Analize

Prva godina mandata na lokalnom nivou: Izazovi monitoringa

Prateći ispunjenost predizbornih obećanja na lokalnom nivou u mandatu 2024–2028, Istinomjer je u prvoj godini monitoringa ocjenjivao aktivnosti 13 lokalnih zajednica, oslanjajući se na javno dostupne izvore, službene glasnike i upite upućene lokalnim zajednacima. Međutim, ograničena dostupnost dokumenata, posebno u sarajevskim općinama, te izostanak odgovora većine načelnika i gradonačelnika pokazali su izazov pri praćenju rada lokalnih vlasti.

Istinomjer u mandatu 2024–2028. prati ispunjenost predizbornih obećanja iz programa 13 (grado)načelnika i jedne načelnice. Riječ je o sljedećim općinama i gradovima: Banja Luka, Bihać, Bijeljina, Centar Sarajevo, Gradiška, Livno, Ljubuški, Novi Grad Sarajevo, Novo Sarajevo, Stari Grad Sarajevo, Tuzla, Velika Kladuša i Visoko.

Prikupljanje informacija

Kao i ranijih godina, Istinomjer je čelnicima 13 lokalnih samouprava krajem jula 2025. godine poslao upit sa tabelom obećanja za mandat 2024–2028. kako bi se preciznije utvrdilo da li je riječ o nastavku ranije započetih aktivnosti, koje su konkretne nadležnosti i obaveze lokalne samouprave te koje mjere i projekti su realizovani tokom prve godine mandata. Odgovore smo dobili iz Gradiške, Bijeljine, Ljubuškog i Općine Stari Grad Sarajevo. Iz Općine Centar poslali su dio informacija koje smo već prikupili iz drugih izvora, i to tek u novembru, nakon što smo zaključili istraživanje prve godine mandata.

Za potrebe istraživanja informacije su prikupljane sa zvaničnih Facebook i internet-stranica lokalnih zajednica, te iz službenih listova/glasnika u svim lokalnim zajednicama osim u sarajevskim općinama koje nemaju svoje službene listove. Općine u Kantonu Sarajevo sve dokumente (odluke, rješenja, izvještaje) objavljuju u Službenim novinama Kantona Sarajevo. Riječ je o publikaciji koja se plaća, odnosno nije javno dostupna građanima i građankama.

Neutemeljena i nekonkretna obećanja

U analizi predizbornih programa lokalnih vlasti za ciklus 2024–2028. pokazalo se da 6,5% obećanja spada u kategoriju nekonkretnih ili neutemeljenih, što otežava njihovo praćenje i ocjenjivanje, naročito u slučajevima kada općine ne odgovaraju na upite.

Nekonkretna obećanja karakterišu široke, neprecizno definisane formulacije poput najava “posvećivanja pažnje”, “aktivne saradnje” ili “stvaranja ambijenta”, bez jasno naznačenih mjera, rokova ili indikatora uspjeha. Kod takvih obećanja teško je identifikovati stvarne aktivnosti lokalne vlasti ili postaviti parametre na osnovu kojih bi se moglo utvrditi da li je došlo do ispunjenja.

Neutemeljenim su ocijenjena obećanja koja izlaze izvan nadležnosti lokalne samouprave, ona koja su već realizovana u prethodnom mandatu ili tokom predizborne kampanje.

Najviše takvih obećanja bilo je u programu gradonačelnika Visokog Mirze Ganića (SDA). Uopštene formulacije i izostanak odgovora na Istinomjerov upit dijelom su razlog što je 14 obećanja ocijenjeno kao nekonkretno ili neutemeljeno. U programu se našao niz internih, administrativnih ciljeva poput standardizacije procedura, razvoja elektronskih rješenja, kadrovskog jačanja IT službe i sl., za koje je potreban odgovor gradske uprave kako bismo imali informaciju o realizaciji.

U programu tuzlanskog gradonačelnika Zijada Lugavića zabilježeno je devet takvih obećanja. Dio njih ocijenjen je neutemeljenim jer se odnose na već postojeće usluge, a dio je ocijenjen nekonkretnim jer ne nudi mjerljive ciljeve. Obećanje o otvaranju visitor centra u okviru Turističke zajednice neutemeljeno je budući da turistički informativni centar u sklopu iste institucije postoji još od 2018. godine. Slično je s obećanjem o omogućavanju online uvida u status predmeta, koje je realizovano u martu 2024. godine, dakle prije novog mandata. Obećanja u kojima se kao ciljevi postavljaju podsticanje međugeneracijske saradnje, stvaranje ambijenta ravnopravnosti i slobode za sve građane, “patriotskog i ekološki osviještenog” odnosa prema gradu ili “kvalitetnog širenja infrastrukture” u sferi su vrijednosnih izjava.

U programu novoizabranog načelnika Općine Velika Kladuša Borisa Horvata šest obećanja spada u kategoriju nekonkretnih. Najava bržeg rješavanja neriješenih zahtjeva za urbanističke i građevinske dozvole ne sadrži polazne brojke, ciljane rokove ni dinamiku rješavanja predmeta, pa napredak nije moguće kvantificirati bez dodatnih informacija iz općine, koja nije odgovorila na upit. Obećanje o jačanju provedbe zakona koji se tiču napuštanja životinja i okrutnosti prema njima također je ostalo na deklarativnom nivou, bez definisanih pokazatelja (npr. broj inspekcija, kazni, kampanja). Slično tome, analiza i optimizacija organizacije općinske uprave, kao i obećanja o promociji općine, povezivanju s lokalnom zajednicom i uspostavi dobrih odnosa s drugim nivoima vlasti, formulisana su bez jasnih mjera.

Tri obećanja iz programa gradonačelnika Ljubuškog Vedrana Markotića ocijenjena su neutemeljenim jer ne spadaju u stvarne nadležnosti grada ili su realizovana prije početka mandata 2024–2028. Najava da će Ljubuški “ići dalje i brže” s registracijom nekretnina i uspostavom digitalne zemljišne knjige ulazi u okvir višegodišnjeg projekta koji provodi Federacija BiH, dok je uloga grada ograničena. Izgradnja posjetiteljskog centra uz rimski logor Bigeste završena je i stavljena u funkciju još 2023. godine. Obećanje o “besplatnim udžbenicima koje osigurava županija” također je neutemeljeno iz perspektive praćenja rada grada, jer se radi o nadležnosti kantonalnog nivoa, bez jasne uloge lokalne vlasti u provedbi.

Pet obećanja načelnika Općine Centar Sarajevo Srđana Mandića nosi ocjenu nekonkretnih ili neutemeljenih zbog vrlo opštih formulacija i nepostojanja mjerljivih kriterija. Kod obećanja poput unapređenja online platformi za praćenje rada općinskih službi, redovnog izvještavanja građana o projektima te organizovanja javnih rasprava i savjetovanja nije moguće utvrditi što bi se konkretno smatralo ispunjenjem. Obećanje o “prenamjeni kulturno-historijskih mjesta i spomenika” dodatno je problematično jer je nejasno da li se misli na nadležnosti koje općina uopće nema (npr. prenamjenu spomenika) ili na organizaciju sadržaja na tim lokacijama, pri čemu u prvoj godini nije zabilježen napredak ni u jednoj od opcija. Sličan problem postoji i s opštom formulacijom o zalaganju za očuvanje i izgradnju zelenih površina.

Tri obećanja gradonačelnika Livna Darka Čondrića nose ocjenu neutemeljeno, odnosno nekonkretno. Obećanje o uvođenju novih novčanih naknada za najranjivije skupine društva ocijenjeno je kao nekonkretno, jer se ne navodi o kojim se tačno kategorijama radi, koliki bi bili iznosi, ni iz kojih budžetskih linija bi se finansirali. Obećanje o osnivanju razvojne agencije ocijenjeno je neutemeljenim jer je Livanjska razvojna agencija LIRA već osnovana odlukom objavljenom tokom prethodnog mandata. Najava povećanja sufinansiranja infrastrukturnih projekata na selima na 60 posto nosi istu ocjenu jer nije poznato polazno stanje, niti smo bez odgovora ove lokalne zajednice uspjeli pronaći način za mjerenje i provjeru napretka ovog obećanja.

Iz programa gradonačelnika Bijeljine Ljubiše Petrovića dva su obećanja ocijenjena nekonkretnim. Jedno se odnosi na najavu “nastavljanja odlaska na redovne sastanke i pregovore” o procesu gasifikacije Bijeljine, a drugo na nastavak borbe protiv kriminala i korupcije, budući da ovakve formulacije ne sadrže mjerljive ishode.

Iz programa gradonačelnika Bihaća Elvedina Sedića obećanje o izgradnji i stavljanju u funkciju sigurne kuće ocijenjeno je neutemeljenim jer je ovaj objekat otvoren u septembru 2024. godine.

U programu načelnice Općine Novo Sarajevo obećanje da će “pronatalitetne politike biti jako važne” u sferi je vrijednosne izjave te je ocijenjeno nekonkretnim jer također nema mjerljive parametre.

Obećanje gradonačelnika Gradiške Zorana Adžića o transformaciji FK “Kozara” iz udruženja građana u sportsko privredno društvo ocijenjeno je neutemeljenim jer je Odluka Skupštine grada Gradiška o osnivanju Sportskog privrednog društva donesena u ljeto 2024. godine, a čitava procedura završena početkom novembra 2024. godine.

Na kraju, vrijedi istaći i razliku kada je riječ o programima načelnika i gradonačelnika kojima ovo nije prvi mandat. Kod načelnice Novog Sarajeva i načelnika Velike Kladuše nema obećanja o nastavku aktivnosti ranije započetih projekata i programa.

Monitoring ispunjenosti predizbornih obećanja na lokalnom nivou odvija se u okolnostima ograničenog pristupa službenim dokumentima, posebno u sarajevskim općinama, kao i izostanka odgovora na upite Istinomjera, što otežava detaljno praćenje rada lokalnih vlasti.

(Istinomjer.ba)

Pitajte Istinomjer!