Kako su rasli troškovi izgradnje autoputa Banja Luka – Doboj

Narodna Skupština RS usvojila je nedavno Odluku o prihvatanju novog zaduženja za završetak izgradnje autoputa Banjaluka – Doboj u iznosu od 57 miliona eura. Dodatno zaduženje izazvalo je veliku raspravu o cijeni izgradnje ovog dugoobećavanog infrastrukturnog projekta, koji je prvobitno trebao koštati 343 miliona eura, odnosno nešto više od 670 miliona KM.

Iako iz Vlade RS i preduzeća Autoputevi RS tvrde kako su troškovi izgradnje manji, opozicija je uoči usvajanja ove odluke u NSRS objavila dokumente koji tvrde da će autoput koštati više od milijarde KM.

Iz centrale PDP-a u nedjelju, 11. februara stiglo je saopštenje u kom se navodi kako će ukupna cijena izgradnje autoputa Banjaluka – Doboj iznositi 1,17 milijardi KM, odnosno 16,3 miliona KM po kilometru, što je 75% više u odnosu na prvobitno planirani iznos od 670 miliona KM. Kao prilog su stigli i dijelovi ugovora koji je poslan na ratifikaciju u Vijeće ministara BiH.

Istog dana saopštenjem su se oglasili i iz preduzeća Autoputevi RS-a i ove tvrdnje nazvali paušalnim.  

U izgradnju auto-puta “9. januar” Banjaluka – Doboj, kao najznačajnijeg infrastrukturnog projekta u Republici Srpskoj, biće utrošeno oko 402 miliona evra, koliko je obezbijeđeno kroz kreditne sporazume sa Eropskom bankom za obnovu i razvoj /EBRD/ i Evropskom investicionom bankom /EIB/.

Saopštenje preduzeća “Autoputevi Republike Srpske”, 11.02.2018.

Dan kasnije, tokom skupštinske rasprave o zaduženju, opozicija je od Vlade ponovo tražila tačan podatak koliko će ukupno koštati izgradnja autoputa. U ime Vlade RS-a pomoćnica ministra saobraćaja i veza RS, Nataša Kostić je također navela da će za izgradnju autoputa biti povučeno 402 miliona eura kredita, ali i da su uložena i vlastita sredstva.

RS je vlastita sredstva uložila za eksproprijaciju i ostalu pripremu tehničke dokumentacije, građevinskih dozvola i drugo.”

Nataša Kostić, 12.02.2018.

Iako je NSRS na toj sjednici usvojila odluku o prihvatanju zaduženja prema Evropskoj investicionoj banci i Evropskoj banci obnovu i razvoj, za dodatnih 57 miliona eura, dilema oko Ugovora koji je poslan u Vijeće ministara nije razješena.

195 miliona EBRDA

Prvobitno potpisani Ugovor sa EBRD-om iz 2012. godine, u vrijednosti 150 miliona eura, povećan je za 35 miliona još 2014. godine.  

Narodna skupština RS je na 2. sjednici, u februaru 2015. godine, usvojila Odluku o izmjeni i dopuni Odluke o davanju saglasnosti za izdavanje garancije Republike Srpske za kreditno zaduženje JP Autoputevi Republike Srpske, a kojom je kredit za autoput povećan sa 150 na 185 miliona eura.

U obrazloženju razloga za donošenje ove odluke Vlada RS je navela kako je Ugovor za projektovanje i izvođenje radova na izgradnji auto-puta, zaključen 24. avgusta 2012. godine sa JP Autoputevi Republike Srpske bio veći od odobrenih sredstava (180 miliona eura), te da je 5. septembra 2012. godine, zaključen i Ugovor za konsultantske usluge inženjerske supervizije na iznos od 3.993.600 evra.

Evropska banka za obnovu i razvoj 6. juna 2014. godine odobrila je povećanje kredita za dodatnih 35.000.000 evra.” Internet stranica EBRD-a navodi kako ukupni zajam koji je dat na raspolaganje iznosi 195 miliona eura, što je u skladu i sa posljednjom odlukom o zaduženju za još 10 miliona kod ove banke, čime je ukupan iznos iskorišten.

EIB odobrio 270 miliona

U zahtjevu za usaglašavanje Ugovora sa Evropskom investicionom bankom koji je Vlada RS uputila u Ministarstvo finansija i trezora BiH još u august 2017. godine, traži se da se ukupni iznos izgradnje autoputa u ugovoru promjeni sa 565 na 600 miliona eura. Odnosno da se sredstva EBRD-a povećaju sa 150 na 185 miliona eura.

Vlada RS je od EIB-a, prema ovom Ugovoru ukupno tražila 270 miliona EURA. Ista cifra navedena je i na zvaničnoj stranici ove banke, a stoji i da je do sada ukupno iskorišteno 160 miliona eura. Ugovor je potpisan krajem 2013. godine. Cifra od iskorištenih 160 miliona će prema posljednjoj odluci biti povećana za dodatnih 47 miliona, pa će tako iskorištena sredstva iznositi 207 miliona eura.

Da li će vlada povući i ostatak odobrenih sredstava EiB-a, koji će iznositi 63 miliona, iz Vlade RS još uvijek niko nije ni potvrdio niti demantovao.

Svakako treba skrenuti pažnju i da je u Ugovoru sa EIB-om naveden i iznos vlastith sredstava od 145 miliona eura, što je gotovo četvrtina ukupnih sredstava.

Vlada RS do sada je već tri puta zatražila dodatna sredstva za izgradnju autoputa Banjaluka – Doboj, a zaduženje za ovaj projekat je od 2012. godine poraslo za 92 miliona eura.

Iako je posljednje zaduženje usvojeno u NSRS, Vlada RS nije razjasnila zašto je od EIB-a ukupno zatraženo 270 miliona eura, te da li će sredstva biti iskorištena u potpunosti, a nije ponudila valjano i detaljno obrazloženje za utrošak 145 miliona eura vlastitih sredstava RS-a, koja su navedena u Ugovoru sa EIB-om. Činjenica je da autoput u svakom slučaju neće koštati samo 402 miliona eura što su tvrdili iz Autoputeva RS.

(Istinomjer.ba)

Aktivnosti na poboljšanju poslovnog ambijenta nisu urodile plodom

Bez obzira na sve aktivnosti koje su vlasti u Bosni i Hercegovini provodile u cilju poboljšanja poslovnog ambijenta u...

Hrvatska će “voditi brigu” o imovini Bosne i Hercegovine

Ni nakon više od 20 godina nakon završetka rata država Bosna i Hercegovina nije riješila status svoje imovine koju ima u državama bivše Jugoslavije. Pouzdanih i zvaničnih procjena o imovini, odnosno...

Iako su se na to obavezale, vlasti u BiH ne štede

Iako su se svi nivoi vlasti u BiH obavezali na uštete kada je u pitanju javna potrošnja, u posljednje vrijeme svjedočimo brojnim odlukama koje nisu u skladu sa preuzetim obavezama. Naime, kada je...