Adaptacija kurikuluma i izvođenja nastavnog procesa u uvjetima pandemije, uz primjenu online i hibridne nastave u sklopu pokrenute kurikularne reforme.
Adaptacija kurikuluma i izvođenja nastavnog procesa u uvjetima pandemije
Partije: Vlada Kantona Sarajevo (NS, NiP, SDP) | Oblasti: Obrazovanje
Obrazloženje
U toku mandata vršene su različite aktivnosti na realizaciji datog obećanja.
Izvor: Ekspoze premijera Kantona Sarajevo Edina Forte
Zbog pogoršane epidemiološke situacije u Kantonu Sarajevo, od 12. marta 2021. godine nastava za učenike osnovnih i srednjih škola kao i studente visokoškolskih ustanova u KS odvijala se online, no od početka školske 2021/2022. godine nastava se odvija u školama.
Na press konferenciji održanoj u julu 2021. godine, ministrica Hota je potvrdila da je, ranije formirano Koordinaciono tijelo, kreiralo je Priručnik za organizaciju i realizaciju odgojno-obrazovnog procesa u okolnostima pandemije COVID-19. Tom prilikom je istaknula da je i jedan dio priručnika posvećen inkluzivnom obrazovanju.
U dijelu posvećenom redukciji nastavnih planova i programa kao i nastavnih sadržaja, nastavnicima se daju jasne upute kako, u slučaju pandemije, učenicima skratiti, prilagoditi i sublimirati nastavne sadržaje. Priručnik se bavi i postojećim tehnikama i načinima ocjenjivanja. Nastavnike ohrabruje da koriste nove tehnike ocjenjivanja, posebno one koje se odnose na nastavni proces podučavanja na daljinu. Ukoliko nastavu ne bude bilo moguće realizirati u učionici, Priručnik predviđa novi oblik održavanja nastave, koji u svakom slučaju predviđa da se nastava realizira iz učionice.
Naida Hota-Muminović, 16.07.2021.
Ministrica je kazala kako Priručnik daje i tumačenje postojećih zakonskih i podzakonskih okvira, čime se školama omogućava adekvatno tumačenje istih, posebno u periodu izrade Godišnjeg programa rada, kao i za planiranje svih školskih aktivnosti.
Zavod za javno zdravstvo Kantona Sarajevo izradio je u septembru 2021. dokument „Metodološko uputstvo za prevenciju i kontrolu infekcije sa SARSCoV 2 i oboljenja COVID-19 u osnovnim i srednjim školama u Kantonu Sarajevo”, čiji je cilj obezbijediti što bolje funkcioniranje obrazovnog sistema u školskim objektima, obezbjeđujući biosigurnost i adekvatnu zaštitu zdravlja kako učenika, tako i nastavnog osoblja i svih zaposlenika. Ove upute temelje se na trenutno dostupnim naučnim dokazima i stručnom mišljenju, te podliježu promjenama, ukoliko postanu dostupne nove informacije o SARSCoV 2 infekciji i COVID-19 oboljenju. Uputstva su namijenjena zaposlenicima osnovnih i srednjih škola, te roditeljima, djeci i omladini.
Kada je riječ o korisnim i informativnim podacima, kreirana je posebna sekcija “Sigurnost i zaštita učenika” na web stranici Vlade KS sa različitim tipovima sadržaja koji targetiraju različite situacije za potrebe djece, kao i Uputstvo o odvijanju nastave u drugom polugodištu u KS.
Ministrica za odgoj i obrazovanje Kantona Sarajevo Naida Hota-Muminović bila je domaćin tematskog susreta ministara i ministrica obrazovanja o kurikularnoj reformi i odgovoru na pandemiju COVID-19. Ovaj sastanak ministara podržala je Misija OSCE-a u Bosni i Hercegovini. Sastanak je bio prilika za predstavljanje istraživanja u Kantonu Sarajevo “Odgovor na COVID-19: mentalno zdravlje”, koje se bavilo psihofizičkim zdravljem djece predškolskog i školskog uzrasta, te prosvjetnih radnika i roditelja u vrijeme pandemije. Kako je navela ministrica Hota-Muminović, ovim sastankom u fokus su htjeli vratiti suštinske teme u oblasti obrazovanja – kurikularnu reformu kao stratešku temu i odgovor na pandemiju – posebno u oblasti mentalnog zdravlja, kao temu od svakodnevnog značaja.
Kada govorimo o kurikularnoj reformi, u Kantonu Sarajevo su već napravljeni veliki koraci. Očekujemo da ćemo u septembru 2022. godine u učionicama učiti fokusirani na ishode podučavanja i učenja. I drugi kantoni prave korake ka tome, a mi smo vrlo raspoloženi da dijelimo naše resurse, da na raspolaganje stavimo sve ono što je Kanton Sarajevo do sada uradio. Vjerujemo da će to donijeti standardizaciju, da će učenici na prostoru BiH učiti po istim ishodima. To je jedinstven obrazovni prostor, koji je dio evropskog obrazovnog prostora i očekujemo da ćemo se na tom putu vezati i za tržište rada i obrazovanja u Evropi i svijetu.
Naida Hota-Muminović, 5.11.2021.
Precizirala je da ishodi učenja podrazumijevaju praktično ciljanje na ono šta učenik treba znati i moći poslije urađenog časa. Kako je rekla, fokus više nije na izdvojenom posmatranju predmeta, nego na povezivanju.
U okviru projekta „Regionalni projekt za smanjenje posljedica pandemije Covid-19 na živote djece i porodica Zapadnog Balkana i Turske – Komponenta obrazovanja za BiH, Kanton Sarajevo“, u aprilu 2022. godine predstavljena je Studija o kvaliteti i efikasnosti digitalnog okruženja za učenje i korištenje digitalnih alata sa preporukama za unapređenje u Kantonu Sarajevo.
U martu 2022. godine saopćeno je da su formirani stručni timovi za izradu 28 novih predmetnih kurikuluma te je održana druga u nizu predviđenih edukacija za nove i ranije uključene članove stručnih timova za izradu predmetnih kurikuluma Kantona Sarajevo, za izborna područja gimnazije i općeoobrazovnih predmeta tehničkih i stručnih škola.
U junu je saopćeno da je ministrica Hota-Muminović prisustvovala STEAM časovima u cilju preprema za kurikularnu reformu, a kao “rezultat tih priprema, po riječima ministrice, 32 trener-mentora uspješno su educirala oko 730 nastavnika implementatora u Kantonu Sarajevo”.
Saopoćeno je i da u narednom periodu Ministarstvo za odgoj i obrazovanje, zajedno sa Institutom za razvoj preduniverzitetskog obrazovanja, priprema niz edukacija za nastavnike i nastavnice koji će od naredne školske godine implementirati nastavu u svojim učionicama upravo po ishodima učenja.
Krajem juna, Hota-Muminović je na svom Facebook profilu naglasila da je u toku stručno usavršavanje nastavnika/ca u organizaciji Instituta za razvoj preduniverzitetskog obrazovanja povodom kurikularne reforme sa temom „Kurikularna reforma – podučavanje prema ishodima učenja“.
Nastavnici Matematike, Engleskog jezika, Informatike, Geografije, Hemije, Historije, Filozofske grupe predmeta i pedagozi osnovnih i srednjih škola bili su u prilici razmjenjivati ideje, upoznati se sa kurikularnim dokumentima, diskutovati o primjeni ishoda u nastavi i vidjeti primjere dobre prakse u nastavi. Ovo je prvi u nizu seminara u organizaciji Instituta za razvoj preduniverzitetskog obrazovanja uz punu podršku Ministarstva za odgoj i obrazovanje Kantona Sarajevo. U narednom periodu planirano je da ovim obukama do kraja augusta bude obuhvaćeno više od 3000 odgajatelja, nastavnika i stručnih saradnika u Kantonu Sarajevo.
Na press konferenciji organizovanoj 13. jula 2022. godine, prezentovani su rezultati istraživanja o psihofizičkom zdravlju djece/učenika i nastavnika u školskoj 2021/2022. godini.
Ministarstvo za odgoj i obrazovanje drugu godinu provodi istraživanje o psiho-fizičkom zdravlju djece, učenika i nastavnika. Novina u odnosu na istraživanje od prošle školske godine je Upitnik za roditelje, te povećan broj ispitanika iz vrtićke populacije koji je za prošlu godinu iznosio 1,96 posto obuhvaćenih ispitanika, dok je u ovoj školskoj godini taj procent 16,6 posto. Istraživanje psihofizičkog zdravlja djece predškolske dobi, učenika do četvrtog razreda osnovne škole, učenika predmetne nastave osnovne škole i srednje škole, prosvjetnih radnika, te roditelja obuhvatilo je uzorak od 14.156 ispitanika, i to 1.083 prosvjetna radnika, 3.400 učenika predmetne nastave osnovne i srednje škole, 3.693 vrtićke djece i djece nižih razreda osnovne škole i 5.980 roditelja.
Naida Hota-Muminović, 13.07.2022.
Kako je ministrica navela, ovim istraživanjem Kanton Sarajevo se približava trendu zaštite fizičkog i mentalnog zdravlja djece i mladih, što ima dodatni značaj zbog činjenice da se još nalazimo u pandemiji COVID-19.
Uradili smo mnogo posla u pripremama za implementaciju reforme obrazovanja. Usvojili smo prve predmetne kurikulume, predstavili ih javnosti, diskutovali sa obrazovnom zajednicom o njima, recenzirali ih i dodatno poboljšali, te izradili dodatne nedostajuće predmetne kurikulume. Također smo integrisali projekt TABLA sa kurikilarnom reformom, obučili 32 master trener- mentora, koji su potom obučili 750 nastavnika i nastavnica, a nastavnici su potom realizirali oko 350 STEAM oglednih časova u 22 osnovne škole i 10 gimnazija, te sabrali oko 1500 priprema za čas.
U saopćenju Vlade KS navodi se i da “Ministarstvo trenutno završava pravni okvir i izrađuje odluke i druge prateće akte za početak primjene kurikularne reforme u Kantonu Sarajevo” i da “Institut trenutno priprema nastavak stručnog usavršavanja sa temom “Kurikularna reforma – podučavanje po ishodima učenja” koje će se organizirati tokom ovog mjeseca, formira grupu za podršku koja će stalno biti na raspolaganju svim nastavnicima koji implementiraju predmetne kurikulume, te priprema nastavne materijale za implementaciju reforme”.
Ukoliko imate dodatne informacije o ispunjenju ovog obećanja, pošaljite ih timu Istinomjera i mi ćemo ih, nakon provjere, uključiti u konačnu ocjenu ovog obećanja. Putem ove forme možete nam poslati i dokumente, fotografije ili video-snimke koji se odnose na ispunjenje ovog obećanja.