Koridor Vc jedan je od najznačajnijih infrastrukturnih projekata u našoj zemlji. Skoro 19 godina je prošlo od puštanja u saobraćaj prve dionice autoputa na koridoru Vc. Trenutno je u izgradnji šest dionica autoputa na Koridoru Vc širom Federacije BiH. Međutim, ranije izgrađene dionice Svilaj-Odžak, zaobilaznice oko Zenice, ali i nedavno završene dionice Buna-Počitelj još nisu u funkciji. Najveću pažnju javnosti privlači dionica Zeničke zaobilaznice, koja je otvorena 25. novembra 2020. godine, ali još nije u funkciji jer nema sve neophodne dozvole.
Novinarske ekipe su se prve na Dan državnosti 25. novembra 2020. godine provozale Zeničkom zaobilaznicom. Kako je tada saopćeno iz Autocesta FBiH, početkom decembra 2020. godine navedena dionica je trebala biti puštena za sav saobraćaj. Reuf Kadrić, iz Autocesta FBiH je tada s ponosom isticao da je zaobilaznica, vrijedna 225 miliona eura, spremna za korištenje.
Na samoj dionici se nalazi oko 50 objekata tako da je veoma mali dio pao na otvorenu trasu To je prouzrokovano složenijom geološkom građom nego što smo to imali u glavnom projektu tako da su se morali dodatno raditi istražni radovi i na osnovu tih istražnih radova da se urade dodatna rješenja koja će biti stablna i sigurna i stabilna za korištenje.
Reuf Kadrić, 25. 11. 2020.
Istinomjer je ranije pisao o razlozima za zatvaranje ove dionice koje su naveli federalni inspektori, a prema riječima glavnog federalnog građevinskog inspektora Ejuba Salkića iz decembra 2020. godine, ova dionica tehnički je još uvijek objekat u izgradnji.
U petak sam rekao da je inspektor na terenu, Rješenje je napravljeno i ono će biti dostavljeno Autocestama Federacije Bosne i Hercegovine, jer nemaju upotrebnu dozvolu. U petak nisu htjeli potpisati zapsnik, ali mi ćemo danas izdati Rješenje o zabrani upotrebe objekta, jer je to za nas još uvijek objekat u gradnji i takav će biti dok ne dobiju dozvole.
Ejub Salkić, 7. 12. 2020.
Kako je u medijskim istupima, sredinom decembra 2020. godine, objasnio Reuf Kadrić iz Autocesta FBiH, svi uočeni nedostaci su otklonjeni, odnosno sidra koja su oštećena prilikom instalacije uspješno su sanirana.
Što se tiče sigurnog aspekta samih konstrukcija to je urađeno na visokom nivou što je potvrđeno. Sve konstrukcije su izvedene u skladu sa projektom, dokazana je njihova stabilnost kroz monitoring i dalje se vrši monitoring da vidimo šta se dešava tokom eksploatacije.
Reuf Kadrić, 19. 12. 2021.
Iako su tada iz Autocesta FBiH uvjeravali da će do kraja 2020. godine saobraćaj na Zeničkoj zaobilaznici biti pušten u funkciju, to se nije desilo. Potom se sredinom januara 2021. godine na otvaranju gradilišta na posljednjoj dionici Sarajevske zaobilaznice Vlakovo-Mostarsko raskršće, direktor Autocesta FBiH Adnan Terzić odgovarajući na pitanje novinarke N1 dotakao i Zeničke zaobilaznice.
N1: Evo nas gospodine Terziću ovdje u blatu. Kada ste zadnji put bili na otvaranju neke dionice koja je puštena u promet?
Terzić: Pa ne znam gdje blato, ne vidim ja blato.
N1: Evo sad danas stojimo ovdje u blatu.
Terzić: Ja vidim samo šljunak, pa mislim…
N1: Kada ste bili na asfaltu koji ste pustili u promet. Sjećate li se zadnji put?
Terzić: Pa naravno da se sjećam.
N1: Kada?
Terzić: Pa 25. novembra smo završili radove na 11 kilometara zeničke zaobilaznice.
N1: A kada je pušten u promet?
Terzić: A paz’te sjećate li se vi 25. novembra?
N1: Sjećam se kada je neka dionica puštena u promet, da ste vi otvorili neku dionicu.
Terzić: Pa sad vam kažem 25. novembra ove godine.
N1: Ali zenička zaobilaznica nije puštena u promet.
Terzić: Pa šta sad?!
N1, 14. 1. 2021.
Istinomjer se na ovu izjavu osvrnuo i u svojoj satiričnoj rubrici Nevjerovantno ali Istinomjer.
Za federalnog premijera Fadila Novalića krivac za problem sa Zeničkom zaobilaznicom je lokalna vlast, koja je tražila da dotadašnji projekti autoputa Koridora Vc ne prolaze kroz Zenicu već izvan nje.
Radi se o nestabilnom zemljištu i očigledno je to bila, u stručnom smislu, pogrešna odluka prije deset, odnosno 12 godina. Danas se moramo nositi s tim, stabilizirati taj put i prema mom mišljenju, prije je bila greška preuranjeno otvaranje te dionice, dakle prije nego što je sve uređeno, da se sva klizišta stabiliziraju da bi Ministarstvo prostornog uređenja moglo izdati upotrebnu dozvolu i svi drugi organi koji to prate.
Fadil Novalić, 18. 2. 2021.
Potom je direktor JP Autoceste FBiH Adnan Terzić u medijskim istupima tvrdio da Zenička zaobilaznica nije jedini infrastrukturni saobraćajni objekat koji nema upotrebnu dozvolu. Naime, prvo je gostujući u programu Hayat TV-a Terzić kazao da tuneli Vranduk i Karaula nemaju upotrebnu dozvolu ali i pojedini mostovi na Neretvi. Potom je Istinomjer kontaktirao Federalnu upravu za inspekcijske poslove (FUZIP) ali i javno preduzeće Ceste FBiH iz kojeg su nam potvrdili da tunel Karaula nema upotrebnu dozvolu za dvije poddionice, a da radovi na tunelu Vranduk još nisu okončani. Zbog svega navedenog, Istinomjer je za tvrdnje Terzića dao ocjenu istinito.
Krajem aprila 2021. godine, Istinomjer je kontaktirao FUZIP s ciljem dobivanja konkretnih informacija nakon obavljenih provjera o potrebnim dozvolama na tunelima Vranduk i Karaula, ali i mosta Avenija-Sutina u Mostaru, te smo dobili sljedeći odgovor:
Vezano za Vaš upit da li su izvršeni inspekcijski nadzori tunela Karaula i Vranduk i most Avenija Sutina u Mostaru obavještavamo Vas kako slijedi:
- Vezano za tunel Karaula, formirana je Komisija za tehnički pregled i u toku je procedura izdavanja upotrebne dozvole.
- Tunel Vranduk II: dana 22.1.2021. godine izvršen je inspekcijski nadzor i utvrđeno da se radovi izvode po odobrenju za građenje izdatom od strane Federalnog ministarstva prostornog uređenja. Trenutno se izvode radovi u servisnom tunelu.
- Građevina most preko rijeke Neretve na trasi saobraćajnice Avenija – M17 na lokalitetu Sutina posjeduje upotrebnu dozvolu izdatu od strane Grada Mostara Rješenjem broj: UPI-07/2-25-1058/17 od 19.7.2017.godine. Most je izgrađen prije proglašenja ceste magistralnom.
FUZIP, 23. 4. 2021.
S obzirom na to da tunel Karaula nema upotrebnu dozvolu, nadležne u FUZIP-u smo pitali zbog čega na ovoj dionici nije obustavljen saobraćaj baš kao u slučaju Zeničke zaobilaznice, ali odgovor nismo dobili.
Za to vrijeme Zenička zaobilaznica nije dobila neophodne dozvole, niti su javnosti predočene informacije da li su utvrđeni nedostaci otklonjeni. Krajem aprila 2021. godine, iz JP Autoceste FBiH je, putem Youtube servisa, javnosti predočen najnoviji snimak vožnje na Zeničkoj zaobilaznici.
Direktor JP Autoceste FBiH Adnan Terzić je prije nekoliko dana ustvrdio da Zenička zaobilaznica nije puštena u promet iz razloga što njemu kao direktoru uskoro ističe mandat.
Autoceste su trebale dobiti dozvolu i trebamo dobiti dozvole, to je na investitoru i po zakonu i po svemu na investitoru da traži i dobije dozvolu. Izdaje federalno ministarstvo prostornog uređenja koje radi na osnovu zakona i na osnovu pravilnika tehničkom pregledu. (..) Postoji tu dosta i uticaja pojedinaca koji sebi pokušavaju da sebi obezbijede neke pozicije u Autocestama s obzirom da upravi Autocesta ističe mandat krajem maja.
Adnan Terzić, 18. 5. 2021.
S obzirom na to da se približavamo kraju maja 2021. godine, tek ćemo saznati koga će Vlada FBiH imenovati za vršioca dužnosti direktora i članova uprave JP Autoceste FBiH, što je dužna uraditi po Statutu ovog javnog preduzeća.
Izuzetno, bez provedbe navedenog postupka Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, može donijeti odluku o davanju prethodne saglasnosti za imenovanje vršioca dušnosti direktora i izvršnih direktora JP Autoceste FB|H d.o.o. Mostar do okončanja konkursne procedure, a najduže na vremenski period do 6 mjeseci, počev od dana stupanja na snagu Odluke o imenovanju vršilaca duznosti Uprave od strane Nadzornog odbora.
Dok čekamo odluke Vlade FBiH o imenovanju v.d. članova uprave JP Autoceste FBiH, paralelno se čekaju upotrebne dozvole za Zeničku zaobilaznicu. Ko će prvi i koju odluku donijeti, saznat ćemo u narednim danima.
(Istinomjer.ba)