Gradnja autoputa na Koridoru Vc traje već dvije i po decenije, a do sada je izgrađeno i pušteno u promet 137,5 km od ukupnih 285 km zacrtanih kroz Federaciju BiH. Iako zvaničnici Vlade FBiH često preuzimaju zasluge za izgrađene dionice, rokovi su probijani, a njihova gradnja često je počinjala u mandatu jedne vlasti, a završavala u mandatu druge. U posljednja četiri mandata, po dva su puta premijersku poziciju obnašali kadrovi stranaka SDA i SDP BiH.

Premijer Federacije Bosne i Hercegovine Nermin Nikšić, prilikom razgovora o Koridoru Vc na BHRT-u ustvrdio je da je u toku njegovog prvog mandata napravljeno 60 kilometara autoputa na Koridoru, a da je nakon toga u narednih osam godina završena dionica od Tarčina do Bradine, te zaobilaznica oko Zenice.
Mi smo u prvom mandatu uspjeli da napravimo 60 kilometara autoputa. Nakon toga u osam godina smo dobili 4 kilometra od Tarčina do Bradine i zaobilaznicu oko Zenice.
Nermin Nikšić 21.10.2025.
Šta je izgrađeno u prvom mandatu Nermina Nikšića
Nermin Nikšić imenovan je na poziciju premijera Vlade Federacije BiH u martu 2011. godine i na toj funkciji je bio do kraja marta 2015. godine. Prema istraživanju Istinomjera, tokom prvog mandata Nermina Nikšića na čelu Vlade FBiH otvoreno je 55,5 kilometara autoputa. Gradnja 10 kilometara počela je prije njegovog mandata, a gradnja dionice od 11 km počela je u Nikšićevom mandatu, ali nije završena.
Dionica autoputa Kakanj – Bilješevo u dužini od 10 km puštena je u promet u augustu 2012. godine, a njena gradnja počela je u maju 2010. godine, u mandatu Mustafe Mujezinovića.
Krajem juna 2013. godine u promet je pušteno 5 kilometara autoputa koji prolazi kroz Hercegovinu dionica Bijača – Kravica. U junu 2014. godine puštena je u promet sarajevska zaobilaznica duga 9 km. Krajem augusta 2014. godine u promet je puštena 6,5 kilometara duga dionica Bilješevo – Drivuša, na kojoj se nalazi i tunel “1. mart”. U septembru 2014 godine otvorena je dionica Zvirovići – Kravica duga 5 kilometara, dok je sedam dana prije oktobarskih izbora 2014. godine u promet puštena dionica Sarajevo zapad – Tarčin duga 20 kilometara.
U Nikšićevom mandatu počela je gradnja dionice Svilaj – Odžak od 11km, te iako je velik dio radova urađen u tom mandatu, taj dio autoputa završen je krajem 2017. godine, a u promet pušten tek 2021. godine. Radovi na dionici Zenica Sjever – Zenica Jug dugoj 11 kilometara počeli su su nešto manje od dvije sedmice prije izbora 2014. godine.
Istinomjer je sličnu Nikšićevu tvrdnju ocijenio u septembru 2014. godine kada je na predizbornom skupu ustvrdio da je za vrijeme njegovog mandata napravljeno 65 kilometara autoputa.
Mandat Fadila Novalića
Mandat Fadila Novalića počeo je krajem marta 2015. godine. S obzirom na to da nisu implementirani izborni rezultati izbora iz 2018. godine Novalić je ostao premijer u tehničkom mandatu do kraja aprila 2023. godine.
Već spomenuta dionica Svilaj – Odžak građena je 2013. do decembra 2017. godine. Iako izgrađena ranije u promet je puštena tek 2021. godine, nakon što su izgrađeni most na rijeci Savi i granični prelaz Svilaj. Dionica Zenica Sjever – Zenica Jug svečano je otvorena u decembru 2020. godine sa, da bi potom bila privremeno zatvorena i ponovo otvorena za saobraćaj u julu 2021. godine.
Poddionica Tarčin – Ivan, dužine 6,9 km, skupa s tunelom Ivan započeta je i završena u Novalićevom mandatu. Isto je i sa poddionicom Buna – Počitelj dugom 7,2 kilometara na kojoj su radovi okončani sredinom 2021. godine. Kako je navedeno na stranici JP Autoceste, ona će u promet biti puštena po završetku poddionica koje su u izgradnji.
Ugovor o izgradnji poddionice Počitelj – Zvirovići duge 11,07 kilometara potpisan je 20. juna 2019. godine. Dio ove dionice je i most Počitelj dužine 980 metara.
U periodu od 2018. do 2021. godine započela je izgradnja nekoliko dionica autoputa na Koridoru Vc, a koje još uvijek nisu završene i to: Poprikuše – Nemila u dužini od 5,5 km, Vranduk – Ponirak u dužini od 5,3 km i Ponirak – Vraca ukupne dužine od 2,65 km, na kojoj je glavni objekt na Tunel Zenica i koji čini preko 90% trase autoceste. Tunel je završen, ali još uvijek nije pušten u promet.
Dakle, nešto više od 36 kilometara autoputa završeno je u vrijeme Novalićevog mandata, uključujući dionicu Svilaj-Odžak.
Oko 26 kilometara autoputa čija je gradnja započeta u Novalićevom mandatu nije završena do kraja istog.
Drugi mandat Nermina Nikšića
Dva mjeseca nakon početka novog Nikšićevog mandata, julu 2023. godine, spojen je Most Počitelj. Građevinski radovi nastavljeni su i u 2024. godini, a svečano otvaranje mosta i puštanje dionice u saobraćaj upriličeno je u septembru 2024. godine.
Tunel Zenica na poddionici Ponirak – Vraca završen je u septembru 2025. godine, ali čeka završetak kompletne trase da bude pušten u sobraćaj.
Probijeni svi rokovi
Gradnja Koridora Vc u Federaciji BiH započela je u jesen 2001. godine, kada je tadašnji federalni ministar prometa i komunikacija Besim Mehmedić potpisao ugovor sa izvođačima radova na prvoj dionici autoputa od Jošanice do Podlugova. Prvih 11 kilometara autoputa Sarajevo – Zenica na koridoru Vc završeni su 2003. godine.
Među prvim konkretnim rokovima za izgradnju ovog koridora bila je najava tadašnjeg ministra prometa i komunikacija BiH Damir Hadžić iz 2013. godine koji je najavio da bi cjelokupni Koridor Vc trebao biti izgrađen do 2020. godine.
Nekoliko godina kasnije i Novalić je najavio novi rok, kojim bi autoput trebao biti gotov najkasnije do 2024. godine.
Što se tiče autoputeva, ne postoji put koji je isplativ, ali šta bi trebalo, da se vozimo po njivama? Ukoliko se usvoje akcize, završit ćemo autoput za 6-7 godina
Fadil Novalić, 17.11.2016.
Kako je vrijeme proticalo i kako je kašnjenje ponovno postalo evidentno, sredinom 2021. godine tadašnji ministar prometa i komunikacija FBiH Denis Lasić je dao nove rokove.
Mi smo uvjereni da je neka ‘27. najkasnije ‘28. godina da ćemo u potpunosti imati završen koridor.
Denis Lasić, 8.7.2021.
Prvih 11 kilometara autoputa na koridoru Vc završeni su 2003. godine.
Prema izvještaju JP “Autoceste” koji tretira period do kraja polovine 2025. godine, trenutno je u FBiH izgrađeno i pušteno u promet 137,5 km od 285 kilometara koji su planirani u ovom entitetu. Prema posljednjim najavama, rok za završetak ovog koridora je 2030. godina.
Gradnja tunela Prenj, koji će biti jedan od najzahtjevnijih građevinskih poduhvata u BiH, još uvijek nije počela, niti je izabran izvođač radova. Prema najavi Fadila Novalića iz 2019. godine, rok za probijanje isticao bi iduće godine, da su počeli radovi. Tada je Novalić rekao da za probijanje 10 kilometara dugog tunela Prenj treba sedam godina. Šest godina nakon toga, radovi nisu počeli.
Tačno je da je za vrijeme jednog mandata Nermina Nikšića izgrađeno više autoputa nego u osmogodišnjem mandatu Fadila Novalića, ali ne za onoliko koliko je Nikšić iznio. U Nikšićevom mandatu završeno je oko 55 kilometara autoputa, a tokom dva Novalićeva završeno je oko 36 kilometara autoputa – devetnaest kilometara manje nego u Nikšićevom jednom mandatu.
Dvadeset i pet godina nakon početka izgradnje, autoput na Koridoru Vc još uvijek nije ni približno završen. Od planiranih 285 kilometara kroz Federaciju BiH, za vrijeme Novalića i Nikšića skupa je izgrađeno oko 32 posto ukupne dionice, tako da poređenje ko je “izgradio” više kilometara gubi smisao. Probijanje rokova je pravilo, a ne izuzetak. Ako je 25 godina bilo potrebno da se izgradi polovina, možemo se samo nadati da neće biti potrebno još 25 godina za dugu polovinu autoputa.
(Istinomjer.ba)