Zajednička komisija za administrativne poslove bh. parlamenta razmatraće inicijativu o smanjenju povlastica poslanika i delegata, ali odluku o ukidanju paušala (713 KM) za 57 parlamentaraca ne može donijeti, rekao je danas Dragutin Rodić, predsjedavajući ove komisije.
“Paušal je garantovan članom 12 Poslovnika Doma i Komisija ne može to pravo ukidati. Komisija može donijeti samo odluku o ukidanju naknada za rad u ad hoc komisijama (475 KM)”, objasnio je Rodić.
(Nezavisne novine, 29.05.2014.)
Komentar:
Prije nekoliko dana, u Parlamentarnoj Skupštini BiH je, po ko zna koji put, aktuelizirano pitanje smanjenja povlastica koje uživaju poslanici i delegati u oba doma PSBiH. Inicijativa za smanjenje prihoda parlamentaraca/ki ovoga puta je došla od poslanika SDA, ali nije usvojena na sjednici Zajedničke komisije za administrativne poslove. Kako je pojasnio predsjedavajući ove komisije, Dragutin Rodić, inicijativa nije mogla biti usvojena jer to ne bi bilo u skladu sa Poslovnikom.
Tumačenje poslovnika institucija u BiH, naročito u aktuelnom mandatu, uvijek je interesantno pitanje. Poslanički paušal jeste zagarantovan poslovnikom, ali je poštivanje poslovnika, kakvo je demonstrirao Rodić u slučaju prijedloga za ukidanje paušala, u aktuelnom mandatu više puta izostalo kada se radilo o drugim pitanjima.
Ako se prisjetimo smjene ministra spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH, Mirka Šarovića kao i ostalih kadrova SDS-a u Vijeću ministara, kao i nedavne smjene ministra sigurnosti BiH Fahrudina Radončića, jasno se vidi da Rodić nije baš toliki legalista kao u slučaju održavanja visine poslaničkih primanja. Poslovnici su u ovim slučajevima tumačeni u skladu sa trenutnim političkim konstelacijama u Vijeću ministara i Parlamenarnoj skupštini BiH, o čemu je više puta pisao i Istinomjer.
Naime, Šarović je smjenjen na inicijativu kadrova SNSD-a u Predstavničkom domu što je, za početak, predstavljalo kršenje Zakona o Vijeću ministara. Prema Članu 15. Zakona o Vijeću ministara BiH, Parlamentarna skupština ne može smjenjivati ministre u Vijeću ministara, niti može pokrenuti proces razriješenja pojedinih ministara, već to može uraditi samo Predsjedavajući Vijeća ministara:
Predsjedavajući Vijeća ministara može pokrenuti postupak za smjenu ministra i zamjenika ministra. Ako Parlamentarna skupština donese odluku o potvrdi smjene ministra ili zamjenika ministra, predsjedavajući Vijeća ministara dužan je u skladu sa postupkom predviđenim članom 10. ovoga zakona imenovati novog ministra, odnosno zamjenika ministra. Novoimenovani ministar odnosno zamjenik ministra preuzima dužnost nakon potvrde Predstavničkog doma.
Pošto predsjedavajući Vijeća ministara BiH nikada nije zvanično dostavio Odluku o smjeni Mirka Šarovića, a kako je on smijenjen u oba doma PSBiH, evidentno je da je on smjenjen mimo Zakona.
Vijeće ministara je o ovoj inicijativi glasalo samo dan prije održavanja sjednice Predstavničkog doma PS BiH, iako Poslovnik Predstavničkog doma PS BiH u proceduri za izglasavanje nepovjerenja Vijeću ministara predviđa da se Vijeće ministara o tome mora oglasiti najkasnije 48 sati prije zasjedanja Predstavničkog doma. No, ovdje su prekršeni – to jest, potpuno krivo protumačeni – i drugi članovi poslovnika. Delegatska inicijativa za smjenu Šarovića, koju je potpisao Staša Košarac, dostavljena je “Na osnovu člana IV 4. Ustava BiH i članova 143. Poslovnika Doma naroda PS BiH” – iako nijedan od dva navedena člana ne pruža zakonske osnove za smjenu pojedinačnih ministara u Vijeću ministara. Naime, član 143. Poslovnika Doma naroda propisuje samo to da Dom može donositi deklaracije, odluke, preporuke, zaključke i druge akte. Sa druge strane, Poslovnik Predstavničkog doma sadrži član 143. koji se odnosi na izglasavanje nepovjerenja Vijeću ministara kao takvom, ali se ni u kojoj tački ne spominje mogućnost smjene pojedinačnih ministara. Ovaj član propisuje da “Klub poslanika ili najmanje tri poslanika u Domu mogu inicirati prijedlog za glasanje o nepovjerenju Vijeću ministara
BiH ili o potrebi rekonstrukcije Vijeća ministara BiH”, što se nije desilo ni u slučaju smjene Mirka Šarovića, niti u slučaju smjene Fahrudina Radoničića.
Ako pogledamo listing glasanja sa sjednice održane 5. novembra na kojoj su smijenjeni Šarović i ostali kadrovi SDS-a, možemo vidjeti da je upravo Dragutin Rodić, delegat DNS-a u Domu naroda, bio jedan od onih koji su glasali za njegovu smjenu, kao što je i krajem aprila ove godinepodržao smjenu ministra sigurnosti BiH, Fahrudina Radončića.
Dakle, Rodić se pozvao na striktno poštivanje Poslovnika u slučaju smanjenja privilegija delegatima i predstavnicima, ali mu ovaj “legalistički pristup” nimalo nije smetalo da, glasajući za smjenu Mirka Šarovića, i sam učestvuje u kršenju Zakona koji regulišu rad institucija BiH, te slobodno možemo zaključiti kako je ovaj potez nedosljedan u odnosu na Rodićeve prethodne aktivnosti u PS BiH.
(Istinomjer.ba)