Glasometar 2022

Rasvjetljavanje: “Informativni” portali koji niču pred izbore

Godinama se u vrijeme predizborne kampanje pojavljuju novopokrenuti online portali koji plasiraju pristrasno obojene članke u korist određene političke opcije.

Uoči Opštih izbora 2.10.2022. godine objavljujemo serijal “Rasvjetljavanje”, posvećen različitim medijskim fenomenima koji obično prate predizbornu kampanju. Fokusiramo se na pojave koje sadrže elemente dezinformacija ili drugih oblika manipulacija kojima se nastoji uticati na javnost i birače/ice, a koje smo već imali/e priliku vidjeti u prethodnim izbornim ciklusima. Sve analize iz ovog serijala možete pročitati na ovom linku.

U ovoj analizi bavimo se fenomenom portala koji se pojavljuju u predizborno vrijeme i služe za političke obračune i promociju političkih subjekata.

Praćenjem medijskog izvještavanja u proteklih nekoliko godina, uočili smo da se u predizbornom periodu pojavljuju namjenski “informativni” portali koji izvještavaju o izbornim temama. Kreiraju se uglavnom nekoliko mjeseci do godinu pred održavanje izbora, a karakteriše ih izrazita pristrasnost prema političkim subjektima i “navijački” karakter sadržaja koje objavljuju. Ovakvi su portali gotovo u pravilu anonimni, bez vlasničkih podataka i informacija o novinarima/kama koji/e za taj portal pišu ili osobama koje ga uređuju.

Kako se “predizborni” portali koriste za političku promociju i obračune?

Analizom sadržaja ovakvih portala dolazi se do zaključka da je njihova namjena da oblikuju javno mnijenje u korist jedne opcije i/ili kandidata/kinje, a ne da objektivno informišu javnost tokom izborne kampanje. To se ogleda kroz tekstove u kojima se hvali određena stranka ili kandidat/kinja ili se napada konkurentska stranka ili kandidat/kinja, često uz korištenje jezika koji bi bio neprikladan i neprihvatljiv za stvarni informativni, medijski sadržaj. Obično se na ovakvim portalima sreću i glasine koje se predstavljaju kao vijesti te i drugi oblici dezinformacija u službi predizborne kampanje.

Radi se, ukratko, o političkoj propagandi kojoj je cilj da utiče na stavove glasača/ica. No, ovakvi se sadržaji ne pojavljuju tamo gdje bi se mogli očekivati – na promotivnim materijalima političkih subjekata – već se plasiraju u formi novinskih tekstova, to jest medijskih izvještaja, iako se radi o posve drugačijem sadržaju.

Kako to izgleda u praksi?

Novopokrenute predizborne portale s kojima smo se do sada susretali/e ponajbolje će objasniti primjeri s kojima smo se već susretali/e tokom ranijih izbornih ciklusa.

Portal Nezavisni istraživački centar (NICK), koji imenom asocira na medij koji se bavi istraživačkim novinarstvom, pokrenut je početkom februara izborne 2018. godine. NICK je favorizirao Šefika Džaferovića naspram Denisa Bećirovića – oba kandidata za člana Predsjedništva BiH koji se birao iz reda bošnjačkog naroda na Opštim izborima te godine.

Portal Ilidža News, pokrenut u martu 2018. godine, podržavao je Stranku demokratske akcije (SDA), dok su novopokrenuti portali Srebrenica (.ba) i Bratunac (.ba) u člancima podržavali Ramiza Salkića, koji je bio kandidat za poziciju potpredsjednika Republike Srpske. O njegovom protukandidatu Ćamilu Durakoviću oba portala izvještavala su u negativnom tonu.

Portal Zenički (.net) pokrenut je pred Opšte izbore 2018. godine, da bi uoči Lokalnih izbora održanih 2020. godine objavio seriju članaka u kojima je nezavisni kandidat Fuad Kasumović prikazan u izrazito negativnom svjetlu. Osim što su tekstovi odisali neprofesionalizmom, pojedini su bili zasnovani na glasinama koje su predstavljene kao vijesti. Portal Zenicagrad (.info), pokrenut u martu izborne 2020. godine, također je izrazito negativno pisao o Kasumoviću, istovremeno promovišući kandidate/kinje SDA za Gradsko vijeće i gradonačelnika Zenice.

Portal Infosrpska pokrenut je u junu 2018. godine i vrlo brzo se “pročuo” po propagandi usmjerenoj ka podršci SNSD-u, a koja je uključivala i širenje lažnih vijesti, koje je i Raskrinkavanje ocijenilo u više analiza (1, 2, 3, 4, 5).

Većina navedenih portala nastavila je raditi i nakon objave rezultata izbora uoči kojih su pokrenuti. S druge strane, postoje i primjeri u kojima su stranke pravile namjenske portale za “jednokratnu upotrebu” u samo jednom izbornom ciklusu.

Tako je portal Živinice izbori 2020 objavljivao isključivo sadržaj koji je išao u korist kandidata/kinja stranke SDA za gradonačelničku poziciju u Živinicama Samira Kamenjakovića. Svoj je portal 2018. godine imao i HDZ BiH, koji je pokrenuo stranicu “Smeće vijesti” kako bi na tom mjestu “smećem” proglašavao one medijske izvještaje koji se nisu dopadali HDZ-ovom izbornom stožeru. “Analize” ove stranice preuzimali su i neki medijski portali.

Kako prepoznati kredibilan portal?

Više o tome kako prepoznati vjerodostojne medije, a kako pristrasno izvještavanje kojim se iskrivljavaju činjenice, možete pročitati na stranici Medijska pismenost. “Predizborni portali”, pak, imaju i neke specifičnosti koje bi mogle ukazati da se pred vama ne nalazi informativni medij, već stranica napravljena u svrhu stranačke propagande.

Činjenica da je portal pokrenut u periodu pred održavanje izbora i pristrasni ton objavljenih članaka ukazuju na to da objavljeni sadržaj treba uzimati s rezervom. Takav portal ima upitnu kredibilnost, pa se tvrdnjama koje iznose trebalo pristupiti s oprezom i dodatno ih provjeriti.

Prva smjernica je svakako vrijeme nastanka stranice na kojoj se pojavila vijest ili sadržaj koji je došao do vas. Podatak da je portal pokrenut neposredno prije izbora u većini slučajeva nije očigledan – portali poput Živinice Izbori 2020, kod kojih je to jasno iz samog naziva, predstavljaju izuzetak. U ostalim slučajevima za utvrđivanje datuma kada je portal napravljen može se koristiti alat Whois. Pretragom domene portala putem ovog servisa moguće je saznati datum kada je ta domena registrovana, čak i ako je stranica anonimna – što je, također, znak da se ne radi o stvarnom mediju.

Još jedan “signal” da se možda radi o “predizbornom portalu” jeste izuzetna pristrasnost u izvještavanju o strankama i kandidatima/kinjama na izborima. Prolaskom kroz sadržaj ovakvih portala relativno se brzo može uočiti na koji način portal pristupa predstavljanju pojedinih kandidata/kinja, stranaka ili koalicija. Još jedan indikator jeste broj članaka u kojima se jedna opcija predstavlja u pozitivnom ili negativnom tonu ili, prosto, zastupljenost članaka o jednoj političkoj opciji u poređenju s ostalim.

Informisanje o prisustvu ovakvih praksi na internetskom medijskom prostoru prvi je korak ka prepoznavanju novih slučajeva i razvoju kritičkog promišljanja o njihovom sadržaju. To dugoročno doprinosi razvoju otpornosti na manipulativne taktike kvazimedijskih portala koji propagandom nastoje oblikovati javno mnijenje.

Primijetili ste “predizborni portal”? Podijelite ga s nama!

Prepoznavanje novopokrenutih “predizbornih” portala može zahtijevati dodatno istraživanje za koje možda ne želite izdvojiti vrijeme, naročito tokom izborne kampanje, kada se svakako dešava hiperprodukcija političkih sadržaja u medijskom prostoru. No, ukoliko primijetite portal koji bi mogao odgovarati opisu iz ovog teksta, možete nam poslati sugestiju da takvo istraživanje obavimo mi.

(Amar Karađuz i Emir Zulejhić, Raskrinkavanje.ba)

Pitajte Istinomjer!