Neutemeljeno

Presuda “Kovačević” ne proglašava BiH jednom izbornom jedinicom

Presuda Evropskog suda za ljudska prava (ESLJP) u predmetu “Kovačević” utvrđuje da je pravo glasa apelanta povrijeđeno jer, prema Ustavu BiH, apelant je bio ograničen na izbor bošnjačkog ili hrvatskog člana Predsjedništva BiH. Međutim, ova presuda ne proglašava BiH jednom izbornom jedinicom niti ovaj sud ima nadležnost da odlučuje o tome.

Izvor: FTV

Predsjednik Stranke za BiH i načelnik Općine Novi Grad Sarajevo Semir Efendić u emisiji “Mreža” Federalne televizije 22. aprila 2025. godine govorio je o aktuelnim dešavanjima na državnom nivou, kritikujući ulaganje žalbe na presudu Evropskog suda za ljudska prava u predmetu “Kovačević”.

Vjerujte da ništa manje važno pitanje nije presuda “Kovačević” za Bosnu i Hercegovinu. Dakle, to je bila presuda po kojoj se Bosna i Hercegovina proglašava jednom izbornom jedinicom. I ona rješava ove probleme, nemogućnosti svih građana Bosne i Hercegovine, diskriminacije, nemogućnosti da budu kandidirani pa i slučaj “Sejdić-Finci” i ostali. I Bosna i Hercegovina se na tu presudu žalila.

Semir Efendić, 22.4.2025.

Presuda Evropskog suda za ljudska prava po apelaciji Slavena Kovačevića donesena je u augustu 2023. godine.

Evropski sud za ljudska prava već je donio više presuda kojim je utvrdio da Bosna i Hercegovina krši ljudska prava u procesu izbora za funkcije u državnim institucijama vlasti. U predmetima “Sejdić-Finci”, “Zornić”, “Pudarić”, “Pilav” i “Šlaku” protiv Bosne i Hercegovine utvrđeno je da je apelantima onemogućeno da budu birani u Predsjedništvo BiH i Dom naroda BiH jer se ne izjašnjavaju kao pripadnici jednog od tri konstitutivna naroda ili kao Bošnjak i Srbin žive u “pogrešnom” entitetu. Do danas, nijedna od ovih presuda nije implementirana.

Presuda “Kovačević” odnosi se na aktivno pravo glasa građana i građanki BiH. Slaven Kovačević je u apelaciji istakao da bi on trebao imati pravo birati svoje političke predstavnike u državnoj vlasti, bez obzira na to kojoj etničkoj skupini oni pripadaju i u kojem od dva entiteta žive.

Web portal Pravna hronika napravio je analizu presude i po tačkama objasnio kakvu je odluku Sud donio.

Prije svega, treba istaći da je Sud usvojio aplelaciju, a pored toga, naglašeno je da je reforma izbornog sistema, koja još uvijek nije ispunjena, pretprijemna obaveza Bosne i Hercegovine. I u izvještajima Evropske komisije više je puta navedeno da BiH treba poboljšati izborni okvir u skladu s evropskim standardima, odnosno provesti presude Evropskog suda.

Pošto se Predsjedništvo BiH sastoji od tri člana – jednog Bošnjaka i jednog Hrvata, neposredno izabranih s teritorije Federacije BiH, i jednog Srbina, neposredno izabranog s teritorije Republike Srpske – Sud je utvrdio da ta kombinacija teritorijalnih i etničkih zahtjeva predstavlja diskriminatorno postupanje koje je u suprotnosti s članom 1. Protokola broj 12. Sud je potvrdio i postojanje diskriminacije po istom osnovu u kontekstu prava učestvovanja na izborima za Dom naroda Parlamentarne skupštine BiH.

Apelant se također žalio na činjenicu da je teritorija BiH podijeljena na izborne jedinice i da se neki članovi Zastupničkog doma BiH biraju s kompenzacijskih lista. U pogledu Doma naroda BiH, žalio se da se delegati u taj dom ne biraju neposredno.

ESLJP je ove pritužbe odbacio i utvrdio da apelant nije iskoristio sve pravne lijekove u BiH.

Istinomjer je kontaktirao predsjednika Stranke za BiH Semira Efendića molbom za pojašnjenje iznesene tvrdnje, a on je u odgovoru naveo da je presuda ESLJP-a, u prenesenom značenju, stvaranje jedne izborne jedinice u izboru članova Predsjedništva BiH.

“Utvrđena je diskriminacija u smislu izbora članova Predsjedništva Bosne i Hercegovine koje je teritorijalno i etnički ograničeno, gdje je zahtjev bio da svi glasači moraju moći glasati za sve kandidate, a ne glasači iz FBiH za 2 i glasači iz RS za 1, već da svi glasači mogu glasati za sve kandidate, bez obzira gdje su se kandidirali i bez obzira na etničku pripadnost kandidata, što je u prenesenom značenju stvaranje jedne izborne jedinice u izboru kolektivnog šefa države. Treba znati pročitati tu presudu Kovačević na pravilan način”.

Semir Efendić, 29.4.2025.

Ovakvo tumačenje presude dao je i sam Kovačević, rekavši da se presudom utvrđuje da izbori za Dom naroda i Predsjedništvo BiH trebaju tretirati BiH kao jednu izbornu jedinicu. (1, 2, 3, 4).

Ipak, ESLJP je tretirao pitanje diskriminacije u izboru Predsjedništva BiH i Doma naroda PSBiH, a ne pitanje broja izbornih jedinica.

Bosna i Hercegovina se žalila na ovu presudu, a u novembru 2024. godine pred Velikim vijećem održana je rasprava. Do danas, konačna presuda nije donesena.

Navedena presuda, pod uslovom da postane konačna, postavit će pred BiH zadatak da izmijeni način izbora članova Predsjedništva BiH. ESLJP je ranijim presudama već presudio da BiH treba izmijeniti sastav Doma naroda i Predsjedništva BiH, a presuda u slučaju “Kovačević” samo je dopuna prethodne sudske prakse ESLJP-a.

Dakle, ova presuda ne proglašava BiH jednom izbornom jedinicom, već utvrđuje samo postojanje diskriminacije u pogledu glasanja za Predsjedništvo BiH i Dom naroda PSBiH.

Također, ovom je presudom odbijena Kovačevićeva apelacija u dijelu u kojem se problematizuje postojanje više izbornih jedinica u izboru Zastupničkog doma PSBiH.

Evropski sud za ljudska prava nema nadležnost da odlučuje o izbornim jedinicama, već samo o kršenju ljudskih prava.

S obzirom na to, Istinomjer izjavu Semira Efendića da se ovom presudom BiH proglašava jednom izbornom jedinicom ocjenjuje neutemeljenom.

(Istinomjer.ba)

Pitajte Istinomjer!