplatno pružila pomoć u stvaranju pravnog okvira za implementaciju projekta.

U petak 10. januara 2025. godine navršila su se tri mjeseca od najave premijera Nikšića, a popravka pruge nije završena.

Federalna ministrica prometa i komunikacija Andrijana Katić, ministar komunikacija i prometa BiH Edin Forto i članovi Uprave Željeznica Federacije BiH posjetili su gradilište u Donjoj Jablanici 13. januara 2025. godine. Tom prilikom ministrica Katić izjavila je da bi građevinski radovi mogli biti gotovi za osam dana te da očekuje da će svi radovi biti gotovi do kraja januara.

Iako su gubici Željeznica FBiH, prema tvrdnjama iz oktobra 2024. godine, do danas trebali narasti na više od 27 miliona KM, u izjavi za medije Katić je rekla da su gubici prihoda Željeznica oko 12 miliona KM.

Istinomjer od oktobra prati da li će biti ispoštovan rok kojim je najavljeno da će za tri mjeseca, odnosno u prvoj polovini januara, biti završena popravka pruge. S obzirom na to da pruga još uvijek nije završena te da je neizvjesno kada će konačno biti uspostavljen željeznički saobraćaj na relaciji Sarajevo – Čapljina, oktobarsko obećanje premijera FBiH Nermina Nikšića Istinomjer ocjenjuje neispunjenim.

(Istinomjer.ba)

Pitajte Istinomjer!