Analize

Prva trećina predizborne kampanje: Svečana lijepljenja plakata i neistinite tvrdnje o temama koje nisu lokalne

Prvu trećinu predizborne kampanje za Lokalne izbore 2024. godine obilježili su, između ostalog, i otvaranja kampanja na tvrđavama, svečana lijepljenja plakata, iznošenje neistina, kao i fokus stranačkih lidera na teme koje nisu povezane s lokalnim zajednicama, za koje se i održavaju izbori. Neke izjave i potezi kandidata/kinja zabavili su javnost u BiH.

Foto: Istinomjer
Foto: Istinomjer

Predizborna kampanja za Lokalne izbore 2024. godine u Bosni i Hercegovini započela je u petak 6. septembra 2024. godine i trajat će do 5. oktobra, kada počinje izborna šutnja. Birališta bi trebala biti otvorena 6. oktobra i zatvorena istoga dana do 20 sati, kada započinje brojanje glasova za načelnike/ce, gradonačelnike/ce i vijećnike/ce u općinskim i gradskim vijećima, skupštinama općina i gradova te Skupštini Brčko distrikta.

Nekoliko je stranaka odlučilo kampanju za Lokalne izbore 2024. započeti na tvrđavama. Tako je SDA započela kampanju s tvrđave u Travniku, DEMOS s tvrđave u Doboju, SDP s Kule kapetana Gradaščevića u Gradačcu, dok je SNSD započeo kampanju s banjalučke tvrđave Kastel. S druge strane, rukovodstvo HDZ-a BiH prvi dan kampanje provelo je u Mostaru na manifestaciji “Diplomatska berba grožđa” kojoj je domaćin bila predsjedavajuća Vijeća ministara BiH Borjana Krišto.

U Republici Srpskoj, za ove izbore primjetan je trend svečanog lijepljenja prvog plakata. Prvo svečano lijepljenje organizirao je SNSD 6. septembra 2024. u Banjaluci, a prvi plakat zalijepio je Milorad Dodik kao predsjednik ove stranke. Prve plakate svečano su lijepili i Demokratski narodni savez u Prijedoru, Ujedinjena Srpska u Foči i Socijalistička partija u Trebinju.

Do sada su kampanju obilježile i neistine stranačkih lidera i kandidata. Tako je predsjednik Naroda i pravde Elmedin Konaković na otvaranju kampanje u Bihaću 6. septembra 2024. godine neistinito izjavio kako HDZ BiH prvi put ikad ima pet umjesto šest ministara u federalnoj Vladi. Almir Bečarević iz Stranke za BiH 9. septembra neistinito je tvrdio da je BiH postala uvoznik električne energije te da postaje visoko zadužena zemlja.

Predsjednik SDP-a BiH Nermin Nikšić neistinito je tvrdio u intervjuu za portal Capital 11. septembra 2024. godine da premijeri SDA nisu izgradili nijedan tunel ili most. Kao većim dijelom neistinita pokazala se i tvrdnja predsjednika SDA Bakira Izetbegovića sa skupa u Travniku 6. septembra 2024, kada je izjavio da je Vlada Fadila Novalića imala tri puta veći rast BDP-a. I tvrdnja gradonačelnika Zenice Fuada Kasumovića od 10. septembra 2024, da je vratio blizu 40 miliona KM dugova, ocijenjena je kao neistinita.

Tokom prvih deset dana kampanje nekoliko kandidata imalo je izjave koje su zabavile javnost. Tako je gradonačelnik Banjaluke Draško Stanivuković tvrdio da se njegova djela mogu vidjeti i žmireći. Gradonačelnik Gradačca Edis Dervišagić uspoređivao je svoja tri prethodna mandata s dugim karijerama Halida Bešlića i Dine Merlina. Kandidat PDA Mirzet Mrvoljak iz Maglaja najavio je da će biti “kao vlaga” ako uđe u Općinsko vijeće, jer ga nitko neće moći istjerati iz Općine.

U javnosti je poseban interes izazvao i slučaj Bože Stijepića iz Tuzle, koji je bio kandidat HDZ-a BiH na prethodnim lokalnim izborima, dok je na ovim izborima kandidat SDA.

Stranački lideri su prilikom otvaranja kampanja 6. septembra 2024. godine dosta prostora u svojim govorima posvetili temama koje nisu u nadležnosti lokalne samouprave. Milorad Dodik je govorio o Dejtonskom mirovnom sporazumu i entitetskim nadležnostima, predsjednik Stranke za BiH Semir Efendić govorio je o koaliciji stranaka “Trojke”, kritikujući njihov rad na višim razinama vlasti, predsjednik Naroda i pravde Elmedin Konaković najavljivao je set fiskalnih zakona federalne Vlade, dok je predsjednik SDA Bakir Izetbegović kritikovao rad aktuelne Vlade FBiH, hvaleći onu prethodnu.

Prva trećina predizborne kampanje za Lokalne izbore 2024. godine u Bosni i Hercegovini obilježena je intenzivnim aktivnostima političkih aktera, koji su krenuli s otvaranjem kampanja na simboličnim lokacijama te svečanim lijepljenjem plakata, dok su lideri iznosili tvrdnje koje su se pokazale neistinitim, često zanemarujući lokalne probleme.

Kampanja do sada otkriva složenost i dinamiku političkog okruženja u BiH, pri čemu se mnogi/e političari/ke bave temama koje prelaze okvire lokalne samouprave, skrećući pažnju s ključnih pitanja s kojima se suočavaju građani/ke na tom nivou.

(Istinomjer.ba)

Pitajte Istinomjer!