Ispunjeno većim dijelom

Povezanost obrazovnih ustanova sa tržištem rada

Partije: SP RS | Oblasti: Obrazovanje

Kod sistema obrazovanja razviti veću povezabnost obrazovnih ustanova sa postojećim i budućim tržištem rada, posebno u dijelu sticanja praktičnog znanja u periodu obrazovanja.

Vlada Republike Srpske usvojila je na 58. sjednici, održanoj 28.01.2016. godine Prijedlog strategije razvoja obrazovanja Republike Srpske za period 2016-2021. godine. Prijedlogom Strategije razvoja obrazovanja za period 2016-2021. godina predviđeno je niz mjera čiji je glavni cilj unapređivanje kvaliteta obrazovanja na svim nivoima. Kako se u samoj Strategiji navodi, proces donošenja novih zakonskih propisa i drugih dokumenata iz oblasti obrazovanja u funkciji je usaglašavanja obrazovnih modela i rješenja sa evropskim obrazovnim okvirom, predstavljenim u međunarodno podržanim projektima reforme obrazovanja i razvoja obrazovnih sistema u Republici i Bosni i Hercegovini. Dodatno, Republika Srpska jasno izražava opredjeljenje da u području izgradnje obrazovnog sistema stvori uslove za priključenje BiH Evropskoj uniji, te su, u tom cilju, prilikom izrade Strategija uzela je u obzir dokumente i strategije EU zakonodavstva.

Narodna skupština Republike Srpske usvojila je Strategiju na svojoj redovnoj 10. sjednici, održanoj 06.04.2016. godine.

Vlada Republike Srpske usvojila je na 83. sjednici Vlade Republike Srpske (22.07.2016.) Akcioni plan Strategije razvoja obrazovanja Republike Srpske za period 2016-2021. godine, kojim je precizirana realizacija strateških ciljeva u obrazovanju Republike Srpske.

U skladu sa strateškim ciljem koji se odnosi na povećanje obuhvata djece predškolskim vaspitanjem i obrazovanjem do 30 odsto, predviđeno je da se radi na izgradnji novih, te obnovi postojećih objekata predškolskih ustanova i škola. Više o ispunjenju ovog cilja možete pročitati ovdje.

Predviđeno je jačanje vaspitne uloge škole kroz razvijanje obrazovnih aktivnosti, te unapređivanje partnerstva škole, porodice i lokalne zajednice prvenstveno kroz definisane obaveze, prava i dužnosti škole, nastavnika i porodice kao najznačajnijeg činioca u vaspitanju i brizi o djetetu/učeniku. Poseban akcenat je na unapređenju podrške nadarenim i talentovanim učenicima, prvenstveno kroz formiranje Centra za talente te unapređivanje sadržaja i kvaliteta usluga za djecu sa smetnjama u razvoju.

Akcionim planom precizirano je uspostavljanje Kvalifikacionog okvira Republike Srpske za srednje stručno obrazovanje, razvijanje standarda zanimanja, zasnovanih na kompetencijama i ishodima učenja i jačanje sistema usmjeravanja i informisanja pri izbora budućeg zanimanja učenika. Od ključnog značaja je povezivanje stručnog obrazovanja i tržišta rada kroz planiranje upisne politike u skladu sa potrebama privrednog razvoja jedinice lokalne samouprave u kojoj stručna škola djeluje i potrebama tržišta rada.

Akcioni plan definiše realizaciju strateških ciljeva i u oblasti visokog obrazovanja, prije svega, unapređenje organizacione strukture visokog obrazovanja, izgradnju naučnoistraživački orijentisanog visokog obrazovanja i povezivanje visokog obrazovanja i tržišta rada te modernizaciju studijskih programa za inicijalno obrazovanje vaspitača, nastavnika i stručnih saradnika, kao i unapređivanje studentskog standarda.

Izvještaj o realizaciji i implementaciji Strategije razvoja obrazovanja u Republici Srpskoj nam je dostavilo Ministarstvo prosvjete i kulture RS na zahtjev.

Pored gore navedenog, provedene su sljedeće aktivnosti kojima se dostižu strateški ciljevi predviđeni Strategijom.

Tim za koordinaciju aktivnosti u oblasti ranog rasta i razvoja djece, je pripremio informaciju o ostvarenim aktivnostima u 2016. i 2017. godini, sa ciljem stvaranja adekvatnijih i kvalitetnijih uslova za rani rast i razvoj djece u svim lokalnim zajednicama Srpske, s posebnim naglaskom na marginalizovane grupe, pritom vodeći računa o njihovoj zaštiti od svih oblika diskriminacije na osnovu pola, kulture, jezika, nacionalne i religijske pripadnosti i dr. U Informaciji se aktivnosti Ministarstva prosvjete i kulture grupišu u nekoliko pravaca:

  1. organizovanje Konferencije “Unapređenje ranog rasta i razvoja djece i sistemsko uspostavljanje usluga za ranu detekciju i intervenciju u Republici Srpskoj” 31.05.2016. godine,
  2. aktivnosti na usaglašavanju studijskih programa za obrazovanje vaspitača,
  3. nabavka materijala za rano učenje za djecu sa smetnjama u razvoju,
  4. nabavka priručnika “Škola roditeljstva”,
  5. organizovanje obuka za vaspitno-obrazovne radnike pod nazivom “Uvodni trening za unapređenje ranog rasta i razvoja”,
  6. aktivnosti na pružanju podrške talentovanoj djeci i načinu rada sa njima,
  7. angažovanje eksperata za izradu Pravilnika o načinu i uslovima ostvarivanja programa u predškolskim ustanovama za djecu sa smetnjama u razvoju i Pravilnika o vaspitanju i obrazovanju djece sa smetnjama u razvoju.

Izvršena je nabavka materijala za rano učenje za četiri centra koja rade sa djecom sa smetnjama u razvoju i to: Centar “Zaštiti me”, Banja Luka, Centar “Sunce”, Prijedor, JU Centar za obrazovanje i vaspitanje i rehabilitaciju slušanja i govora i JU Centar za djecu i omladinu sa smetnjama u razoju “Budućnost”. Time su ojačani i unaprijeđeni postojeći resursi u tim ustanovama za pružanje usluga djeci koja odstupaju od tipičnog razvoja.

Za 108 vaspitno-obrazovnih radnika iz predškolskih ustanova i za 51 vaspitno-obrazovnog radnika iz osnovnih škola organizovana je obuka za ranu detekciju i intervenciju na polju ranog  rasta i razvoja i to po modelu pružanja usluga u oblasti ranog rasta i razvoja djece koji nudi prof. dr Nirvana Pištoljević sa svojim timom iz NVO Edus pod nazivom “Uvodni trening za unapređenje ranog rasta i razvoja”. Obuka je organizovana od 15. do 17.06.2017. godine i od 22. do 24.06.2017. godine. U obuku su bili uključeni predstavnici 53 predškolske ustanove u javnom i privatnom sektoru, kao i predstavnici 22 osnovne škole. Obuka je organizovana u Etno selu Stanišići, tako što su se učesnici obuke upoznali sa osnovnim znanjima na polju ranog rasta i razvoja.

Na obuci su učesnici dobili osnovne informacije o ranom rastu i razvoju djece, ranoj detekciji i intervenciji kod djece sa razvojnim poteškoćama i o programima i instrumentima za rad sa djecom sa razvojnim poteškoćama. Kako bi učesnici obuke svoja stečena znanja na obuci mogli operacionalizovati na pravi način, ono što je neophodno uraditi u sljedećem periodu, jeste upoznati se sa tehnikama izrade vodiča za procjenu i izradu individualnih razvojnih programa, te upoznati se sa materijalima za rad sa djecom sa razvojnim poteškoćama kao što su razvojne bihevioralne skale i kurikulum za edukaciju roditelja. Ova obuka predstavljala je sastavni dio usmjerenja utemeljenih u Programu za rani rast i razvoj djece u Republici Srpskoj, jer je programom kroz mjere, predviđeno unapređenje ranog rasta i razvoja djece, pored ostalog i kroz dodatno osposobljavanje i obučavanje svih vaspitno-obrazovnih radnika.

Nastavljena je realizacija projekta “Škole/predškolske ustanove prijatelji pravilne ishrane” (PUPPI).

Radeći na osiguravanju da svako dijete ima jednake šanse da preživi, kao i pristup zdravstvenoj zaštiti, obrazovanju i drugim osnovnim servisima, bez obzira na to ko je i odakle dolazi, Save the Children je u proljeće 2016. godine pokrenuo globalnu kampanju “Svako dijete –bez izuzetka”, u okviru koje je, u saradnji sa Ministarstvom prosvjete i kulture 4. maja 2017. godini organizovano javno čitanje priča iz knjige za djecu “Iste smo ljubavi ti i ja” koja donosi šest priča o djeci koja su isključena iz normalnih društvenih tokova zbog svojih posebnosti – teškoća u razvoju, pripadnosti manjinskim grupama, porodične situacije, ali i ličnih osjećanja.

Nastavljene su aktivnosti na razvoju partnerske saradnje sa nevladinim sektorom zahvaljujući kome će biti omogućeno direktno učešće vaspitno-obrazovnih radnika u neke od obuka značajnih za stručno usavršavanje kadrova u predškolskim ustanovama. Za iduću godinu saradnja će se usmjeriti na podršku predškolskog programa za djecu u godini pred polazak u školu kao i obuku vaspitno-obrazovnih radnika u predškolskom i osnovnom vaspitanju i obrazovanju, s tim da je rad ove organizacije usmjeren na: rani rast i razvoj, inkluzivno obrazovanje i razvoj ishoda učenja.

U 2017. godini, nastavljene su aktivnosti u pogledu promocije značaja i važnosti ranog učenja, te su u skladu s tim organizovane različite vrste promocija, posebno je promovisana didaktička igračka “Igrom kroz Srpsku” koja je 2012. godine izabrana kao jedna od najboljih didaktičkih igračaka koju su pripremili vaspitači i koju je Zavod za udžbenike i nastavna sredstva Istočno Sarajevo publikovao u tiražu od 1000 primjeraka. U skladu s tim, i na osnovu člana 97. stav 2. Zakona o predškolskom vaspitanju i obrazovanju (“Službeni glasnik Republike Srpske” broj 79/15) Ministarstvo prosvjete i kulture Republike Srpske je obezbijedilo sredstva za nabavku materijala za rano učenje i stvaranje stimulativnog okruženja u predškolskoj ustanovi. Tako je putem javne nabavke obezbijeđeno 705 komada Didaktičke igračke “Igrom kroz Srpsku” koja je nagrađena po pozivu Ministarstva prosvjete i kulture za najbolju igračku broj 07.020/60-12/11 od 13.12.2011. godine.

Nastavljena je saradnja sa Javnim fondom za dječiju zaštitu Republike Srpske koja se odnosi na sprovođenje projekta Javnog fonda pod nazivom ”Socijalizacija djece Republike Srpske” u koji se svake godine uključuju djeca koja pohađaju program pred polazak u školu

Više o samim aktivnostima Ministarstva prosvjete i kulture RS možete pročitati ovdje.

Više o reformi obrazovanja u Republici Srpskoj, i najvažnijim aktivnostima Vlade RS po ovom pitanju možete pročitati ovdje.

Ukoliko imate dodatne informacije o ispunjenju ovog obećanja, pošaljite ih timu Istinomjera i mi ćemo ih, nakon provjere, uključiti u konačnu ocjenu ovog obećanja. Putem ove forme možete nam poslati i dokumente, fotografije ili video-snimke koji se odnose na ispunjenje ovog obećanja.


    Pitajte Istinomjer!