Analize

Akcize su odavno tu, ali završetak Koridora Vc nije ni blizu

Prije više od 18 godina izgrađeni su prvi kilometri autoputa u Bosni i Hercegovini. Milijarde konvertibilnih maraka se prikupljaju samo od akciza i putarina, pa se javnost s pravom pita gdje ide taj novac?

Završetak izgradnje Koridora Vc i dalje se ne nazire. Prošle su dvije godine otkako su povećani nameti za gorivo u iznosu od 0,15 feninga po litri u svrhu izgradnje autoputa, kao i održavanje i izgradnju magistralnih cesta.

 

Usvajanje izmjena Zakona o akcizama nije išlo tako lako. Tada su zagovornici njegovog donošenja isticali da će i tadašnji projekti u oblasti cestogradnje biti dovedeni u pitanje i da neće biti novih bez navedenih izmjena Zakona. Federalni premijer je dao i konkretna obećanja koliko će povećanje akciza utjecati da Koridor Vc bude što brže izgrađen.

Što se tiče autoputeva, ne postoji put koji je isplativ, ali šta bi trebalo, da se vozimo po njivama? Ukoliko se usvoje akcize, završit ćemo autoput za 6-7 godina.

Fadil Novalić, premijer FBiH, 17.11.2016.

Ispostavilo se da je Novalić u godinama koje su uslijedile davao isto obećanje, sa identičnim rokovima, o čemu je Istinomjer detaljno pisao.

No, vratimo se usvajanju povećaju akciza. Bilo je nekoliko bezuspješnih pokušaja da izmjene Zakona o akcizama dobiju podršku državnih parlamentaraca.

Nakon što je Savez nezavisnih socijaldemokrata Milorada Dodika (SNSD), koji je tada bio opoziciona stranka na nivou institucija BiH, pružio podršku za usvajanje dodatnih akciza, u decembru 2017. godine tijesnom većinom usvojene su izmjene Zakona o akcizama. Nakon usvajanja, državni ministar finansija nije krio oduševljenje što su veće akcize dobile zeleno svjetlo u državnom parlamentu, ali je i dao pojašnjenje čemu veće akcize zapravo služe.

Entitetska poduzeća za gradnju autocesta su od kreditora ocijenjeni kao kreditno nesposobni. Došlo je do zamrzavanja svih kredita koji su bili u fazi ugovaranja i ugovoreni. Svugdje se tražilo osiguranje. Ovaj dodatni prihod od akciza neće ići za izgradnju autocesta, nego će služiti kao sigurnost da će krediti koji će postati efektivni biti vraćani. To je sva suština priče o akcizama.

Vjekoslav Bevanda, ministar finansija BiH, 30.1.2018.

Ta sigurnost koju Bevanda spominje se mjeri milijardama maraka. Prema zvaničnim informacijama, koje su Istinomjeru dostavljene iz Uprave za indirektno oporezivanje BiH (UIOBiH), u 2018. godini od akciza je prikupljeno skoro 500 miliona konvertibilnih maraka , a od putarina 620 miliona. Naredne, 2019. godine, od akciza je prikupljeno više od 530 miliona konvertibilnih maraka, a od putarina više od 650 miliona KM. Do kraja oktobra ove godine prikupljeno je više od 390 miliona konvertibilnih maraka od akciza, dok je od putarina pribavljeno više od 480 miliona KM. Ukupno je, od početka 2018. godine do oktobra ove godine, od akciza i putarina prikupljeno više od tri milijarde konvertibilnih maraka.

Tokom 2018. godine, prema zvaničnim podacima Federalnog ministarstva finansija, više od stotinu miliona maraka kreditnih sredstava raznih svjetskih finansijskih institucija postali su dio našeg vanjskog duga. Prema istim podacima, plaćali smo i milionske penale, jer ranija odobrena sredstva nismo u cijelosti povukli.

Prema podacima o vanjskom dugu BiH, krajem prošle godine imali smo oko milijardu maraka neangažovanih kreditnih sredstava. Trenutne dionice autoputa na Koridoru Vc, koje su u izgradnji od 2018. godine, koštaju više od 500 miliona eura. Računicom dolazimo do podatka da je od 2018. godine do oktobra 2020. godine prikupljeno milijarda i 500 miliona eura od putarina i akciza na gorivo, dok je samo trećina u istom periodu uložena kroz kreditna sredstva za izgradnju autoputa na Koridoru Vc.

O tome svjedoči i stanje na terenu. Naime, kako je najavljeno, 25. novembra, za Dan državnosti BiH, nakon šest godina u saobraćaj će biti puštena zenička zaobilaznica.

No, kako je Istinomjer ranije izvještavao, gradnja ove dionice nije protekla bez problema, a jedan dio stajao je izgrađen i neupotrebljiv pune dvije godine. Ali to nije jedina takva dionica autoputa. Naime, već tri godine, iako izgrađena, dionica Svilaj-Odžak ne može se koristiti jer prvobitno nije bio gotov most Svilaj, a sada se čeka završetak međudržavnog graničnog prijelaza. Iako smo pojedine kredite dogovorili 2016. godine, njihova realizacija odnosno gradnja, u 2020. godini još nije ni počela.

Premda su iz Javnog preduzeća Autoceste Federacije BiH priznali da će se, primjerice, na dionici Ovčari-Konjic raditi novi projekat, to ih nije omelo da baš u stilu obećanja i izjava Fadila Novalića i oni daju čuveno obećanje o završetku svih radova na Koridoru Vc u narednih 6-7. godina, uključujući i najskuplju i najkomplikovaniju dionicu tunel Prenj.

Ovo je generacijski poduhvat, vrlo izazovan, zahtjevan, ne znamo što će nas sve dočekati u utrobi Prenja, možda će tamo biti jezera, pa ćemo možda morati graditi i neki most, ali sadašnja je procjena da će izgradnja “kralja”, kako smo prozvali tunel Prenj, trajati šest do sedam godina.

Adem Zolj, izvršni direktor Autocesta FBiH, 21.6.2020.

Trenutno je u gradnji sedam dionica autoputa na Koridoru Vc u FBiH. U RS-u se gradi dionica oko Doboja, koja će ovaj grad spojiti kako sa Koridorom Vc, tako i autoputem ka Banjoj Luci i Gradišci. Treba podsjetiti da su prvi kilometri autoputa pušteni u saobraćaj prije više od 18 godina.

S obzirom na to da se veće akcize odnose i na obnovu i izgradnju magistralnih cesta, jedan od rijetkih pozitivnih primjera u ovom segmentu je magistralna cesta Neum-Stolac, gdje su počeli radovi na posljednjoj dionici, o čemu smo ranije izvještavali.

Trenutno je u fokusu javnosti obnova tunela Crnaja na magistralnoj cesti Sarajevo-Mostar, zbog koje privrednici upozoravaju da će, osim saobraćajnog kolapsa, nastati i nesagledive ekonomske posljedice. Ovaj projekat je više puta prolongiran, a jedno od obećanja Vlade FBiH je bilo da će, umjesto postojećeg, biti izgrađen novi tunel.

Sredstva za izgradnju novog tunela bit će obezbijeđena iz vlastitih sredstava JP Ceste Federacije BiH ili sredstava iz granta Vlade Federacije BiH, ili iz kreditnih sredstava relokacijom postojećih.

Vlada FBiH, 30.4.2020.

No, nekoliko mjeseci kasnije u Vladi FBiH su ipak shvatili da za to novca nema i odlučeno je da će postojeći tunel Crnaja ipak biti rekonstruisan.

Sasvim je izvjesno da nam u narednom periodu predstoje gužve ka Hercegovini i ne treba isključiti mogućnost da ćemo i u narednoj godini ponovo čuti neko novo obećanje, da ćemo za 6-7 godina imati gotov autoput na Koridoru Vc. Kako se vidi iz svega navedenog, prikupljanje akciza i putarina ne prati dinamiku gradnje autoceste i drugih puteva u BiH.

(istinomjer.ba)

Pitajte Istinomjer!