Socijalistička partija osnovu za razvoj Republike Srpske vidi u (…) razvoju saobraćaja.
Saobraćaj kao osnov razvoja Republike Srpske
Partije: SP RS | Oblasti: Ekonomija
Obrazloženje
U aktuelnom mandatu zabilježene su aktivnosti vezane za ovo obećanje.
Prema Strateškim planovima “Autoputeva RS” iz 2014. godine, planirana mreža autoputeva obuhvata dionice:
1. Banja Luka – Gradiška (35 km)
2. Banja Luka – Prnjavor, (35,30 km)
3. Prnjavor – Doboj, (36,6 km)
4. Glamočani – Glamoč, (92km)
5. Doboj – Vukosavlje, (46,6 km)
6. Banja Luka – Prijedor – Novi Grad (71 km)
7. Brčko – Bijeljina, (31km)
Od svih planiranih projekata vezanih za izgradnju autoputeva, konkretne građevinske aktivnosti zabilježene su samo na autoputu Banja Luka – Doboj.
Glamočani – Glamoč
Na 86. sjednici Vlade RS u prethodnom mandatu (20.11.2014.), Vlada Republike Srpske ovlastila je JP “Autoputevi Republike Srpske” da nastavi pregovore sa kompanijom Synohidro corporation ltd, započete 2013. godine, o izgradnji autoputa Glamočani – Mliništa, dionica Glamočani – put Avnoja, u dužini od 62 km. Preliminarni sporazum o projektovanju i izgradnji autoputa Glamočani – Mliništa potpisan je između ove kompanije i JP “Autoputevi RS” 4.12.2014. Tada je najavljeno da će ova kompanija “u narednom periodu pristupiti izradi studijske i projektne dokumentacije, neophodne za početak završnih pregovora o kreditnom aranžmanu sa kineskom Eksim bankom”.
U junu 2015, ministar saobraćaja i veza Neđo Trninić najavio je da će aplikacija za kredit biti podnesena do kraja mjeseca, iako postoje problemi sa procedurom. Trninić je tada rekao da je nađeno “prihvatljivo rješenje tako da će vjerovatno doći do potpisivanja ugovora u kojem će stavka biti da će on biti na snazi tek kada se odobri kredit.”U novembru 2015. iz JP “Autoputevi RS” je saopšteno da je kompanija Synohidro dostavila studijsku dokumentaciju neophodnu za završne pregovore o kreditu, te da se očekuje saglasnost Vlade RS za potpisivanje komercijalnog ugovora sa izvođačem radova, kako bi Ministarstvo finansija RS uputilo Eksim banci zahtjev za kredit za ovaj projekat.
U novembru 2016, tokom Petog samita šefova vlada zemalja centralne i istočne Evrope i Kine (“16 +1”) direktor preduzeća “Autoputevi Republike Srpske” i potpredsjednik kineske kompanije “Power China – Synohidro” za Euroaziju potpisali su u Rigi komercijalni ugovor za izgradnju auto-puta od Banja Luke do Mliništa. Tada je iz “Autoputeva Republike Srpske” saopšteno da bi ugovor trebalo da ubrza proceduru za odobravanje kredita od kineske Eksim banke, čime bi se finansirala izgradnja prve dionice navedenog autoputa, od Glamočana do Puta AVNOJ-a, dužine 62 kilometra. Rečeno je takođe da je direktor “Autoputeva RS” Dušan Topić razgovorao sa generalnim direktorom kompanije “China Shandong international and tehnical cooperation group” Meng Jangom o aktivnostima na pripremi i realizaciji projekta izgradnje auto-puta od Banja Luke do Prijedora i Novog Grada, te da je Jang potvrdio spremnost ove kineske kompanije da se pregovori o koncesionom sporazumu, na osnovu kojeg bi bio građen auto-put, u narednom periodu ubrzaju i definišu do kraja, kako bi i ovaj projekat skorije mogao da bude pripremljen za početak realizacije.
U decembru 2017 Topić je rekao da je projekat u završnoj fazi i da su u toku pregovori o kreditu sa kineskom bankom, ali se čeka pisma podrške i garancija od Vijeća ministara BiH.
Banja Luka – Doboj
Auto-put Banja Luka – Doboj, dužine 72 kilometra, gradi se kreditnim sredstvima Evropske banke za obnovu i razvoj i Evropske investicione banke u ukupnoj vrijednosti od 343 miliona KM. Izgradnju ovog autoputa zvaničnici Republike Srpske najavljuju godinama unazad, a ista je bila i predmet predizbornih obećanja SNSD još na Opštim izborima 2006. godine. Prema planu “Autoputeva RS” iz 2014. godine, obje dionice puta trebale su biti izgrađene do septembra 2017. godine.
Narodna skupština RS je na 2. sjednici, u februaru 2015. godine, usvojila Odluku o izmjeni i dopuni Odluke o davanju saglasnosti za izdavanje garancije Republike Srpske za kreditno zaduženje JP Autoputevi Republike Srpske kod Evropske banke za obnovu i razvoj po projektu Izgradnja auto-puta Banjaluka-Doboj (faza I), koju je predložila Vlada RS, a kojom je kredit za autoput povećan sa 150 na 180 miliona eura.
U obrazloženju razloga za donošenje ove odluke navodi se:
“Ugovor o zajmu zaključen je 26. aprila 2012. godine između Evropske banke za obnovu i razvoj i JP Autoputevi Republike Srpske na iznos od 150.000.000 evra. JP Autoputevi Republike Srpske su 24. avgusta 2012. godine zaključili Ugovor za projektovanje i izvođenje radova na izgradnji auto-puta na iznos od 180.000.000 evra (veći iznos od ukupno odobrenog kredita). Takođe, 5. septembra 2012. godine zaključili su Ugovor za konsultantske usluge inženjerske supervizije na iznos od 3.993.600 evra.
Imajući u vidu da nedostaju sredstva za finansiranje ugovorenih radova, JP Autoputevi Republike Srpske obratili su se Ministarstvu finansija zahtjevom da se zatraži od Evropske banke za obnovu i razvoj dodatni kredit u iznosu od 35.000.000 evra, što je Ministarstvo finansija i učinilo. Evropska banka za obnovu i razvoj 6. juna 2014. godine odobrila je povećanje kredita za dodatnih 35.000.000 evra.”
Prema saopštenju Ministarstva saobraćaja i veza, do 20.3.2015, završeno je dvije trećine radova na dionici Prnjavor – Doboj. Radovi na dionici Banja Luka – Prnjavor su zvanično otpočeli 1. septembra 2014. godine i trebaju biti završeni u roku od 36 mjeseci. Ministarstvo je 7.4.2015 objavilo da se insistira na pojačanom nadzoru preduzeća “Autoputevi Srpske” nad izvođačem radova konzorcijem “Integral inženjering” Laktaši i “Granit” Skoplje, s ciljem praćenja dinamike završnih radova; te da su u toku pripremni radovi za nastavak izgradnje dionice od Glamočana prema Prnjavoru.
Ministarstvo saobraćaja i veza objavilo je 6.10.2015 da je Ministar saobraćaja i veza Neđo Trninić obišao gradilište na autoputu Banja Luka – Doboj kako bi se uvjerio da je izgradnja dionice od Prnjavora do Doboja ušla u završnu fazu. Navedeno je da je okončano više od 80 odsto planiranih radova i asfaltirano oko 25 kilometara puta, te da je na mostu preko rijeke Bosne u mjestu Kladari, ukupne dužine 412 metara, urađeno skoro 90 odsto planiranog posla. Ministar saobraćaja i veza je obišao gradilište autoputa Banja Luka – Prnjavor 29.10.2015, kada je saopšteno da su u toku pripremni radovi do početka rada na glavnom pojektu, radovi na mostu “Vrbas” i pripremni radovi na petlji Mahovljani 2.
Na šestoj sjednici NSRS usvojena je Odluka o izradi Plana parcelacije za auto-put Banja Luka – Doboj po skraćenom postupku (Službeni glasnik RS, br. 87/15, 22.10.2015). JP “Autoputevi Republike Srpske” pokrenulo je inicijativu za izradu ovog plana po skraćenom postupku zbog, kako se navodi, činjenice da su u toku 2012. godine “u opštinama Laktaši, Prnjavor, Derventa i Gradu Doboj donesene odluke o pristupanju izmjeni i dopuni Plana parcelacije i urbanističko-tehničkih uslova za izgradnju auto-puta Banja Luka – Doboj, ali do danas nisu preduzete konkretne aktivnosti propisane tim odlukama. S obzirom na to da su skupštine opština Laktaši, Prnjavor, Derventa i Doboj usvojile Plan parcelacije i urbanističko-tehnički uslovi za izgradnju auto-puta Banja Luka – Doboj, proizlazi da nema uslova za donošenje Odluke o pristupanju izradi izmjena i dopina plana parcelacije za auto-put Banja Luka – Doboj, po skraćenoj proceduri, od Narodne skupštine Republike Srpske jer Narodna skupština nije nadležna za izmjenu tog dokumenta. S tim u vezi, podnesena inicijativa se smatra inicijativom za donošenje novog planskog dokumenta u skladu sa članom 51. stav 2. Zakona o uređenju prostora i građenju (“Službeni glasnik Republike Srpske”, broj 40/13), odnosno kao inicijativa za donošenje Odluke o pristupanju izradi Plana parcelacije za auto-put Banja Luka – Doboj, po skraćenoj proceduri propisanoj Zakonom o uređenju prostora i građenju.Cilj donošenja planskog akta je takođe usklađivanje sa Izmjenama i dopunama Prostornog plana Republike Srpske do 2025. godine (“Službeni glasnika Republike Srpske”, broj 15/15) i odredbama Zakona o uređenju prostora i građenju (“Službeni glasnika Republike Srpske”, broj 40/13), (u daljem tekstu: Zakon), posebnim propisima donesenim na osnovu Zakona, Zakonom o zaštiti prirode (“Službeni glasnika Republike Srpske”, broj 20/14) i drugim posebnim propisima.”
Dionica Prnjavor-Doboj otvorena je u septembru 2016. godine.
Na 117. sjednici (23.03.2017.) Vlada Republike Srpske upoznala se sa Inicijativom za dodatnim kreditnim zaduženjem u svrhu završetka radova na projektu izgradnje autoputa od Banja Luke do Doboja. Vlada Republike Srpske je dala saglasnost za pregovore sa Evropskom bankom za obnovu i razvoju i Evropskom investicionom bankom u cilju dodatnog kreditnog zaduženja u iznosu od 47.000.000,00 evra po Projektu izgradnje autoputa Banja Luka – Doboj. Projekat će se dodatno finansirati kreditom Evropske investicione banke u iznosu od 37.000.000,00 evra i kreditom Evropske banke za obnovu i razvoj u iznosu od 10.000.000,00 evra.
U oktobru 2017. godine puštena je u saobraćaj dionica od Mahovljana do Drugovića u dužini od 10 kilometara.
Na 156. sjednici (14.12.2017.), Vlada Republike Srpske donijela je Odluku o usvajanju Prijedloga programa javnih investicija Republike Srpske za period 2018-2020. sa ugovorenim kapitalnim investicijama u iznosu od 854,4 miliona KM. U saopštenju sa sjednice je navedeno da su u Sektoru transporta najzahtijevniji projekti iz oblasti drumskog saobraćaja završetak Izgradnje autoputa Banjaluka-Doboj (dionica Banjaluka-Prnjavor, dionica Prnjavor-Doboj) i izgradnja mosta na rijeci Savi. Kao jedan od projekata bez obezbjeđenih izvora finansiranja istaknuta je izgradnja brze ceste Sarajevo-Vardšte.
U martu 2018, Republike Srpske/BiH i Evropska investiciona banka (EIB) potpisali su Sporazum o investicionom grantu za izgradnju prekograničnog mosta preko rijeke Save kod Gradiške, vrijedan 6,8 miliona eura, te Ugovor o dodatnom zaduženju za završetak izgradnje autoputa “9. januar” Banja Luka – Doboj, vrijedan 47 miliona eura. Vlada Republike Srpske je na 173. sjednici (19.04.2018.) donijela Odluku o davanju saglasnosti za izdavanje garancije Republike Srpske za kreditno zaduženje Javnog preduzeća Autoputevi Republike Srpske kod Evropske banke za obnovu i razvoj u iznosu od 10.000.000 eura, sa ciljem završetka radova na auto-putu Banja Luka – Doboj, odnosno dionice Prnjavor–Doboj. U julu 2018. godine, Narodna skupština RS je usvojila Zakon o posebnom postupku eksproprijacije radi izgradnje auto-puta Koridor “Pet ce” kroz Republiku Srpsku i izgradnje dionice auto-puta “9. januar” Banja Luka – Doboj.
Premijerka RS Željke Cvijanović u martu je najavila da bi autoput Banja Luka –Doboj tokom 2018. godine trebao da bude u potpunosti otvoren za saobraćaj. Prilikom obilaska radova, direktor “Autoputeva RS”, Dušan Topić, u julu 2018 je najavio da će svi radovi na autoputu BL-Doboj biti završeni i autoput otvoren krajem avgusta. Predsjednik RS Milorad Dodik je 19.08.2018 taj rok pomjerio na kraj septembra ili početak oktobra, kada je rekao da će biti puštena u rad dionica od Hrvaćana do Prnjavora. Dodik je na samom početku mandata najavio da će ovaj autoput biti završen do januara 2017. godine.
Banja Luka – Prijedor
Ovaj autoput takođe je jedno od starih predizbornih obećanja, na čijem ispunjavanju nije bilo aktivnosti u prethodna dva mandata.
Ministarstvo saobraćaja i veza objavilo je 22.4.2015 da je potpisan memorandum o razumijevanju za prvu fazu projekta autoputa Banja Luka – Prijedor (Banja Luka – Prijedor – Novi Grad, u dužini od 80 km) između JP “Autoputevi RS” i kompanije China Shandong Economic & Technical Cooperation Group LTD (CSI).
Objavljeno je da će “Autoputevi Republike Srpske” finansirati izradu planske i studijske dokumentacije za navedeni pravac iz vlastitih sredstava, te da se pregovara sa “kineskim partnerom”, koji bi mogao obezbijediti povoljna kreditna sredstv kod kineskih banaka. O ovom projektu se ponovo razgovaralo osam mjeseci kasnije (17.12.2015), na sastanku sa predstavnicima CSI, kome su prisustvovali predsjednica Vlade Republike Srpske Željka Cvijanović, ministar saobraćaja i veza Neđo Trninić, direktor JP “Željeznice Republike Srpske” Dragan Savanović i direktor JP “Autoputevi Republike Srpske” Dušan Topić.
U decembru 2017, potpisan je sporazum sa CSI i saopšteno da je ova kompanija zainteresovana da auto-put grade kroz koncesiju svojim sredstvima; te da naplaćuje putarinu.
Krajem maja 2018. godine, saopšteno je kuda će prolaziti trasa prve faze autoputa i rečeno da su pregovori sa CSI u završnoj fazi, kao i da je formiran pregovarački tim Vlade RS. U julu 2018, U okviru samita “16+1” u Sofiji, ministar saobraćaja i veza Republike Srpske Neđo Trninić i direktor Javnog preduzeća “Autoputevi Republike Srpske” Dušan Topić potpisali su Protokol o okončanju pregovaračkog postupka u vezi izgradnje autoputa Banja Luka – Prijedor – Novi Grad sa kompanijom CSI, čime su stvoreni uslovi za potpisivanje koncesionog ugovora, za koji je potrebno pribaviti saglasnost Komisije za koncesije RS, Vlade RS, Vlade Kine i mišljenje Pravobranilaštva. Topić je rekao da je realizacija ovog projekta predviđena u narednih pet godina, pri čemu CSI u prve dvije godine treba da izradi Glavni projekat i obezbjedi finansijska sredstva, dok Republika Srpska treba da sprovede eksproprijaciju. Naredne tri godine predviđene su za izgradnju same saobraćajnice. Prema izjavi direktora “Autoputeva RS”, vrijednost projekta je 297 miliona eura, a biće otplaćen u koncesionom periodu od 30 godina na osnovu naplate putarine.
Banja Luka – Gradiška
Na ovom autoputu preostala je izgradnja mosta na rijeci Savi između BiH i Hrvatske.
U martu 2018, Republika Srpska/BiH i Evropska investiciona banka (EIB) potpisale su Sporazum o investicionom grantu za izgradnju prekograničnog mosta preko rijeke Save kod Gradiške, vrijedan 6,8 miliona eura. Direktor “Autoputeva RS”, Dušan Topić, u julu 2018 je najavio da će krajem avgusta biti raspisani tenderi za most kod Gradiške.
U martu 2018 sa Evropskom investicionom bankom (EIB) potpisan je Sporazum o investicionom grantu za izgradnju prekograničnog mosta preko rijeke Save kod Gradiške u vrijednosti od 6,8 miliona eura. U avgustu 2018. godine, Vijeće ministara BiH je dodijelilo 9.425.790 KM za izgradnju mosta. U avgustu 2018, Vlada Hrvatske je najavila da će tender za izgradnju mosta biti raspisan u septembru.
Koridor Vc
Ministarstvo je 7.4.2015 objavilo da je u dugoročnom planu izgradnja mreže autoputeva, kao što je autoput Doboj – Vukosavlje na Koridoru “Pet ce”, Banjaluka – Split, te Banjaluka – Prijedor i Brčko – Bijeljina.
Na 117. sjednici (23.03.2017.) Vlada RS upoznala se sa Inicijativom za kreditnim zaduženjem u svrhu finansiranja radova na prvoj fazi Koridora Vc, od petlje Johovac (Tovira) do petlje Rudanka (Kostajnica) i dala saglasnost za pregovore sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj u cilju kreditnog zaduženja. U decembru 2017 potpisan je ugovor o odobrenju kreditnih sredstava sa EBRD za izgradnju prve faze Koridora Vc u RS, u vrijednosti od 70 miliona eura. Vlada Republike Srpske donijela je Odluku o davanju saglasnosti za izdavanje garancije Republike Srpske za kreditno zaduženje na 173. sjednici (19.04.2018.). Cilj Projekta je izgradnja dvije petlje na auto-putu Johovac (Tovira) i Rudanka (Kostajnica), dionice auto-puta u dužini od 6,1 km između te dvije petlje i prilaznog puta sa dvije trake dužine oko 1 km, za povezivanje sa postojećim magistralnim putem M17 Banja Luka – Doboj, uključujući most preko rijeke Bosne.
Na 156. sjednici (14.12.2017.) Vlada Republike Srpske je razmatrala i dala saglasnost na potpisani Memorandum o razumijevanju između Javnog preduzeća “Autoputevi Republike Srpske” d.o.o. Banja Luka i “China Jingxi corporation for international economic and technical cooperation” za saradnju na izradi projektne dokumentacije i izgradnji autoputa Vukosavlje-Brčko.
Na 167. sjednici (08.03.2018.) data je saglasnost na zaključivanje Memoranduma o razumijevanju između Vlade Republike Srpske, JP “Autoputevi Republike Srpske” i kineske kompanije Sinochem Capital Co, kako bi se istražila mogućnost zajedničkog projekta izgradnje dionice autoputa Vukosavlje-Doboj u dužini od 40 km u Republici Srpskoj.
U julu 2018. godine, Narodna skupština RS je usvojila Zakon o posebnom postupku eksproprijacije radi izgradnje auto-puta Koridor “Pet ce” kroz Republiku Srpsku i izgradnje dionice auto-puta “9. januar” Banja Luka – Doboj.
U julu 2018, U okviru samita “16+1” u Sofiji, ministar saobraćaja i veza Republike Srpske Neđo Trninić i direktor Javnog preduzeća “Autoputevi Republike Srpske” Dušan Topić potpisali su Protokol o saradnji u vezi Projekta autoputa Vukosavlje-Doboj i Vukosavlje-Brčko, kao dijela mreže autoputeva na teritoriji Republike Srpske, koji je potpisan sa kineskim kompanijama “Sinochem Capital CO Ltd” i “Chinaorient Asset Managmenet (International) Holdings Limited”.
Topić je najavio početak gradnje prve dionice od 7 km na Koridoru Vc na proljeće 2019. godine, te je rekao da su u toku pripreme sa EBRD za drugu dionicu Koridora VC, dodatnih 5,6 kilometara od petlje Kostajnica prema jugu, za koju se potpisivanje ugovora očekuje u maju 2019. godine.
Ministar saobraćaja i veza Republike Srpske Neđo Trninić izjavio je 24.08.2018. da je RS dobrim dijelom završila eksproprijaciju zemljišta za prvu fazu koridora Vc od Johovca do Rudanke u dužini od šest kilometara, uključujući izgradnju dvije petlje. Trninić je naveo da ta prva faza predstavlja nastavak izgradnje autoputa Banja Luka – Doboj, kao i da je vrijednost radova 70 miliona KM i rekao da su u toku pregovori sa kinskim konzorcijumom zaisteresovanim da pod koncesijom grade autoputa na Koridoru Vc od Doboja do Vukosavlja, i za gradnju autoputa od Koridora Vc u Vukosavlju do Brčkog.
Brčko-Bijeljina
Ministar saobraćaja i veza Republike Srpske Neđo Trninić izjavio je 24.08.2018. da su u toku pregovori sa kineskom kompanijom oko izgradnje autoputa od Brčkog do Bijeljine, te da je Srbija pokazala spremnost da finansijski pomogne projektovanje dionice.
U aktuelnom mandatu su započeli i razgovori o izgradnji autoputa Sarajevo – Beograd i Banja Luka – Beograd.
Ukoliko imate dodatne informacije o ispunjenju ovog obećanja, pošaljite ih timu Istinomjera i mi ćemo ih, nakon provjere, uključiti u konačnu ocjenu ovog obećanja. Putem ove forme možete nam poslati i dokumente, fotografije ili video-snimke koji se odnose na ispunjenje ovog obećanja.