Portparol Saveza nezavisnih socijaldemokrata (SNSD) Radovan Kovačević gostovao je 3. juna 2021. godine na BHT1 gdje je, govoreći o trenutnoj situaciji oko imenovanja novog visokog predstavnika u Bosni i Hercegovini, iznio i jednu netačnu tvrdnju u kontekstu 14 ključnih prioriteta iz Mišljenja Evropske komisije o zahtjevu Bosne i Hercegovine za članstvo u Evropskoj uniji.
Komentirajući situaciju oko imenovanja novog visokog predstavnika u Bosni i Hercegovini, Kovačević je ustvrdio da je jedan od 14 ključnih prioriteta Evropske komisije i odlazak visokog predstavnika iz Bosne i Hercegovine.
Pozivaju se domaći politički predstavnici da sprovedu i da se bave sa 14 prioriteta Evropske komisije za kandidatski status Bosne i Hercegovine u Evropskoj uniji. Istovremeno nam pokušavaju nametnuti novog visokog predstavnika, a jedan od 14 prioriteta jeste da visoki predstavnik mora od ode iz Bosne i Hercegovine.
Radovan Kovačević, 3. 6. 2021.
Podsjećamo, u maju 2019. godine, Evropska komisija je objavila Mišljenje o zahtjevu Bosne i Hercegovine za članstvo u Evropskoj uniji, te je u sekciji “Zaključci i preporuke” navela 14 prioriteta na kojima bosanskohercegovačke vlasti trebaju poraditi u narednom periodu, a prioriteti su podijeljeni u sljedeće grupe – “Demokratija/Funkcionisanje”, “Vladavina prava”, “Osnovna prava” i “Reforma javne uprave”.
Demokratija/Funkcionisanje
Osigurati da se izbori provode u skladu s evropskim standardima tako što će provesti relevantne preporuke OSCE-a/ODIHR-a i Venecijanske komisije, osigurati transparentnost finansiranja političkih stranaka i održati lokalne izbore u Mostaru.
Osigurati vidljive rezultate kada je u pitanju funkcionisanje mehanizma koordinacije o pitanjima koja se odnose na EU na svim nivoima, uključujući i pripremu i usvajanje nacionalnog programa za usvajanje acquisa.
Osigurati pravilno funkcionisanje Parlamentarnog odbora za stabilizaciju i pridruživanje.
Temeljno unaprijediti institucionalni okvir, uključujući i na ustavnom nivou, kako bi se: a) osigurala pravna sigurnost u smislu podjele nadležnosti između nivoa vlasti; b) uvela klauzula o zamjeni kako bi se državi nakon pristupanja omogućilo privremeno ostvarivanje nadležnosti drugih nivoa vlasti radi sprečavanja i otklanjanja povreda prava EU; c) garantovala nezavisnost pravosuđa, uključujući i njegovu samostalnu instituciju (VSTV); d) reformisao Ustavni sud, uključujući i rješavanje pitanja međunarodnih sudija i osiguralo provođenje njegovih odluka; e) garantovala pravna sigurnost, uključujući i putem uspostave pravosudnog tijela kojem bi bilo povjereno da osigura dosljedno tumačenje prava u cijeloj Bosni i Hercegovini; f) osigurala jednakost i nediskriminacija građana, posebno postupanje prema presudi Evropskog suda za ljudska prava u predmetu Sejdić i Finci; g) osiguralo da su svi organi uprave zaduženi za provedbu acquisa zasnovani isključivo na profesionalizmu i da se ukloni pravo veta u procesu donošenja odluka, u skladu s acquisom;
Poduzeti konkretne korake na unapređenju okruženja pogodnog za pomirenje kako bi se prevazišlo naslijeđe rata.
Vladavina prava
Unaprijediti funkcionisanje pravosuđa kroz usvajanje novih zakona o Visokom sudskom i tužilačkom vijeću i sudovima BiH u skladu sa evropskim standardima.
Jačati prevenciju i borbu protiv korupcije i organizovanog kriminala, uključujući i protiv pranja novca i terorizma, prvenstveno putem: a) usvajanja i provođenja propisa o sukobu interesa i zaštiti uzbunjivača; b) osiguravanja djelotvornog funkcionisanja i koordinacije tijela za borbu protiv korupcije; c) usklađivanja zakonodavstva i jačanje kapaciteta za javne nabavke; d) osiguravanja efikasne saradnje između tijela za provođenje zakona i sa tužilaštvima; e) demonstriranja napretka u ostvarivanju rezultata proaktivnih istraga, potvrđenih optužnica, kaznenih progona i pravosnažnih osuđujućih presuda u predmetima organiziranog kriminala i korupcije, uključujući i one na visokom nivou; f) depolitizacije i restrukturiranja javnih preduzeća i osiguravanja transparentnosti procesa privatizacije.
Osigurati efikasnu koordinaciju upravljanja granicama i kapacitetima za upravljanje migracijama na svim nivoima i osigurati funkcionisanje sistema azila.
Osnovna prava
Jačati zaštitu prava svih građana, posebno osiguravanjem provedbe zakona o nediskriminaciji i o rodnoj ravnopravnosti;
Osigurati pravo na život i zabranu mučenja, posebno (a) ukidanjem upućivanja na smrtnu kaznu u Ustavu Republike Srpske i (b) imenovanjem nacionalnog mehanizma za prevenciju mučenja i nečovječnog postupanja;
Osigurati poticajno okruženje za civilno društvo, posebno poštujući evropske standarde o slobodi udruživanja i slobodi okupljanja;
Garantovati slobodu izražavanje i medija i zaštitu novinara, posebno putem (a) osiguranja odgovarajućeg sudskog procesuiranja predmeta prijetnji i upotrebe nasilja nad novinarima i medijskim radnicima, i (b) osiguravanja finansijske održivosti sistema javnih RTV servisa.
Unaprijediti zaštitu i inkluziju ranjivih grupa, posebno osoba sa invaliditetom, djece, LGBTI osoba, pripadnika romske zajednice, pritvorenika, migranata i tražilaca azila, kao i raseljenih lica i izbjeglica u cilju zatvaranja Aneksa VII Dejtonskog mirovnog sporazuma.
Reforma javne uprave
Završiti neophodne korake u reformi javne uprave s ciljem unapređenja sveukupnog funkcionisanja javne uprave osiguravanjem profesionalne i depolitizirane državne službe i koordiniranim pristupom u kreiranju politika u cijeloj državi.
Iz sadržaja 14 ključnih prioriteta iz Mišljenja EK-a jasno je da se među njima ne navodi zahtjev za, kako je to Kovačević rekao, odlazak visokog predstavnika iz Bosne i Hercegovine.
Svakako treba spomenuti da se u dijelu “Politički kriteriji” Mišljenja Komisije o zahtjevu Bosne i Hercegovine za članstvo u Evropskoj uniji, koji se odnosi na kriterije za članstvo, navodi da je “Aneksom X Dejtonskog mirovnog sporazuma uspostavljen Ured međunarodnog visokog predstavnika (OHR) kao vrhovnog autoriteta za tumačenje civilnih aspekata provođenja mirovnog sporazuma” te da “ovakva ekstenzivna međunarodna supervizija, u principu, nije u skladu sa suverenitetom Bosne i Hercegovine, a time ni sa članstvom u EU”, a “proces zatvaranja OHR-a traje od 2008. godine” i “ishod ovog procesa zavisi od niza uslova.”
Podsjećamo, politički direktori Upravnog odbora Vijeća za provedbu mira su na sastanku u Bruxellessu 26. i 27. februara 2008. godine utvrdili zahtjeve koje organi BiH trebaju ispuniti prije zatvaranja OHR-a, a koji obuhvataju:
- Prihvatljivo i održivo rješenje pitanja raspodjele imovine između države i drugih razina vlasti;
- Prihvatljivo i održivo rješenje za vojnu imovinu;
- Potpuna provedba Konačne odluke za Brčko;
- Fiskalna održivost (promovirana putem Sporazuma o utvrđivanju stalne metodologije za utvrđivanje koeficijenata za raspodjelu sredstava UINO-a i osnivanje Nacionalnog fiskalnog vijeća); i
- Zaživljavanje vladavine prava (demonstrirano putem usvajanja Državne strategije za ratne zločine, donošenjem Zakona o strancima i azilu i usvajanjem Državne strategije za reformu sektora pravosuđa);
- Potpisivanje SSP-a;
- Pozitivna procjena situacije u BiH od strane Upravnog odbora Vijeća za provedbu mira utemeljena na punom poštivanju Daytonskog mirovnog sporazuma.
Također, potrebno je napomenuti da je potpuno ispunjavanje svih 14 ključnih prioriteta uslov postavljen Bosni i Hercegovini za otpočinjanje pregovora sa EU, dok je za kandidatski status, kako su to čelnici EU isticali, potrebno učiniti vidljiv i suštinski napredak u ispunjavanju spomenutih 14 prioriteta.
Evropska komisija smatra da bi se pregovori za pristupanje Bosne i Hercegovine Evropskoj uniji trebali otvoriti kada zemlja postigne potreban stepen usklađenosti s kriterijima za članstvo, a posebno sa političkim kriterijima iz Kopenhagena, kojima se zahtijeva stabilnost institucija koje naročito garantiraju demokratiju i vladavinu prava. Bosna i Hercegovina će morati temeljito poboljšati svoj zakonodavni i institucionalni okvir kako bi se osiguralo ispunjavanje sljedećih ključnih prioriteta: Demokratija/Funkcionisanje, Vladavina prava, Osnovna prava i Reforma javne uprave.
Mišljenje Komisije o zahtjevu Bosne i Hercegovine za članstvo u EU
S obzirom na sve navedene činjenice, Istinomjer će tvrdnju Radovana Kovačevića, da je jedan od 14 ključnih prioriteta Evropske komisije i odlazak visokog predstavnika iz Bosne i Hercegovine, ocijeniti neistinitom.
(Istinomjer.ba)