Analize

Za 20 godina izgrađeno manje od polovine autoputa na Koridoru Vc

Već dvije decenije autoput na Koridoru Vc, čija dužina kroz našu zemlju iznosi 335 kilometara, zaokuplja pažnju domaće javnosti. Do sada je izgrađeno 113 km u FBiH, dok su u RS-u u toku radovi na području oko grada Doboja. Ni nakon 20 godina od početka radova, niko sa sigurnošću ne može reći kada će oni biti okončani. Za to vrijeme, premijer FBiH ponovo najavljuje nove autoputeve mimo Koridora Vc, dok su radovi na drugim projektima Javnog preduzeća Autoceste FBiH kao što je to tunel Hranjen uputni.

Foto: JP Autoceste FBiH

Gradnja Koridora Vc u Federaciji BiH započela je u jesen 2001. godine, kada je tadašnji federalni ministar prometa i komunikacija Besim Mehmedić potpisao ugovor sa izvođačima radova na prvoj dionici autoputa od Jošanice do Podlugova. Svemu tome prethodilo je polaganje kamena temeljca za izgradnju autoputa koje se dogodilo početkom januara 2000. godine. U istom tom periodu na početku 2000-tih godina kao investitor u izgradnji autoputa na Koridoru Vc na području naše zemlje pojavila se kompanija Bosmal, koja je tada isticala da će cjelokupni autoput biti izgrađen za pet godina. Međutim, Bosmal nije dobio posao izgradnje autoputa, a tu ulogu preuzele su entitetske vlade koje su kasnije formirali javna preduzeća koja upravljaju procesom izgradnje, održavanja i upravljanja autoputevima u BiH.

U FBiH prvi problemi sa gradnjom autoputa na Koridoru Vc pojavili su se u slučaju Sarajevske zaobilaznice, a implementator tog projekta bilo je Javno preduzeće Ceste FBiH. Prvo je probijen rok za završetak izgradnje Sarajevske zaobilaznice, a nakon toga je 2011. godine raskinut ugovor sa tadašnjim izvođačem, slovenačkom kompanijom SCT. Potom je 2013. godine javnost informirana da Tužilaštvo BiH vodi istragu o navodnoj krađi asfalta na ovom projektu, odnosno da je asfalt tanji nego što je to projektom predviđeno.

Tadašnji ministar prometa i komunikacija BiH Damir Hadžić 2013. godine najavio je da bi cjelokupni Koridor Vc trebao biti izgrađen do 2020. godine.

Dakle, možemo slobodno najaviti da ovom dinamikom možemo imati koridor 5c, sa dobrim dijelom krakova i prema Banjaluci i ovaj urađeni prema Gradišci, ali i otvaranje saobraćajnice Žepče – Tuzla, koja bi išla prema Brčkom, već do 2020. godine.

Damir Hadžić, 22.2.2013.

Nakon što je u proljeće 2015. godine imenovan za premijera FBiH, Fadil Novalić je od početka svog sada već šestogodišnjeg mandata govorio o gradnji autoputeva kao imperativu za domaću ekonomiju. Novalić je tada insistirao na povećanju akciza i putarina na naftne derivate koji bi bili garant za vraćanje kredita za izgradnju autoputeva pa je s tim u vezi 2016. godine dao obećanje kada će autoput na Koridoru Vc biti gotov.

Što se tiče autoputeva, ne postoji put koji je isplativ, ali šta bi trebalo, da se vozimo po njivama? Ukoliko se usvoje akcize, završit ćemo autoput za 6-7 godina

Fadil Novalić, 17.11.2016.

Veći nameti i akcize su tu, a Novalić i danas u 2021. godini uvjerava javnost u brzi završetak radova na Koridoru Vc, ali i najavljuje nove projekte poput ceste Tuzla-Brčko-Orašje za koju se još ne zna da li će biti brza cesta ili autoput.

Ukoliko projektna dokumentacija bude na vrijeme gotova, mi bismo već iduće godine mogli početi s izgradnjom te dionice. To dolazi u vrijeme kada privodimo kraju ugovorne i projektne aktivnosti na koridoru 5 C, koji će praktično za godinu dana u cijelosti biti ugovoren. Osim južne dionice, on je i sada napadnut sa svih strana, ali se to sve događa izvan magistralnog puta M17 te nije vidljivo javnosti, ali se troše milijarde maraka.

Fadil Novalić, 23.7.2021.

 

JP Autoceste FBiH su saopćile da je za 113 kilometara autoceste uloženo više od dvije i po milijarde maraka, a pojedine dionice poput Svilaj-Odžak i Buna-Počitelj iako su izgrađene nisu u funkciji jer su neupotrebljive bez izgradnje drugih dionica. Trenutno su na Koridoru Vc u izgradnji dionice most Počitelj na dionici Počitelj-Zvirovići, Tarčin-tunel Ivan Poprikuše-Nemila, Vranduk-Ponirak, Ponirak-Vraca, tunel Zenica-Donja Gračanica. Također, u izgradnji je i posljednja dionica Sarajevske zaobilaznice Vlakovo-Mostarsko raskršće. Od ranije izgrađenih dionica nedavno je jedino otvorena Zenička zaobilaznica sa višemjesečnim kašnjenjem zbog nedostajućih dozvola.

Elmedin Voloder, v.d. direktora JP Autoceste FBiH najavio je da će 2022. godine početi gradnja najzahtjevnije dionice Koridora Vc, a to je tunel Prenj, ali i drugih velikih dionica poput one do Doboja.

Osim ove dvije dionice koje je ministar naveo a to je tunel Prenj a koji je na kritičnom putu koji bi se trebao graditi četiri-pet godina. Međutim, njegova gradnja ne može početi danas ili sutra. Mi smo planirali početak realizacije, odnosno početak radova na tunelu Prenj za iduću godine negdje otprilike u oktobru mjesecu. Druga dionica je Mostar Sjever- Mostar Jug isto tako interesantna dionica i treća dioncia koju ministar nije spomenuo je dionica od Doboja preko Medakova do Ozmica odnosno Žepča. To je dionica od nekih 38, 39 kilometara Potpisivanje ugovora za tu dionicu trebalo bi biti na proljeće iduće godine.

Elmedin Voloder, 8.7.2021.

Ministar prometa i komunikacija FBiH Denis Lasić je dao nove rokove do kada bi autoput na Koridoru Vc trebao biti gotov.

Mi smo uvjereni da je neka ‘27. najkasnije ‘28. godina da ćemo u potpunosti imati završen koridor.

Denis Lasić, 8.7.2021.

Baš kao i federalni premijer Novalić, tako i resorni ministar Lasić i uprava Autocesta FBiH najavljuju realizaciju i brzih cesta ka Tuzli, Bihaću, ali i od Širokog Brijega do Hrvatske. Međutim, trenutna realizacija gradnje brzih cesta u nadležnosti Autocesta FBiH baš i ne ide po planu. U izgradnji je tunel Hranjen na trasi brze ceste ka Goraždu koja će u ovom trenutku biti izgrađena kao magistralna cesta. Za Istinomjer.ba Jasmin Bučo, član uprave Euroasfalta, kompanije koja izvodi radove, potvrdio je da bi moglo doći do obustave radova.

Radovi predviđeni ugovorom bit će gotovi krajem ljeta, ali to ne znači da će tunel biti probijen tada. Za nastavak radova potrebna su dodatna sredstva i nekoliko dodatnih ugovora, između ostalog, ugovor za sekundarnu oblogu, kolovoznu konstrukciju, opremu itd.

Jasmin Bučo, 5.7.2021.

Do danas nikad nisu pokrenuti radovi na ranije obećanoj brzoj cesti od Lašve do Nević polja, a o autoputu Tuzla-Žepče se u javnosti više i ne govori.

Sve navedeno kao i prethodna iskustva kako sa Sarajevskom pa potom i Zeničkom zaobilaznicom, a sada i tunelom Hranjen, bude opravdanu sumnju da će Koridor Vc biti izgrađen do 2028. godine. Dio Koridora Vc od Doboja do Odžaka, koji je u nadležnosti entiteta RS, trenutno se gradi samo na području grada Doboja.

Nove brze ceste koje se najavljuju za koje još nije utvrđeno i u kojem obliku će se graditi poput one od Tuzle ka Orašju, za sada su i dalje samo predmet obećanja i vizualizacija. Na kraju treba podsjetiti da za 20 godina gradnje nije izgrađeno niti pola Koridora Vc, za koji je do sada već potrošeno više od dvije i po milijarde maraka.

 

(Istinomjer.ba)

Pitajte Istinomjer!