Obraćajući se na predizbornom skupu SNSD-a u Istočnom Sarajevu 27.9.2022. godine, predsjednik SNSD-a i kandidat za predsjednika Republike Srpske Milorad Dodik izjavio je da će vlasti Republike Srpske izgraditi i tunel koji povezuje Pale i Istočno Sarajevo.
Iako je gradonačelnik Istočnog Sarajeva Ljubiša Ćosić nakon potpisivanja Memoranduma o razumijevanju za izgradnju tunela između Istočnog Sarajeva i Pala s kineskom kompanijom Sinohydro u februaru 2022. godine najavio da će se uskoro pristupiti izradi predstudije izvodljivosti za ovaj projekat, u javnosti još uvijek nisu dostupni njeni rezultati.
Krajem 2021. godine Grad Istočno Sarajevo najavio je investiranje u izgradnju tunela od Pala do Istočnog Novog Sarajeva, koji bi poslije studije izvodljivosti, kako je tada najavljeno, u realizaciju mogao krenuti već naredne, 2022. godine. Gradonačelnik Ljubiša Ćosić već je tada stupio u kontakt s kineskom kompanijom koja je u tom trenutku bila zainteresovana da gradi tunel od osam kilometara.
I eventualno postizanje dogovora oko projektovanja i izgradnje ovog tunela koji bi po nekim procjenama bio dužine između 7 i 8 kilometara, vrijednost investicije do 200 mil KM, za koju kineska kompanija kaže da ima mogućnost da bude finansirana od nacionalne kineske banke na period od 15 godina.
U februaru 2022. godine u prostorijama Gradske uprave Istočno Sarajevopotpisan je Memorandum o razumijevanju s kineskom kompanijom Sinohydro izgradnji tunela između Istočnog Sarajeva i Pala, koji će koštati između 150 i 200 miliona KM. Gradska uprava se obavezala finansirati izradu predstudije izvodljivosti za ovaj projekat, a probijanje tunela kroz Trebević zamišljeno je kao višegodišnji projekat koji bi trebalo da saobraćajno uveže Istočno Sarajevo i Pale. Dužina tunela bila bi oko osam kilometara.
Iako je očekivani period izrade pretstudije bio dva mjeseca, nije poznato da li je ona završena.
Ujunu 2022. godine istraživački tim online portala InfoRadar otkrio je da je kompanija Sinohydro na crnim listama Svjetske banke i Afričke razvojne banke zbog korupcije, prevara i podmićivanja političara širom svijeta te da je u analizi Instituta za sigurnosna istraživanja Evropske unije (EUISS) istaknuto da su neki ugovori s kineskim kompanijama, među kojima je i Sinohydro, praćeni nezakonitim plaćanjima, ali i potpunom netransparentnošću postupka sklapanja ugovora i nabavki.
InfoRadar je uočio i da ova kineska kompanija često mijenja ime, naprimjer, u Sino Hydro ili Sino tehnology i sl., te da su se često pripajali nekom holdingu i tako vršili prevare.
Više od godinu nakon potpisivanja Memoranduma o razumijevanju između predstavnika kompanije Sinohydro i Grada Istočno Sarajevo, umartu 2023. godine predsjednik RS Milorad Dodik posjetio je Istočno Sarajevo i održao sastanak s gradonačelnikom Ćosićem. Tada je najavio probijanje cijevi tunela koji bi povezao Pale s Istočnim Sarajevom te je tom prilikom rekao da je u izradi studija izvodivosti za ovaj projekt, no konkretne aktivnosti Vlade RS u cilju ispunjenja ovog obećanja nisu zabilježene tokom prvih 100 dana mandata njenog novog saziva.
Na Istinomjerov upit o pravcu ispunjenja ovog obećanja, iz Ministarstva saobraćaja i veza Republike Srpske naveli su da je izgradnja brzog puta Sarajevo – Vardište planirana Prostornim planom, Strategijom transporta i Strategijom razvoja javnih puteva RS. Radi se o putnom pravcu koji se nalazi na Sveobuhvatnoj TNT mreži (Ruta 3) i od regionalnog je značaja. Procijenjena dužina putnog pravca je oko 123 km, dok su preliminarne procjene troškova izgradnje (bez eksproprijacije, PDV-a i interesa tokom izgradnje) oko 900 miliona evra, navode iz Ministarstva.
“Kroz program IPA 2019, kasnije IPA 2021 odobrena su sredstva za izradu projektne dokumentacije (Glavni projekat, Studija izvodljivosti, Procjena ekološkog i društvenog uticaja i druge relevantne studije) za izgradnju brzog puta na Ruti 3 Sarajevo – Vardište, a u skladu sa nalazima Preliminarne studije koja je završena u okviru IPA 2012”, navodi se u odgovoru.
Vijeće ministara BiH na 178. sjednici, održanoj 12.11.2019. godine, utvrdila je Prijedlog sporazuma o autoputu Sarajevo – Beograd, koji je potpisan 13.12.2019. godine. Kako navode iz Ministarstva, Sporazumom je definisana i izgradnja brzog puta Sarajevo – Vardište i dalje izgradnja auto-puta na teritoriji Republike Srbije. Ovaj putni pravac prolazi kroz opštine Pale, Sokolac i Rogatica na području grada Istočno Sarajevo.
U toku je postupak izbora konsultanata za izradu projektne dokumentacije za dionicu Sarajevo – Pale i Pale – Hrenovica od strane Evropske komisije, naveli su iz Ministarstva saobraćaja i veza RS.
Ukoliko imate dodatne informacije o ispunjenju ovog obećanja,
pošaljite ih timu Istinomjera i mi ćemo ih, nakon provjere,
uključiti u konačnu ocjenu ovog obećanja. Putem ove forme
možete nam poslati i dokumente, fotografije ili video-snimke
koji se odnose na ispunjenje ovog obećanja.