Analize

Most Bratunac-Ljubovija: Obale spojene, prelazak i dalje nemoguć

Prije dva mjeseca, ministar saobraćaja i veza RS, Neđo Trninić, uvjeravao je javnost da su riješena sva imovinsko-pravna pitanja za izgradnju graničnog prelaza na mostu Bratunac-Ljubovija. Iako je Trninić rekao da za potpisivanje ugovora neće biti potrebno više od “desetak dana”, to se još uvijek nije desilo.

 

Ključno pitanje za izgradnju graničnog prelaza, kako se ispostavilo, još uvijek nije riješeno, što je nedavno potvrdio i ministar spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH, Mirko Šarović:

Uprava ne može da počne sa izgradnjom, jer Vlada Republike Srpske ne dozvoljava da zemljište na kojem će biti granični prelaz, pripadne Upravi za indirektno oporezivanje, već nudi pravo korišćenja na 50 godina. Sad vidimo da oni koji su se javno hvalili da je sve završeno, ništa nisu uradili po pitanju neophodnih dokumenata.

Mirko Šarović, 21.08.2017.

 

Optimistične najave i uvjeravanja da je novi most na Drini nadomak izgradnje, nisu ništa novo. Ovaj je projekat bio tema skoro svake zajedničke sjednice Vlade RS i Vlade Srbije u protekla dva mandata, dok su dvije opštine, Bratunac i Ljubovija, još 2011. godine pripremile regulacione planove za njegovu izgradnju. Most je i od entitetskih vlasti označen kao prioritet još na sastanku resornih ministara Srbije i Republike Srpske održanom u martu 2011. godine, a slične su se izjave ponavljale i u narednim godinama, bez konkretnih koraka na njihovoj realizaciji. U februaru 2013, ponovo su se sastali resorni ministri i poručili da će most biti izgrađen do kraja 2014. godine, što je zatim ponovila i ministarka prostornog uređenja i građevinarstva RS, Srebrenka Golić:

Projektna dokumentacija je gotovo kompletirana. Ako sve bude išlo predviđenom dinamikom, krajem ove godine počećemo sa radovima, a već 2014. godine imaćemo novu važnu komunikaciju na Drini.

Srebrenka Golić, 16.04.2013.

 

Do kraja 2013. godine nije se desilo ništa osim potpisivanja protokola o izgradnji mosta između RS i Srbije, a rok za njegovu izgradnju ovog puta je pomjeren na 2015. godinu, kako su poručili tadašnji ministar saobraćaja i veza RS Nedeljko Čubrilović i ministar građevinarstva i urbanizma Srbije Velimir Ilić, koji je najavio da će tender za izgradnju mosta biti raspisan na proljeće 2014. godine. No, tadašnji saziv Vijeća ministara pozabavio se ovim projektom tek u maju 2014, kada je utvrđen Prijedlog za vođenje pregovora o Sporazumu sa Srbijom o izgradnji mosta preko Drine, koji bi spojio BiH sa budućim Koridorom 11 u Srbiji.

U septembru 2014, u jeku predizborne kampanje, Srebrenka Golić je rekla kako su sredstva za pristupne puteve i zajednički granični prelaz već obezbijeđena od strane Uprave za indirektno oporezivanje BiH, dok je premijerka RS ustvrdila da je kompletna dokumentacija za izgradnju pri kraju, pa čak i da su napravljeni pristupni putevi – za koje je tender raspisan tek u avgustu ove godine:

Srbija treba da obezbijedi sredstva, završavamo neophodnu dokumentaciju, a treba da bude sačinjen sporazum BiH i Srbije o graničnom prelazu. Napravljeni su pristupni putevi, radi se sekundarna saobraćajna infrastruktura i sve ono što je neophodno za izgradnju mosta.

Željka Cvijanović, 26.9.2014.

 

Do isteka mandata 2010-2014, sve je ostalo na najavama i obećanjima, kako Vlade RS, tako i Vlade Republike Srbije. Sporazum je konačno izradio novi saziv Vijeća ministara, bez predstavnika SNSD-a, u maju 2015. godine. Par mjeseci kasnije, nakon što ga je usvojilo i Predsjedništvo BiH, sporazum su potpisali bivši ministar komunikacija i transporta BiH, Slavko Matanović, i ministarka građevinarstva i infrastrukture Srbije, Zorana Mihajlović. Sporazumom je predviđeno da će Srbija uložiti oko 4 miliona eura u izgradnju samog mosta i pristupnica sa svoje strane, dok će BiH obezbijediti ostalih 8 miliona eura za izgradnju zajedničkih graničnih prelaza i pristupnih puteva sa bh. strane mosta. Za sva pitanja o izgradnji graničnih prelaza, predviđeno je potpisivanje posebnog sporazuma.

Vlada Srbije otpočela je radove na izgradnji mosta u oktobru 2015. godine, nakon što je Vijeće ministara BiH ratificiralo sporazum. Uslijedile su najave da će most biti završen u novembru 2016, kojima se pridružio i Milorad Dodik:

Mislim da ćemo za godinu dana imati premošćenu Drinu, dok će ostali radovi biti završavani u skladu sa predviđenim rokovima.

Milorad Dodik, 20.10.2015.

 

Ubrzo je održana i zajednička sjednica Vijeća ministara BiH i Vlade Srbije, kada je otvoreno pitanje izgradnje zajedničkog graničnog prelaza. Novi ministar saobraćaja i veza, RS Neđo Trninić, u decembru 2015. izjavio da je eksproprijacija zemljišta za bh. pristupnice pri kraju i da će radovi na izgradnji puteva i objekata za graničnu kontrolu početi na proljeće 2016. Identičnu izjavu Trninić je dao i četiri mjeseca kasnije, a uvjeravanja da će sve administrativne procedure biti završene u aprilu 2016. tada su došla i od Srebrenke Golić. I Golić i Trninić su tvrdili da će novim mostom moći preći preko Drine do kraja građevinske sezone 2016. godine.

Kao i svi prethodni, ni ovaj rok nije ispoštovan. Obala Drine kod Bratunca spojena je sa onom kod Ljubovije tek u maju 2017. godine, što su predstavnici/e obje vlade iskoristili za pompezno “susretanje na mostu”, koji je u međuvremenu dobio ime “Bratoljub”. Činjenica da su brojne kamere pri tome snimile i žice koje vire iz betonske konstrukcije nedovršenog mosta, čiju su izgradnju i jedni i drugi najavili bezbroj puta do tada, nije omela Milorada Dodika i Aleksandra Vučića u držanju svečarskih govora o velikim infrastrukturnim projektima i spajanju država i naroda.

 

Kašnjenje u izgradnji mosta bilo je najavljeno još u septembru, kada su Zorana Mihajlović i Srebrenka Golić svu odgovornost za zastoj u izgradnji graničnih prelaza prebacile na Vijeće ministara. No, kako se ispostavilo, Odluka o odobravanju sredstava za izgradnju graničnog prijelaza Bratunac – Ljubovija, koju je Vijeće ministara usvojilo mjesec dana kasnije, ipak nije bila presudna za rješavanje ovog pitanja. Nakon što su odobrena sredstva u iznosu od sedam miliona KM iz klirinškog duga, te četiri miliona KM iz Budžeta institucija BiH, Šarović je ukazao na to da i dalje nisu rješena sva pitanja neophodna da se počne sa izgradnjom:

Sredstva za zajednički granični prelaz su osigurana i to neće biti sporno pitanje, ali postoji niz drugih stvari operativnih, tehničkih i praktičnih. koje treba uraditi. Riješiti imovinsko pravne odnose, očito da ta pitanja nisu u potpunosti završena i početkom decembra je zajednička komisija za granične prelaze između BiH i Srbije i tu će vjerovatno biti i pitanje kategorizacije ovog graničnog prelaza.

Mirko Šarović, 24.11.2016.

 

Šarović je i u junu ove godine ponovio da su ista pitanja i dalje otvorena i da raspisivanje tendera za izgradnju prelaza sada zavisi isključivo od Republike Srpske, koja još nije riješila imovinsko-pravne odnose, odnosno nije sprovela odgovarajuće procedure u vezi sa dodjelom zemljišta – što je Trninić demantovao već sljedećeg dana:

Mi smo imovinske i vlasničke odnose riješili i to je jednostavno procedura koja, nadam se, neće trajati duže od 10 dana. Mi ćemo sa Upravom za indirektno oporezivanje riješiti taj dio, potpisati sporazum, a onda će oni u svojoj proceduri vjerovatno da obezbjeđuju sredstva i pristupe izgradnji.

Neđo Trninić, 14.06.2017.

 

 

Nakon ove izjave, obratili smo se Trninićevom ministarstvu, koje nam je krajem jula potvrdilo da je Vlada RS dala saglasnost na potpisivanje sporazuma sa Upravom za indirektno oporezivanje BiH, te da se nacrt Ugovora “nalazi na notarskoj obradi” i da se očekuje potpisivanje istog “čim se steknu uslovi, tj. završe sve neophodne pravne procedure koje prethode potpisivanju ugovora ovakvog tipa”.

U međuvremenu je raspisan i tender za izgradnju pristupnih puteva, ali pomaka u potpisivanju ugovora o graničnom prelazu nije bilo, a prošle sedmice je konačno otkriveno i zbog čega – prema novom Zakonu o stvarnim pravima Republike Srpske, državne institucije mogu biti vlasnici objekata koje grade na teritoriji RS, ali ne mogu imati vlasništvo nad zemljištem na kojima se grade objekti. Sa druge strane, granični prelazi su vlasništvo Uprave za direktno oporezivanje BiH, što je RS odbila i umjesto vlasništva, poonudila pravo korištenja na 50 godina.

Nakon godina pregovora i sastanaka, i svih uvjeravanja nadležnih entitetskih institucija da je prenošenje prava izgradnje na UIO skoro završena stvar, potpuno je nevjerovatno djelovala izjava koja je došla od pomoćnice ministra saobraćaja RS, kada je javnosti saopšteno da je ključni problem, zapravo, u prijenosu vlasništva nad zemljištem za granični prelaz:

Tek na ovom sastanku sam saznala da je sporan rok u kojem je predloženo da se Upravi da na 50 godina pravo građenja. Oni kažu da će predložiti izmjenu tog člana Ugovora, pa ćemo ponovo sjesti da razgovaramo o tome.

Nataša Kostić, 21.08.2017.

 

Koliko će budući razgovori trajati, ostaje da se vidi. Ono što je skoro izvjesno, jeste to da će još jedan rok za završetak svih radova na mostu, postavljen za september 2017. godine, biti probijen.

(istinomjer.ba)

 

Pitajte Istinomjer!