Neutemeljeno

Niti NSRS može odlučivati o PDV-u, niti postoje entitetske delegacije u PSBiH

Član Predsjedništva Bosne i Hercegovine (BiH) i prvi čovjek SNSD-a Milorad Dodik, nakon susreta članova Predsjedništva BiH sa visokim predstavnikom za vanjsku i sigurnosnu politiku Evropske unije Josepom Borrellom, održanog 16.3.2022. godine u Sarajevu, pored ostalog je komentarisao i proceduru eventualne izmjene stope poreza na dodatu vrijednost (PDV).

FOTO: Radio Sarajevo

S tim u vezi, Dodik je izjavio da će najveće zakonodavno tijelo Republike Srpske razmatrati pitanje promjene stope PDV-a, ustvrdivši, pored ostalog, da je to “stvar Narodne skupštine Republike Srpske” i da će “ona odlučiti za koliko sniziti PDV”.

Bez ikakvih konsultacija su se pokušali isprazniti kantonalni u entitetski budžeti. To je stvar NSRS-a i NSRS će razmatrati to pitanje. Zadužit će delegaciju (zastupnike i delegate birane u Republici Srpskoj za Parlament Bosne i Hercegovine, op.a) kako da se postavi. Ne može delegacija raditi kako hoće. Nije ovo vrijeme Mladena Ivanića (bivšeg člana Predsjedništva i predsjednika PDP-a, op.a). Ona će odlučiti za koliko sniziti PDV i to će predložiti.

Milorad Dodik, 16.3.2022.

Međutim, da Dodikova tvrdnja da je to “stvar Narodne skupštine Republike Srpske”, odnosno da će entitetsko zakonodavno tijelo “odlučiti za koliko sniziti PDV” nema utemeljenje, jasno je iz činjenice da je Zakon o Porezu na dodatu vrijednost državni zakon usvojen “na osnovu člana IV. 4.a) Ustava Bosne i Hercegovine, od strane Parlamentarne skupština Bosne i Hercegovine, na 50. sjednici Predstavničkog doma, održanoj 12.1.2005. godine, i na 37. sjednici Doma naroda, održanoj 26.1.2005. godine”.

Podsjećamo, član IV.4.a) Ustava BiH, “Ovlaštenja”, precizira da je Parlamentarna skupština BiH, između ostalog, nadležna za “donošenje zakona koji su potrebni za provođenje odluka Predsjedništva ili za vršenje funkcija Skupštine po ovom Ustavu”.

U tom smislu, bitno je i naglasiti da Ustav BiH, u članu XII, “Stupanje na snagu”, u stavu (2), nalaže entitetima da svoje ustave usaglase sa najvišim zakonodavnim aktom u BiH:

U roku od tri mjeseca od stupanja na snagu ovog Ustava, entiteti će amandmanskim postupkom izmijeniti svoje ustave da bi se osigurala saglasnost sa ovim Ustavom u skladu sa članom III, stav 3, tačka (b).

Ustav BiH

Pored navedenog, i Dodikova tvrdnja da postoje entitetske “delegacije” u Parlamentarnoj skupštini BiH (PSBiH) te da one na bilo koji način u svom radu i odlučivanju odgovaraju entitetskim parlamentima također nije utemeljena.

Tome, ponovo, svjedoči član IV Ustava BiH, “Parlamentarna skupština”, dio “Ovlaštenja”, ali i član 3, “Svečana izjava”, Poslovnika Doma naroda PSBiH i Poslovnika Predstavničkog doma PSBiH, koji u identičnim tekstovima obavezuju poslanike oba doma da će, pored ostalog, poštovati Ustav BiH i “štititi i zauzimati se za ljudska prava i osnovne slobode, te štititi interese i ravnopravnost svih naroda i građana”.

Poslanici preuzimaju dužnost zajedničkim davanjem i pojedinačnim potpisivanjem svečane

izjave koja glasi: “Obavezujem se da ću savjesno obavljati povjerene mi dužnosti; poštivati

Ustav Bosne i Hercegovine i u potpunosti provoditi Opći okvirni sporazum za mir u Bosni i

Hercegovini; štititi i zauzimati se za ljudska prava i osnovne slobode, te štititi interese i

ravnopravnost svih naroda i građana.

Poslovnici oba doma PSBiH

U kontekstu “odlučivanja” entitetskih vlasti o pitanjima koja se tiču državnog nivoa, treba podsjetiti na reakcije OHR-a i visokog predstavnika u BiH, koje su uslijedile prije, ali i nakon 24. posebne sjednice Narodne skupštine Republike Srpske na kojoj je usvojena Deklaracija o ustavnim principima te četiri informacije o prenosu nadležnosti.

Tako su se, nekoliko dana ranije, politički direktori Upravnog odbora Vijeća za provedbu mira (PIC), razmatrajući stanje provedbe Općeg okvirnog sporazuma za mir, u svom komunikeu, objavljenom 8.12.2022. godine na zvaničnoj stranici OHR-a, pored ostalog, osvrnuli i na najavu navedene sjednice NSRS-a, naglašavajući “da ne može biti jednostranog povlačenja iz sporazuma o prijenosu nadležnosti s entiteta na državu”.

U vezi s najavom mjera jednostranoga povlačenja Republike Srpske iz sporazuma o prijenosu nadležnosti na državu, između ostalog u oblastima obrane, neizravnog oporezivanja i pravosuđa, Upravni odbor PIC-a naglašava da ne može biti jednostranog povlačenja iz sporazuma o prijenosu nadležnosti s entiteta na državu. Upravni odbor PIC-a dijeli zabrinutost koju su izrazili MMF i Svjetska banka o ozbiljnim posljedicama koje takvi potezi imaju po proračune organa vlasti, pristup sredstvima, te međunarodne projekte pomoći. Potezi koje poduzima bilo koja strana, a kojima se ugrožava Opći okvirni sporazum za mir, imat će posljedice.

Komunike Upravnog odbora Vijeća za provedbu mira, 8.12.2021.

Dan nakon održane sjednice NSRS-a i usvojene Deklaracije o ustavnim principima te četiri informacije o prenosu nadležnosti, oglasio se i visoki predstavnik u Bosni i Hercegovini Christian Schmidt, “snažno osudivši akte koje je Narodna skupština Republike Srpske usvojila u petak, 10.12.2021. godine”.

Usvojeni zaključci obvezuju vlasti RS na poduzimanje konkretnih zakonodavnih i drugih aktivnosti koje bi predstavljale kršenje Općeg okvirnog sporazuma za mir. Radikalne političke aktivnosti i retorika iz proteklih nekoliko dana prijetnja su stabilnosti u Bosni i Hercegovini i podrivaju perspektive svih građana, uključujući i građane iz Republike Srpske.

Christian Schmidt, 13.12.2021.

S obzirom na odredbe Ustava BiH, kao i navedene podzakonske akte, tvrdnje Milorada Dodika u vezi s odlučivanjem o PDV-u te postojanjem entitetskih “delegacija” u Parlamentarnoj skupštini BiH Istinomjer ocjenjuje neutemeljenim.

(Istinomjer.ba)

 

Pitajte Istinomjer!