Analize

Bez dugoročnog rješenja za parking prostore iako je sve više automobila u KS

U Kantonu Sarajevu je iz godine u godinu sve veći broj automobila na ulicama i parking prostorima kako građana/ki koji/e tu žive, tako i stanovnika/ca susjednih mjesta koja gravitiraju glavnom gradu, a koji/e svakodnevno dolaze automobilom. Rast broja automobila nije srazmjeran ulaganju u popratnu infrastrukturu, uključujući i saobraćaj u mirovanju. Također, podijeljene nadležnosti između općina i Kantona dovode do toga da ne postoje tačni podaci o broju parking mjesta unutar naselja, o čemu će se, kako su najavili iz Ministarstva saobraćaja Kantona Sarajevo (KS), tek u ovoj godini raditi analize.

Foto: Istinomjer.ba

Prema podacima BIHAMK-a iz 2011. godine, u Kantonu Sarajevo je bilo registrovano 133.597 vozila, dok je 2020. godine taj broj iznosio 154.549. Na ovaj broj treba dodati i ona vozila koja su evidentirana u drugim mjestima, iz kantona koji gravitiraju Kantonu Sarajevu (SBK, HNK, ZDK) te sa područja grada Istočno Sarajevo, odnosno sva ona vozila koja nisu registrovana na području KS.

Kako je pojašnjeno za Istinomjer, Ministarstvo saobraćaja KS upravlja sa 2.100 parking mjesta u ovom kantonu, na području općina Centar, Stari Grad i Novo Sarajevo, na kojima naplatu vrši Kantonalno javno komunalno preduzeće Rad. U Ministarstvu priznaju da nema preciznih podataka o broju parking mjesta unutar naselja.

Ne postoji novija evidencija o broju parking mjesta koja se nalaze u okviru naselja u okolini stambenih zgrada u Kantonu Sarajevo, jer Ministarstvo saobraćaja ne upravlja svim javnim površinama koje su namijenjene za parkiranje. Upravo iz razloga što nemamo toliko godina realnu evidenciju, u ovoj godini Ministarstvo planira i općinama će predložiti uspostavljanje evidencije o broju parking mjesta.

Ministarstvo saobraćaja KS, 20.1.2022.

Različite izazove u pogledu rješavanja problema nedostatka parking mjesta imaju i lokalni nivoi vlasti u KS.

Iz Općine Stari Grad Sarajevo rješavanje problema nedostatka parking mjesta vidjeli su u izgradnji dvije podzemne garaže: Vijećnica – Avdage Šahinagića, kao i one na Trgu oslobođenja – Alija Izetbegović. Podzemna garaža preko puta Vijećnice, sa 155 parking mjesta, izgrađena je i u funkciji je od prvog marta 2020. godine, a iz općinske administracije su za Istinomjer potvrdili da je prihod navedene garaže tokom 2021. godine iznosio otprilike 420 hiljada KM.

Drugi projekat izgradnje podzemne garaže, ispod Trga oslobođenja – Alija Izetbegović, obustavljen je nakon što je Komisija za očuvanje nacionalnih spomenika BiH početkom novembra 2020. godine donijela odluku kojom se historijski urbani krajolik Sarajeva proglašava nacionalnim spomenikom BiH, o čemu je Istinomjer ranije pisao.

Općina Stari Grad Sarajevo i općinski načelnik mr. Ibrahim Hadžibajrić oduvijek su bili opredijeljeni za izgradnju podzemne garaže na Trgu oslobođenja – Alija Izetbegović i kao što smo u više navrata isticali, postojali su dogovori, pa i saglasnosti nadležnih organa za realizaciju tog projekta. Izgradnja podzemne garaže doprinijela bi rješavanju nedostatka parking prostora u Starom Gradu, pružila veće mogućnosti za posjetioce grada, ali i građane koji imaju problem sa parkingom u užoj jezgri. Garaža na ovakvoj lokaciji nesumnjivo bi ostvarivala profit, te bi se sredstva od naplate parking prostora mogla usmjeriti na brojne druge projekte značajne za građane. Ističemo, da pitanje uređenja trga iznad garaže i zelenih površina nikada nije bilo upitno i izgradnja podzemne garaže ne bi uskratila građanima ništa od toga. Štaviše, postojao je projekat prema kojem bi i dio ispred Doma oružanih snaga bio dijelom pretvoren u zelenu površnu sa fontanom. Ipak, nije bilo razumijevanja za realizaciju ovog projekta i od njega se odustalo. U Općini Stari Grad smatramo da su građani uskraćeni za jedno kvalitetno rješenje i uređenje centralnog gradskog trga. Jedina lokacija kojom Općina Stari Grad raspolaže za mogućnost proširenja parking kapaciteta bila je upravo Trg oslobođenja-Alija Izetbegović. Za sada ne postoji mogućnost za uspostavu novih javnih parking prostora.

Općina Stari Grad Sarajevo, 18.1.2022.

Za Istinomjer je pojašnjeno da Općina Stari Grad Sarajevo izdaje u zakup javne površine, odnosno neizgrađeno građevinsko zemljište, u svrhu uspostave javnih parking prostora, na sljedećim lokacijama: Trg Austrije, Ulici Zelenih beretki, ispred Doma oružanih snaga, u Ulici Brodac, Ulici Telali, ulicama Safvet-bega Bašagića, Sagrdžije, Kovači, Tekija čikma. Broj parking mjesta određuju zakupci, dok Ministarstvo saobraćaja KS raspolaže uličnim parkinzima.

Odluka o proglašenju historijski urbanog krajolika Sarajeva za nacionalni spomenik BiH nije samo dovela do obustavljanja izgradnje podzemne garaže na Trgu oslobođenja Alija – Izetbegović već i gradnje na području Hastahane, u Općini Centar Sarajevo. Međutim, u odluci Komisije je tačno navedeno da je moguće graditi podzemnu garažu, ali uz ispunjavanje određenih uslova.

Ispod lokaliteta Hastahane je dozvoljena izgradnja podzemnih sadržaja (parking) uz uvjet da izgradnja ne smije dovesti do uništenja identiteta lokaliteta, ugrožavanja ili uništenja arheoloških nalaza i promjene nivoa parka, odnosno do ugrožavanja integriteta lokaliteta. Izgradnja može biti urađena tek nakon provedenih arheoloških radova i u skladu sa preporukama i rezultatima arheoloških istraživanja.

Komisija za očuvanje nacionalnih spomenika BiH, 2.11.2020.

Istinomjer je tražio od Općine Centar Sarajevo informacije o svim planiranim podzemnim garažama i parking prostorima, ali odgovor do objave ovog teksta nismo dobili. Neki od projekata koji se godinama spominju su i podzemne garaže Metalac, Klinički centar Univerziteta u Sarajevu, Opća bolnica “Prim dr. Abdulah Nakaš”, Ciglane, Marijin Dvor, a informacije o broju planiranih parking mjesta se na općinskoj web stranici mogu naći u dokumentu pod nazivom “Izgradnja podzemnih garaža”, kreiranom sredinom 2017. godine.

Još jedan lokalitet na kojem se najavljivala gradnja podzemne garaže bio je i onaj na području Željezničke stanice Sarajevo, o čemu je govorio i načelnik Općine Novo Sarajevo Hasan Tanović na portalu lokal.javnarasprava.ba, odgovarajući na pitanje čitalaca.

U prethodnom periodu nije bilo konkretnih inicijativa vezano za ovaj lokalitet, međutim, koliko smo upoznati, Općina Centar je zbog rješavanja dugogodišnjeg problema parkinga na dijelu svoje teritorije zainteresovana za aktuelizaciju navedene aktivnosti. Pored toga, nova administracija Općine Novo Sarajevo također ima namjeru uključiti se u ovaj proces, obzirom da se lokacija, administrativno nalazi na našoj teritoriji.

Hasan Tanović, 27.4.2021.

Dok se razvijaju planovi i strategije na koji način poboljšati infrastrukturu saobraćaja u mirovanju, na terenu općine Novo Sarajevo i dalje traju radovi na izgradnji podzemne garaže u Kolodvorskoj ulici. Istinomjer je detaljno pisao o konstantnom prolongiranju završetka radova, dok nam je iz Općine nedavno potvrđeno da realizacija ovog projekta ulazi u svoju završnicu.

Istinomjer je posjetio lokalitet navedenog gradilišta 22.1.2022. te u galeriji ispod možete pogledati šta smo zabilježili.

Podzemna garaža izgrađena je i u okviru Sportske dvorane “Goran Čengić” na Grbavici, ali ona, kako su nam kazali iz Općine Novo Sarajevo, nije u funkciji, a njom bi trebalo upravljati JP ONSA. Ovo općinsko javno preduzeće upravlja i parkingom na Socijalnom, iza objekta Robot, dok ostalim parkinzima upravlja KJKP Rad.

Parking na Socijalnom, iza objekta Robot/Foto: Istinomjer.ba

Također, iz Općine kažu da je budžetom ove lokalne zajednice za 2022. godinu planirano 120.000 KM za izgradnju parkinga, dok je oko 220.000 KM planirano za nabavku opreme za poslove parkiranja te saobraćajnu signalizaciju i opremu puta. Tu su i planovi na koji način proširiti kapacitete saobraćaja u mirovanju.

Obilježavanje slobodnih parking mjesta u ulicama Aleja Lipa i Porodice Ribar – projekat je završen, dobijena saglasnost Ministarstva saobraćaja KS i očekuje se realizacija projekta početkom ljetne sezone kada budu stvoreni neophodni uslovi za obilježavanje horizontalne signalizacije; Izgradnja podzemnih garaža – ranije je izrađena Studija opravdanosti gradnje podzemnih garaža na lokacijama Socijalno, Hrasno, Kovačići i Porodice Ribar. Izgradnja novih parkinga u skladu sa planskom dokumentacijom – novi parking kod zgrade Općine Novo Sarajevo u ulici Vilsonovo šetalište.

Općina Novo Sarajevo, 17.1.2022.

Konkretne aktivnosti na izgradnji novih podzemnih garaža već se poduzimaju pa će, kako je potvrđeno za Istinomjer, Općinsko vijeće Novo Sarajevo, na sjednici krajem januara 2022. godine, odlučivati o gradnji na lokalitetu prekoputa objekta Robot Hrasno.

Dokumentacija za izgradnju podzemne garaže kod TC Robot – Hrasno , odnosno Oduka o prodaji zemljišta putem javnog konkursa – licitacijom radi izgradnje predmetne garaže je spremna i ista će biti razmatrana na narednoj sjednici Općinskog vijeća koja je planirana krajem januara 2022. godine.

Općina Novo Sarajevo, 17.1.2022.

U najmnogoljudnijoj općini, Novi Grad Sarajevo, tokom 2019. godine izgrađeno je 250 novih parking mjesta, a 2020. godine još 180. Međutim, zvanične podatke nismo dobili, a na stranici općinskog Javnog preduzeća LOKOM, koje, između ostalog, upravlja i parkinzima, nema detaljnijih informacija o svim lokalitetima kojima upravljaju. Iako se u ovoj lokalnoj zajednici grade parking mjesta, to je izazvalo i protivljenje stanovništva, jer se gradilo nauštrb zelenih površina. Tako je sredinom 2021. godine, uz snažan otpor građana/ki, obustavljeno građenje parkirališta na Dobrinji.

Građani/ke su i u mjesnoj zajednici Čengić-Vila 2 još 2018. godine iskazali/e nezadovoljstvo gradnjom parkinga na zelenoj površini, a praksa proširivanja parkinga preko zelenih površina nastavljena je i 2021. godine u naselju Otoka, ali i na Alipašinom Polju. O svemu smo komentar zatražili i od općinskih službi, međutim, odgovore ni iz ove općine nismo dobili.

Parking Alipašino Polje – prije/Foto: Facebook
Alipašino Polje – parking sada/Foto: Istinomjer.ba
Parking Otoka/Foto: Istinomjer.ba

Načelnik Općine Novi Grad Sarajevo Semir Efendić zatražio je od kantonalnog premijera Edina Forte da se garaže kojima sada upravlja KJKP Rad, a koje se većinom nalaze na području ove općine, ustupe ovoj lokalnoj zajednici na upravljanje, što je Forto i pozdravio.

Načelnik Općine Novi Grad Sarajevo Semir Efendić uručio mi je peticiju koju je potpisalo 5.464 građana naselja Dobrinja i Saraj Polje. Potpisnici traže bolju vrstu upravljanja garažama kojih ima 11 na području općine Novi Grad, a kojim upravlja KJKP Rad. Načelnik predlaže da se upravljanje nad garažama prenese na Općinu. Vidjećemo kako će ministar Enver Hadžiahmetović i Vlada odlučiti, ali moj stav je da pitanje parkinga treba da bude pitanje lokalnih zajednica. Iz toga mogu proizaći sva sljedeća rješenja kada su u pitanju garaže i rezidencijalni parkinzi u gradskim općinama.

Edin Forto, 11.8.2021.

Kako bi se povećao broj parking mjesta, od kraja maja 2021. godine započela je akcija uklanjanja napuštenih i neregistriranih vozila.

Lokalne i kantonalne vlasti će u narednom periodu, osim popisivanja parking mjesta u naseljima, morati urediti i način upravljanja parkinzima. To bi građanima/kama moglo dati i odgovor na pitanje da li će se parking mjesta u stambenim zonama u budućnosti naplaćivati. Finansijski podaci iz Općine Stari Grad Sarajevo govore da prihod od parkinga nije zanemariv.

Nadležni rješenje vide i u sve manjem korištenju vozila kroz poboljšanja javnog gradskog prevoza te uključivanje željezničkog saobraćaja na linijama od centra grada do Hadžića i Podlugova.

Ipak, usljed ekspanzije gradnje novih stambenih jedinica u KS, problem manjka parking mjesta postajat će sve veći, a njegovom rješavanju na duži period morat će se pristupiti sistemski.

 

(Istinomjer.ba)

Pitajte Istinomjer!