U okviru dokumenta Platforma za Opšte izbore 2022. političkog subjekta Ujedinjena Srpska dato je obećanje koje se odnosilo na reformu željezničke mreže:
“Potrebno je reformisati željezničku mrežu, počevši od banalnih stvari, preko sanacija pruga da bismo u doglednoj budućnosti nabavili nove vozove koji će privući putnike da u većoj mjeri koriste željeznički saobraćaj, koji je udobniji, bezbjedniji i jeftniji od drumskog.”
Predsjednik Vlade RS Radovan Višković i ministar saobraćaja i veza Nedeljko Čubrilović 9.2.2023. godine razgovarali su u Banjaluci sa šefom Kancelarije Svjetske banke za BiH i Crnu Goru Kristoferom Šeldonom. Jedna od tema bila je projekat sa Svjetskom bankom u vezi sa restruktuiranjem Željeznica Republike Srpske, kao i o novim projektima u željezničkom saobraćaju.
Ministar Čubrilović je 6.3.2023. godine održao sastanak sa direktorom Evropske banke za obnovu i razvoj BiH Manuelom Nesl na temu implementacije aktuelnih projekata, među kojima su i projekti željezničkog saobraćaja, a koji se realizuju uz podršku EBRD-a.
U drugoj polovini marta 2023. godine Nedeljko Čubrilović je za Srnu izjavio da su u nastavljene aktivnosti na provođenju projekta restrukturiranja “Željeznica Republike Srpske”.
Zamjenik generalnog direktora kineske kompanije Qiqihar Rolling Stock Co.LTD Vu Tjenjuen i ministar saobraćaja i veza RS Nedeljko Čubrilović i potpisali su 19.9.2023. godine Memorandum o razumijevanju o saradnji na jačanju i unapređenju radioničkih kapaciteta Željeznica RS. Kako je navedeno u saopštenju za javnost, cilj Memoranduma je unapređenje i modernizacija željezničke mreže u RS kroz efikasna idejna rješenja i projekte obnavljanja vučnih sredstava i radioničkih kapaciteta.
Podsjećamo, Željeznice RS se od 2017. godine nalaze u procesu restrukturiranja koje se finansira kreditom Svjetske banke od 100 miliona KM. Taj proces je trebao biti završen do kraja 2021. godine, no uprava je u dva navrata tražila produženje roka, što je Svjetska banka prihvatila pa je sada rok za završetak projekta kraj 2024. godine.
Ukupni gubitak ovog javnog preduzeća iznosi 142,3 miliona KM.
Početkom decembra 2024. godine u Doboju je održan sastanak uprave Željeznica Republike Srpske sa predstavnicima Svjetske banke i Jedinice za praćenje restrukturisanja, na kojem su sumirani dosadašnji rezultati i razmatrani preostali koraci ka završetku projekta.
Novi problem sa kojim se Željeznice RS susreću je obustava transporta rude iz Omarske ka Zenici. Arcelor Mittal Zenica je privremeno obustavio proizvodnju 11. novembra 2023. godine zbog, kako je za Radio Slobodna Evropa navela uprava preduzeća, loših uslova koji vladaju na tržištu čelika.
To je veliki problem za Željeznice, jer Arselor Mital učestvuje u ukupnom prihodu tog javnog preduzeća sa 42 odsto. To nije malo i to bi zaista bio veliki udarac za Željeznice.
Na 52. sjednici održanoj 11.1.2024. godine, Vlada Republike Srpske dala je saglasnost “Željeznicama Republike Srpske” A.D. Doboj za povećanje tarife za prevoz putnika na prugama Republike Srpske za 20 odsto.
Na 58. sjednici održanoj 22.2.2024. godine, Vlada Republika Srpska donijela je Odluku o davanju saglasnosti na plan utroška sredstava za period 01.01. – 31.03.2024. godine u iznosu od tri miliona KM koja su dodijeljena na poziciju subvencija preduzeću “Željeznice Republike Srpske”.
Na sjednici Vlade RS, održanoj 7.11.2024. godine, doneseno je Rješenje o davanju saglasnosti na Red vožnje u željezničkom putničkom saobraćaju za 2024/2025. godinu.
Ukoliko imate dodatne informacije o ispunjenju ovog obećanja,
pošaljite ih timu Istinomjera i mi ćemo ih, nakon provjere,
uključiti u konačnu ocjenu ovog obećanja. Putem ove forme
možete nam poslati i dokumente, fotografije ili video-snimke
koji se odnose na ispunjenje ovog obećanja.