Neistina

“Sve luke na Jadranu” nisu u vlasništvu “kineske države”

Zastupnik u Skupštini Kantona Sarajevo Haris Zahiragić tokom gostovanja u programu N1 televizije iznio je tvrdnju da su sve luke na Jadranu u “vlasništvu kineske države”.

Screenshot: N1

Komentarišući svoju raniju izjavu da Bošnjaci moraju tražiti prijatelje i u Kini i u Rusiji, koja je naišla na brojne komentare u domaćoj javnosti, Zahiragić je između ostalog rekao da je Republika Hrvatska kao članica EU i NATO-a okrenuta ka Kini i Rusiji te je ustvrdio da su sve luke u Hrvatskoj u kineskom vlasništvu.

Zoran Milanović, predsjednik države koja je članica NATO-a, jel’ tako, i članica EU, doslovno portparol ruske agresije na Ukrajinu, ako vidite da je Sberbank vlasnik najvećeg privrednog giganta u Hrvatskoj, ako vidite da su sve luke na Jadranu, pazite to, sve luke na Jadranu u vlasništvu kineske države, međunarodna zajednica ta zapadna, EU, prije svega, pa i SAD, pod pritiskom tog lobija Milanovićevog i Vlade Republike Hrvatske nametnuo je Izborni zakon koji nije za 21. stoljeće.

Haris Zahiragić, 22.2.2023.

Pošto se Zahiragić u većem dijelu izjave referisao na Republiku Hrvatsku, kako bismo provjerili tačnost njegove tvrdnje o vlasništvu nad lukama na Jadranu, provjerili smo vlasničku strukturu šest najvećih luka u Hrvatskoj.

Ko su vlasnici luka u Republici Hrvatskoj?

Kako se navodi na internet-stranici Ministarstva mora, prometa i infrastrukture Republike Hrvatske, u ovoj državi postoji šest luka otvorenih za javni promet od osobitog (međunarodnog) gospodarskog interesa za Republiku Hrvatsku, i to u Rijeci, Zadru, Šibeniku, Splitu, Pločama i Dubrovniku.

Luka Rijeka, kao najveća hrvatska luka u prometnom smislu, sastoji se od nekoliko terminala. Zagreb Deep Sea kontejnerskim terminalom, kako je navedeno, upravlja strani koncesionar. Operator na kontejnerskom terminalu Jadranska vrata je internacionalni koncesionar Jadranska vrata d.d. (Adriatic Gate Container Terminal), čiji je većinski vlasnik ICTSI (International Container Terminal Services Inc) s kojim je još 2011. godine potpisan ugovor o strateškom partnerstvu. Na stranici Ministarstva navodi se i da je najveći pojedinačni dioničar i strateški partner na terminalu za generalne terete, rasute terete i živu stoku od sredine 2015. godine poljska tvrtka OT LOGISTICS S.A.

Putem hrvatskog poslovnog internet-portala Poslovna.hr, koji prikuplja i podatke o vlasničkoj strukturi privrednih subjekata u Republici Hrvatskoj, može se vidjeti da najveći udio u vlasništvu kompanije Luka Rijeka d.d. ima CERP/Republika Hrvatska sa 25%, Rubicon partners Ventures ASI SP. Z.O.O. sa 17,5% i OTP Banka d.d. sa 15%.

Izvor: Poslovna.hr

Kako je pisao portal Poslovni.hr početkom 2021. godine, kineski koncesionari dostavljali su ponudu za koncesiju nad kontejnerskim terminalom Zagreb Deep Sea, ali je postupak obustavljen.

Na zvaničnoj internet-stranici zadarske luke Gaženica navodi se da je u Nadzornom odboru kompanije Luka Zadar d.d. nekoliko članova iz Kine, na čelu s Fan Yangom. Iz podataka portala Poslovna.hr može se vidjeti da je većinski vlasnik ove luke Agram Bank d.d. sa 75% udjela, dok kineska kompanija Zhongya Holding Co. Limited ima 0,65% udjela u vlasništvu ove luke.

Izvor: Poslovna.hr

Nositelj prvenstvene koncesije za obavljanje lučkih djelatnosti u šibenskoj luci je kompanija Luka Šibenik d.o.o., koja temeljem odluke Vlade RH iz 2012. godine ima rok trajanja koncesije do početka 2029. godine. Kako je navedeno na internet-stranici Luke Šibenik, temeljem ugovora o prvenstvenoj koncesiji kompanija obavlja lučke djelatnosti na tri specijalizovana terminala.

Prema podacima portala Poslovna.hr, kompanija Luka Šibenik d.o.o. u vlasništvu je više članova društva.

Kako je sredinom 2022. godine naveo Jutarnji list u uvodu u intervju s direktorom splitske luke Filipom Gogošićem, kompanija Luka Split d.d. najveći je koncesionar na području Lučke uprave Split. Vlasnik 78% dionica ove kompanije, kako se navodi u tekstu, jeste tvrtka Gors savjetovanje, oko 10% dionica u vlasništvu je Grada Splita, dok ostatak vlasnika čine mali dioničari.

U godišnjem izvještaju kompanije Luka Ploče d.d. za 2021. godinu navodi se da je vlasnik 38% dionica kompanija Energia naturalis d.o.o., mali dioničari drže 23% dionica, dok Dobrovoljni mirovinski fond ima vlasnički udio u Luci Ploče od 24%.

Izvor: Godišnji izvještaj Luke Ploče za 2021. godinu

I u vlasničkoj strukturi Luke Dubrovnik učestvuje više dioničara. Najveći pojedinačni vlasnik dionica u kompaniji Luka Dubrovnik d.d., kako navodi portal Poslovna.hr, jeste Grad Dubrovnik sa 48,6% udjela, dok 23% udjela ima Zagrebačka banka d.d.

Izvor: Poslovna.hr

Svemu treba dodati i informaciju da je Republika Crna Gora krajem 2022. godine postala većinski vlasnik Luke Bar.

Iz navedenih podataka evidentno je da “sve luke na Jadranu” nisu “u vlasništvu kineske države”, kako to tvrdi Zahiragić, pa će Istinomjer njegovu tvrdnju ocijeniti neistinitom.

(Istinomjer.ba)

Pitajte Istinomjer!