Odluka o privremenom finansiranju institucija Bosne i Hercegovine, oko koje se polemisalo proteklih dana, nakon što je član Predsjedništva BiH Milorad Dodik insinuirao da slijedi nova blokada, nije razmatrana na sjednici Vijeća ministara BiH održanoj 02. jula ove godine kako je bilo najavljeno, jer sjednici nije prisustvovao ministar finansija Vjekoslav Bevanda.
U svom obraćanju novinarima nakon sjednice predsjedavajući Vijeća ministara BiH, Denis Zvizdić izjavio je da ovo “tijelo nastavlja funkcionisati i upravljati državom unatoč političkim opstrukcijama i pokušajima blokada” te da neće doći “do prekida budžetskog finansiranja i uposlenika institucija”.
Do toga neće doći sigurno jer je takvo nešto regulisano Ustavom BiH i Zakonom o finansiranju institucija BiH. To je ustavni princip i ne može doći do blokade finansiranja institucija i njihovih zaposlenih.
Denis Zvizdić, 02.07.2019.
Milorad Dodik je nedavno, odgovarajući na pitanje novinara zbog čega još uvijek nije uvrstio prijedlog državnog budžeta na dnevni red Predsjedništva BiH odgovorio sljedeće:
Ako ne dođe do odluke o privremenom finansiranju državne institucije će ostati bez plate. Ja u ponedjeljak neću dobiti platu. Kakva je to poruka kada država nema budžet u sedmom mjesecu.
Milorad Dodik, 25.06.2019.
Na ovu Dodikovu izjavu, koja je u javnosti interpretirana kao svojevrsna najava još jedne blokade, ubrzo je reagovalo Vijeće ministara BiH.
Vijeće ministara BiH čitavu godinu, i bez budžeta može usvajati odluke o privremenom finansiranju. A nije tačno ni da će Dodik ostat bez plaće u ponedjeljak, jer su osigurana sredstva za plaće za juli u institucijama. On samo plaši javnost.
Vijeće ministara BiH, 25.06.2019.
Da Dodik nije rekao istinu, obzirom da postoji ustavni princip koji onemogućava blokadu finansiranja institucija, a kako je pojasnio Zvizdić, potvrđuje Član VIII Ustava Bosne i Hercegovine.
“Član VIII
Finansije
- Parlamentarna skupština će svake godine, na prijedlog Predsjedništva, usvojiti budžet kojim se finansiraju troškovi potrebni za izvršavanje nadležnosti institucija Bosne i Hercegovine i međunarodnih obaveza Bosne i Hercegovine.
- Ukoliko se takav budžet ne usvoji blagovremeno, budžet za prethodnu godinu će biti korišten na privremenoj osnovi.
- Federacija će obezbjediti dvije trećine, a Republika Srpska jednu trećinu prihoda koji su potrebni za budžet, osim ako se prihodi ne prikupljaju na način kako je utvrdila Parlamentarna skupština.”
Ustav Bosne i Hercegovine
Ministar Bevanda, komentarišući mogućnost blokade državnih institucija, kada je u pitanju finansiranje, izjavio je 26. juna tekuće godine da je odluka o privremenom finansiranju spremna i da će se razmatrati na narednoj sjednici, naglašavajući pri tom da je državni budžet “zapeo” u Predsjedništvu BiH.
U jedanaestom mjesecu je Ministarstvo finansija završilo proračun. Usvojen je jednoglasno na Vijeću ministara i upućen na Predsjedništvo. Svi dalji koraci su znači na Predsjedništvu jer ono je formalni predlagatelj i upućuje ga u parlament.
Vjekoslav Bevanda, 26.06.2019.
Bevanda je tada naglasio i da je Ministarstvo finansija i trezora BiH “postupajući po zakonu” sačinilo dokument o privremenom fnansiranju za treći kvartal i zajedno sa mišljenjem uputilo isti Vijeću ministara BiH. Ova odluka trebala se razmatrati na sjednici Vijeća ministara BiH 27. juna ove godine. Međutim tada, a ni 02. jula ove godine odluka o privremenom finansiranju nije bila na dnevnom redu sjednica VM BiH.
Nismo razgovarali o tome jer sjednici nije prisustvovao ministar finansija i trezora Vjekoslav Bevanda, a kada ministar određenog resora nije na sjednici povlače se sve tačke s dnevnog reda u vezi s tom oblasti.
Denis Zvizdić, 02.07.2019.
Podsjećamo, u skladu sa Zakonom o finansiranju institucija BiH “Vijeće ministara obavezno je Predsjedništvu Bosne i Hercegovine podnijeti Nacrt budžeta za narednu godinu najkasnije do 15. oktobra tekuće godine”. Zatim, u skladu s vlastitim poslovnikom “Predsjedništvo Bosne i Hercegovine dužno je podnijeti za narednu godinu Prijedlog budžeta Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine do 1. novembra tekuće godine”. Nakon čega Parlamentarna skupština BiH razmatra ovaj Prijedlog, i u skladu s vlastitim poslovnikom “usvaja Zakon o budžetu do 31. decembra tekuće godine”.
Iz navedenog je i više nego jasno da su sve državne institucije, kako izvršne tako i zakonodavne odavno promašile zakonske rokove, zbog čega država BiH ni u sedmom mjesecu nema usvojen budžet za tekuću godinu i finansijsko funkcionisanje se odvija na privremenoj osnovi.
“Član 11.
Privremeno finansiranje
(1) Ako Parlamentarna skupština Bosne i Hercegovine ne usvoji Zakon o budžetu prije početka fiskalne godine, finansiranje će biti privremeno sve do stupanja na snagu tog zakona.
(2) Privremeno finansiranje, s ciljem obavljanja aktivnosti zakonski utvrđenih budžetskih korisnika i izvršavanja međunarodnih finansijskih obaveza Bosne i Hercegovine, vrši se srazmjerno sredstvima utrošenim prema tromjesečnom prosjeku za prethodnu fiskalnu godinu.”
Zakonom o finansiranju institucija BiH
Zbog čega Milorad Dodik u svojstvu predsjedavajućeg nije uvrstio budžet na dnevni red, ni pet mjeseci nakon što je resorno ministarstvo dostavilo nacrt državnog budžeta Predsjedništvu BiH, javnosti nije poznato, baš kao ni razlozi nedolaska ministra Bevande na sjednicu na kojoj se trebala razmatrati odluka o privremenom finansiranju koju je predložilo ministarstvo na čijem je čelu.
Obzirom da Ustav BiH i Zakon o finansiranju institucija BiH propisuju da će “budžet za prethodnu godinu biti korišten na privremenoj osnovi dok se ne usvoji novi” jasno je da je Dodikov pokušaj prebacivanja odgovornosti na Vijeće ministara BiH još jedna predstava za javnost, kojoj je svoj doprinos dao i ministar Bevanda. Teško je povjerovati, i uprkos svim dešavanjima, da bi bh. političari u bilo kojoj situaciji ugrozili vlastite plate.
(Istinomjer.ba)