Neistina

Ministar odbrane BiH može donositi odluke bez svojih zamjenika

Potpredsjednik Narodne skupštine Republike Srpske (NSRS) Denis Šulić (SNSD) gostovao je 29.5.2022. godine u Jutarnjem programu Radio-televizije Republike Srpske. Govoreći u kontekstu posjete ministrice vanjskih poslova Velike Britanije Elizabeth Truss, koju je 26.5.2022. godine ugostio i ministar odbrane Bosne i Hercegovine Sifet Podžić, Šulić je, pored ostalog, iznio tvrdnje koje su se odnosile na ulogu koju ima ministar odbrane BiH, odnosno na njegovu mogućnost (ne)donošenja odluka.

Foto: Srpskainfo

U vezi s tim, Šulić je ustvrdio:

Sifet Podžić ne može ništa. Sifet Podžić je ministar koji ne može donijeti nijednu odluku bez dva svoja zamjenika, a Bosna i Hercegovina ne može donijeti ni jednu odluku bez konsenzusa.

Denis Šulić, 29.5.2022.

Međutim, suprotno Šulićevim tvrdnjama, u skladu sa Zakonom o odbrani BiH, Odjeljak E, Ministar odbrane Bosne i Hercegovine, u svom članu 15, Organizacione i administrativne nadležnosti, navodi koje i kakve odluke može donositi ministar odbrane, a bez svoja dva zamjenika.

Ministar odbrane Bosne i Hercegovine ima sljedeće organizacione i administrativne nadležnosti, koje su predmet vrhovne komande i kontrole Predsjedništva:

a) predlaže i donosi propise, izdaje direktive i naređenja, koja se odnose na organizaciju, administraciju, osoblje, obuku, opremanje, razmještaj i upotrebu Oružanih snaga kako bi se osigurala maksimalna interoperabilnost u Oružanim snagama i interoperabilnost sa snagama NATO-a,

b) obavlja ulogu međunarodnog predstavnika Bosne i Hercegovine za pitanja odbrane na ministarskom nivou,

c) daje preporuke Predsjedništvu vezano za veličinu i strukturu Oružanih snaga,

d) utvrđuje organizaciju i formaciju komandi i jedinica Oružanih snaga na prijedlog načelnika Zajedničkog štaba Oružanih snaga,

e) daje preporuke Predsjedništvu vezano za organizaciju vojnih snaga za zadatke i misije,

f) uspostavlja strateško planiranje za oružane sukobe, operacije podrške miru i reagiranje u slučaju prirodnih i drugih katastrofa i nesreća,

g) predlaže postavljenje, unapređenje i smjenu generala u skladu s odredbama ovog zakona,

h) planira i vrši nadzor nad provođenjem svih vojnoobavještajnih aktivnosti za Oružane snage,

i) daje preporuke Predsjedništvu vezano za postavljanje vojnodiplomatskih predstavnika i vojnih predstavnika,

j) angažira profesionalno vojno osoblje za popunjavanje odobrenih upražnjenih mjesta u Oružanim snagama,

k) unapređuje, postavlja i razrješava vojna lica ispod čina generala,

l) regulira nabavku robe i usluga za Oružane snage koje su izuzete Zakonom o javnim nabavkama BiH

m) upravlja i donosi propise o korištenju pokretne i nepokretne imovine.

Zakon o odbrani BiH, član 15.

Pored toga, u skladu sa članom 16, Komandne nadležnosti, ministar odbrane ima sljedeće komandne nadležnosti koje su predmet vrhovne komande i kontrole Predsjedništva:

a) izdaje naređenje načelniku Zajedničkog štaba Oružanih snaga za razmještaj ili upotrebu bilo koje jedinice Oružanih snaga u zemlji ili van zemlje da bi se omogućilo provođenje odluka Predsjedništva,

b) izdaje naređenje načelniku Zajedničkog štaba Oružanih snaga za aktiviranje rezervnih jedinica i kategorija rezervista, u skladu s ovim zakonom,

c) izdaje naređenje za razmještaj ili upotrebu bilo kojeg dijela Oružanih snaga, s ciljem pomoći civilnim organima u reagiranju na prirodne i druge katastrofe i nesreće, u skladu s članom 44. ovog zakona,

d) vrši komandu i kontrolu nad svim vojnoobavještajnim poslovima koje obavljaju Oružane snage

Zakon o odbrani BiH, član 16.

Između ostalih, i član 17. Zakona o odbrani BiH, Kontrola i inspekcija, govori o ovlaštenjima ministra odbrane, za koje nisu potrebne saglasnosti njegovih zamjenika.

(1) Ministar odbrane ima ovlaštenje da nadgleda, prati i vrši inspekciju nad Oružanim snagama kako bi se osiguralo poštivanje ovog zakona, te njegovih naređenja, uputstava i direktiva. Ministar odbrane imenovat će lica za vršenje inspekcija kako bi se potvrdilo to poštivanje i osigurala transparentnost.

(2) Ministar odbrane bit će odgovoran Parlamentarnoj skupštini i njenoj komisiji za odbranu i na njen zahtjev će se pojaviti pred njom i podnijeti izvještaj o pitanjima koja su u nadležnosti Ministarstva odbrane.

Ministar odbrane osigurat će učešće i pomoć osoblja Ministarstva odbrane ako se bude tražila podrška u parlamentarnim procesima.

Zakon o odbrani BiH, član 17.

Kada je riječ o odgovornostima zamjenika ministra odbrane, njih definiše član 19. Zakona o odbrani BiH, Odgovornosti zamjenika ministra odbrane, u kojem se navodi:

(1) Ministar odbrane imat će dva zamjenika: zamjenika ministra odbrane za politiku i planiranje i zamjenika ministra odbrane za upravljanje resursima.

(2) Zamjenik ministra odbrane za politiku i planiranje odgovoran je za:

a) politiku i planiranje,

b) međunarodnu saradnju,

c) vojnoobavještajne poslove i sigurnost,

d) komandu, kontrolu i komunikacije.

(3) Zamjenik ministra odbrane za upravljanje resursima odgovoran je za:

a) upravljanje osobljem,

b) finansije i budžet,

c) nabavku i logistiku.

(4) Ministar odbrane i njegova dva zamjenika neće biti iz reda istog konstitutivnog naroda.

Zakon o odbrani BiH, član 19.

S obzirom na sadržaj Zakona o odbrani BiH, Istinomjer tvrdnju Denisa Šulića da ministar odbrane BiH ne može donijeti nijednu odluku bez dva svoja zamjenika ocjenjuje neistinitom.

(Istinomjer.ba)

 

Pitajte Istinomjer!