Analize

Reformski zakoni u FBiH preko leđa radnika/ca?

Iako su prijedlozi Zakona o porezu na dohodak i Zakona o doprinosima u FBiH mjesecima bili “u proceduri”, Savez Samostalnih Sindikata BiH svoj stav i negodovanje vezano za ove zakone odlučio je iznijeti u javnost tek nedavno, nakon što je prijedloge ovih zakona usvojila Vlada FBiH.

Savez samostalnih sindikata BiH (SSS BiH), na čelu sa Ismetom Bajramovićem nedavno se oglasio dramatičnim saopćenjem za javnost, u kojem se oštro protivi nedavno utvrđenim prijedlozima zakona o doprinosima i porezu na dohodak u Federaciji BiH, iznoseći pritom tvrdnje “da će Vlada FBiH ukinuti topli obrok, naknadu za prijevoz i regres radnicima/cama” u ovom entitetu.

Naime, prijedlozima zakona će de facto doći do ukidanja toplog obroka, naknada za prijevoz i regres čime će se izvršiti dodatni udar na džepove radnika. S obzirom da, ukoliko ne dođe do potpisivanja Općeg kolektivnog ugovora i granskih kolektivnih ugovora, koji su propisivali obavezu poslodavcima za isplatu pomenutih naknada, više neće postojati zakonska obaveza poslodavaca da isplaćuju naknade, sasvim je opravdano očekivati da će doći do njihovog ukidanja.

(Saopćenje SSS BiH, 25.06.2018.)

Kako tvrde iz SSS BiH, spornim zakonima najviše će biti “pogođen” realni sektor, kao i drugi sektori koji nemaju sindikat.

Ne postoje nikakve garancije da će ove naknade biti transformisane u plaću radnika u istom iznosu (to će praktično ovisiti od dobre volje poslodavca), tako da je pitanje njihovog poreskog tretmana u ovom slučaju potpuno irelevantno. Ako se to desi, a velika vjerovatnoća je da će se desiti, biće to daleko ozbiljniji problem i gubitak za one radnike koji su značajan dio svojih „plaća“ primali kroz topli obrok i prijevoz (u prosjeku 200 KM mjesečno) nego postavljanje praga, odnosno definisanje poreske stope. Time se opravdanje predlagača da se želi postići poreska neutralnost pokazuje kao potpuno nerealno i neargumentovano, navodi se u saopštenju SSS.

Prijedlogom Zakona o doprinosima FBiH predviđa se smanjenje ukupne stope doprinosa, koja je do sada iznosila ukupno 33%, a što je podrazumijevalo doprinose za PIO u iznosu od 18,50% osnovice, doprinose za nezaposlenost u iznosu od 1% osnovice, te doprinose za zdravstveno osiguranje u iznosu od 13,50% osnovice. Također, predviđeno je i proširivanje osnovice, zbog čega bi bili oporezivi i dodaci na platu (koji su do sada bili neoporezivi) poput toplog obroka i dodatka za prijevoz. Prijedlogom Zakona o porezu na dohodak mijenja se način oporezivanja dohotka, i to na način da se dohodak do 800 KM oporezuje sa stopom od 10%, a prihodi preko 800 KM oporezivat će se sa 20%.

Premijer FBiH, Fadil Novalić u jednom od svojih intervjua reagovao je na saopćenje SSS BiH demantujući sve iznešene navode.

Topli obrok, prijevoz, regres nisu predmet zakonskih odredaba tako da Vlada niti je može ukidati niti uvoditi zakonima. To su kategorije koje se reguliraju kolektivnim ugovorima, a Vlada nije njihov potpisnik. Upravo je svojim potpisom na posljednji Opći kolektivni ugovor Ismet Bajramović radnicima ukinuo naknadu za prijevoz, jer je ovu naknadu koja je bila obavezujuća stavio u kategoriju koja ovisi o slobodnom izboru poslodavca. Dalje, Sindikat bi trebao biti svjestan da se topli obroci i regresi u realnom sektoru isplaćuju vrlo rijetko, osim ako ih poslodavci ne koriste da plate niže poreze. Više od 100.000 radnika, koji primaju najniže plaće, nikako nije imalo topli obrok. Dakle, poslodavcima će ovi radnici automatski postati jeftiniji, te se otvara prostor za povećanje plaća, s obzirom na to da stepen konkurentnosti raste.

(Fadil Novalić, 26.06.2018.)

Trenutno važeći Kolektivni ugovor za teritorij FBiH, koji je stupio na snagu 22.06.2016. godine potpisali su, u ime Udruženje poslodavaca u FBIH i Saveza samostalnih sindikata BiH, Safudin Čengić i Ismet Bajramović. Naknada za prijevoz, kao obaveza poslodavca, izostavljena je iz trenutno važećeg kolektivnog ugovora te je, za razliku od prijašnjih, ovim kolektivnim ugovorom naknada za prijevoz stavljena na dispoziciju poslodavcu. U prethodnom Općem kolektivnom ugovoru za teritorij FBiH stajala je odredba koja se odnosila na “pravo na prijevoz na posao i sa posla” i decidno je propisaivala da “zaposlenik ima pravo na prijevoz ili naknadu troškova prijevoza na posao i sa posla u skladu sa pravilnikom o radu, odnosno ugovorom o radu”. Ova odredba je “brisana” iz trenutno važećeg kolektivnog ugovora, pa je apsolutno nejasno zbog čega Bajramović pitanje prijevoza radnika/ca šalje na adresu Vlade FBiH.

Sljedeća stanica za zakone o doprinosima i porezu na dohodak u FBiH je Parlament FBiH. U Udruženju poslodavaca FBiH (UPFBiH) očekuju i nadaju se “da će zastupnici i delegati u Parlamentu Federacije BiH djelovati u interesu onih koji su ih birali, pokazati ekonomski patriotizam i odbiti da štite interese MMF-a”, odnosno da neće usvojiti prijedloge zakona o doprinosima i porezu na dohodak u obliku koji je predložila Vlada FBiH.

Umjesto rasterećenja realnog sektora, usvajanje ovih prijedloga zakona bi dovelo do novih opterećenja. Sigurni smo da stranke neće preuzeti rizik, glasajući za predložene zakone, četiri mjeseca pred izbore, smatraju u UPFBiH.

Nije prvi put da se tzv. socijalni dijalog i prava radnika/ca stavljaju u drugi plan i koriste kao sredstvo političke manipulacije. I sada su prava na naknadu prijevoza te topli obrok i regres u realnom sektoru, o kojem govore i Novalić i Bajramović, samo floskula obzirom da ni SSS ni Vlada FBiH ne mogu, ili ne žele, poslodavcima nametnuti ovu obavezu.

Kada bismo pomenute zakone promatrali, ne iz Bajramovićevog niti Novalićevog ugla, već iz ugla prosječnog radnika/ce u FBiH, jedino logično pitanje bilo bi preko čijih leđa će se prelomiti ovi reformski zakoni. Iako se konstantno govori o tome da će na osnovu predloženih zakona radnički prihodi biti prikazani “potpuno transparentno” što bi trebalo suzbiti tzv. sivu zonu gdje se plate, zbog izbjegavanja plaćanja poreza, prikazuju manjim nego što jesu, radnici/ce u to ne vjeruju. Mišljenje radnika/ca najčešće je da će im poslodavci zbog novih zakona, i većih poreza, masovno isplaćivati “minimalac.” Sa druge strane, premijer Novalić tvrdi da oba zakona isključivo idu u korist radnicima/cama te da Federacija BiH ima adekvatne mehanizme kojima će spriječiti sve moguće zloupotrebe.

U svakoj poreskoj reformi ključno pitanje je ko će snositi teret poreza. Mi imamo prilično uređen sistem radnopravnog zakonodavstva, tako da pokušaji određenih poslodavaca, ukoliko istih bude, da prenesu kompletan porezni teret na radnika, neće biti lako provodivi. Uporedo s izmjenama ova dva zakona, Vlada Federacije je radila i na drugim mjerama iz oblasti borbe protiv sive ekonomije i poreske evazije. Naša Poreska uprava je postala jaka i toliko dobro organizovana da se čak našla na meti određenih lobija. Ne strahujem, dakle, od toga da će poslodavci prijavljiati radnike na minimalac, a dio plate isplaćivati “na ruke”. Imamo uređen sistem kontrola, a ova dva zakona su samo njegov dio, glasi jedna od izjava premijera Novalića kojima uvjerava radnike/ce da će donošenje zakona biti u njihovu korist.

Obzirom da Sindikati, generalno, ne ispunjavaju svrhu svoga postojanja na našim prostorima te da se “borba za radnička prava” najviše koristi u političke svrhe te razne utrke za pozicije, a bez realnih efeketa za one u čije ime se te borbe vode, neminovno je da će radnici/ce u FBiH u vrijeme nadolazećih “reformi” ponovo biti prepušteni sami sebi.

(Istinomjer.ba)

Pitajte Istinomjer!