Analize

Za nastavak radova na tunelu Hranjen bit će potrebna dodatna sredstva i ugovori

Gradnja brze ceste kojom bi se skratila razdaljina između Sarajeva i Goražda započela je izgradnjom tunela Hranjen. Iako se najavljuje kao format brze ceste, u ovom trenutku gradit će se magistralna cesta, a ingerencija, odnosno vođenje cjelokupnog procesa, prepušteno je Javnom preduzeću Autoceste Federacije BiH.

Foto: JP Autoceste FBiH

Realizacija izgradnje projekta brze ceste Sarajevo – Goražde započela je krajem septembra 2018. godine potpisivanjem ugovora o probijanju glavne i servisne cijevi i izrade primarne podgrade cestovnog tunela Hranjen između JP Autoceste FBiH i kompanije Euroasfalt.

Nakon što je početkom jula 2021. godine saopćeno da je prokopano blizu 36 posto tunela Hranjen, Istinomjer je kontaktirao izvođača radova Euroasfalt i JP Autoceste FBiH s ciljem dobivanja dodatnih informacija o realizaciji ovog projekta. Iz JP Autoceste FBiH do zaključenja ovog teksta nisu dostavili tražene informacije. Jasmin Bučo, jedan od članova uprave Euroasfalta, za Istinomjer pojašnjava da su dosadašnja kašnjenja u granicama očekivanog i, kako on tvrdi, relativno zanemariva u odnosu na očekivani rok za puštanje u funkciju ceste Hrenovica – Goražde. Također, radovi bi, prema Bučinim riječima, uskoro mogli biti obustavljeni.

Radovi predviđeni ugovorom bit će gotovi krajem ljeta, ali to ne znači da će tunel biti probijen tada. Za nastavak radova potrebna su dodatna sredstva i nekoliko dodatnih ugovora, između ostalog, ugovor za sekundarnu oblogu, kolovoznu konstrukciju, opremu itd.

Jasmin Bučo, 5. 7. 2021.

U okviru proslave Dana nezavisnosti BiH 2019. godine, radovi na izgradnji tunela su svečano započeli. Delegacije i predstavnici svih nivoa vlasti isticali su važnost ovog projekta koji se, kako su objašnjavali, finansira iz akumulirane dobiti BH Telecoma u vrijednost većoj od 65 miliona maraka, a cjelokupan projekt iznosi više od 81 milion maraka.

Federalni premijer Fadil Novalić tada je kazao da ovaj projekat neće biti doveden u pitanje i da će biti realiziran u roku.

Uglavnom niko, da tako kažem, ne može priuštiti sebi takav luksuz da dâ 60 miliona ili 80 pa da poslije napusti, to će svakako ovaj projekat biti doveden do kraja, bilo na koji način, budžetski, iz različitih izvora ili iz kreditiranja, tek on mora biti završen zato što smo ozbiljni u namjerama .

Fadil Novalić, 4. 3. 2019.

Iz JP Autoceste FBiH je u septembru 2019. godine saopćeno da je počelo probijanje tunela Hranjen. Adem Zolj, tadašnji v.d. izvršnog direktora projektovanja i građenja u ovom javnom preduzeću, dao je rokove do kada bi cjelokupni projekat trebao biti gotov.

Čim nam izvođač dostavi glavni projekt, jer bilo je izmjena pomjeranjem servisne cijevi tunela, mi bismo trebali dobiti konačnu građevinsku dozvolu. Onda ćemo tačno znati poziciju portala tunela i nastaviti sa projektovanjem trase iz pravca Goražda, odnosno Hrenovice. Tako ćemo nastojati da izgradimo i pristupne ceste do 2022. godine, kada je predviđen i završetak izgradnje tunela.

Adem Zolj, 9. 9. 2019.

Premijer FBiH Fadil Novalić je u aprilu 2020. godine, u prisustvu predsjednika SDA Bakira Izetbegovića i premijerke BPK Goražde Aide Obuće, obišao radove na izgradnji tunela. Novalić je ponovio da, iako vlada pandemija novog koronavirusa, ona neće omesti izvođenje radova.

Ovaj tunel je treći u Jugoistočnoj Evropi po dužini, veoma značajna investicija, obećana još u Dejtonu, i meni je drago da smo u ovo vrijeme uspjeli da je započnemo, vjerujemo da ćemo je tako i završiti.

Fadil Novalić, 17. 4. 2020.

Predsjednik SDA Bakir Izetbegović uvjeravao je da će sve biti završeno na vrijeme iako su evidentna kašnjenja.

Evo jedna od danas najvažnijih i dražih investicija koja će spojiti Sarajevo s Goraždem se nastavlja, s ove strane imamo loš materijal, s one strane su vode, zato se ispočetka sporo napreduje, mislim da će se ubrzati radovi tako da ćemo otprilike biti u rokovima i ja sam optimista.

Bakir Izetbegović, 17. 4. 2020.

U augustu 2020. godine prokopan je prvi kilometar od ukupno 5,5 kilometara tunela. Premijerka BPK Goražde Aida Obuća istakla je da i, pored problema s geologijom s kojom se radnici suočavaju, izgradnja tunela ide svojim tokom.

Uz otklanjanje poteškoća na koje nailazi izvođač radova u smislu stacioniranja podzemnih voda, u cilju intenzivnijeg rada na tunelu “Hranjen”, evidentno je da je izvođač radova angažovao veći broj radne snage te zanovio opremu i mehanizaciju koja će doprinijeti kvalitetnijoj i bržoj dinamici izvođenja radova.

Aida Obuća, 26. 8. 2020.

Vlada FBiH je sredinom februara 2021. godine donijela odluku kojom se trasa brze ceste produžava za nepunih pet kilometara.

Gradilište tunela Hranjen sredinom maja 2021. godine posjetio je i ministar prometa i komunikacija FBiH Denis Lasić koji je tada kazao da su evidentna kašnjenja u izvođenju, koja su, prema njegovim riječima, opravdana.

Tunel Hranjen je krenuo prije nekih godinu i pol. Znači, on ima određeno kašnjenje, ali je to kašnjenje opravdano zbog uvjeta takvi kakvi jesu, zbog naglih prodora vode i svega onoga što se događa, odranjanja u samom tunelu. Međutim, mi smo zadovoljni, vrijednost tunela kao tunela će biti itekako isplativa. Sve ono što nosi samo probijanje tunela. Tako da sad smo na negdje oko tisuću osamsto metara. Znači, pet i pol tisuća metara je dugačak.

Denis Lasić, 12. 5. 2021.

 

Kako stoji na službenim stranicama Vlade FBiH, za budžet 2020. godine, u odjelu za kapitalne projekte, navedeno je da je ukupna vrijednost projekta skoro 95 miliona konvertibilnih maraka, te da je 2020. godine izdvojen skoro 31 milion konvertibilnih maraka, a za 2021. godinu plan je izdvajanje više od 42 miliona KM.

Foto: Budžet FBiH za 2020.godinu kapitalni projekti

S obzirom na to da je prilikom potpisivanja ugovora vrijednost prve faze izvođenja radova iznosila 81.899.883,00 KM s PDV-om, a da bi potom u kapitalnim investicijama u budžetu FBiH porasla za dodatnih više od 12 miliona konvertibilnih maraka, javnosti tek treba biti predočeno kako će se i odakle finansirati nastavak radova. Jedno od pitanja na koje Istinomjer nije dobio odgovor iz Autocesta FBiH jeste i koliko je do sada utrošeno novca za realizaciju ovog projekta.

Dok je nastavak radova nakon ljeta, prema tvrdnjama izvođača, upitan, postavlja se i pitanje da li će radovi biti gotovi na vrijeme, s obzirom na to da je, prema dosadašnjim najavama, završetak radova na probijanju tunela Hranjen predviđen do februara 2022. godine, a trenutno je prokopano tek 36 posto tunela.

Također, nije zanemariva informacija da je početkom jula 2021. godine Vlada FBiH dala saglasnost na planove poslovanja JP Autoceste Federacije BiH za 2021. godinu, kao i za period 2021 – 2023. godina. Kako je navedeno na službenim stranicama ovog javnog preduzeća, u najvećem fokusu trenutno su tunel Prenj i dionica Mostar sjever – Mostar jug i cilj je da se što prije krene s procesom tenderisanja kako bi se mogao izvršiti odabir izvođača radova. Osim izgradnje autoceste na Koridoru Vc, akcenat u narednom periodu stavljen je i na aktivnosti oko izgradnje brzih cesta u ovom entitetu. Kao prioritet je postavljeno osiguravanje sredstava za izgradnju brzih cesta u tri pravca: prema Tuzli, Bihaću i spojnica Mostar – Široki Brijeg – granica Republika Hrvatska.

Šta će biti s gradnjom tunela Hranjen, da li će u jesen ove godine biti gotovi projekti za kompletnu cestu i kojim će se sredstvima finansirati nastavak radova, koji je još 2019. godine procijenjen na više od 120 miliona maraka, pitanja su na koja u ovom trenutku odgovora nema.

 

(Istinomjer.ba)

Pitajte Istinomjer!