Analize

Modernizacija Luke Brčko kao strateški interes privrednog razvoja BiH

Potreba za rekonstrukcijom i obnovom Luke Brčko, veoma bitne tranzitne tačke za Bosnu i Hercegovinu, ali dijelom i Evropsku uniju, ukazala se odmah nakon ratnih dešavanja u i oko naše zemlje, a na realizaciju ovog projekta čekalo se do 2021. godine.

Foto: Radio Brčko distrikta BiH

Projekat revitalizacije kapaciteta Luke Brčko i njenu rekonstrukciju je krajem 2020. godine najavio tadašnji direktor Marinko Viljušić. Kako je tada rečeno, projekat je finansiran sredstvima Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) u iznosu od 10 miliona eura, od čega su tri miliona, kao nepovratna sredstva, odvojena za nabavku dizalice. Viljušić je tada najavio da je planirana izgradnja novog kolosijeka sa željezničke stanice Brčko Novo do Luke, zatim uređenje platoa u Luci, te izgradnja pruge unutar Luke i nove pristupne ceste.

Tender za rekonstrukciju platoa na operativnoj obali u JP Luka Brčko raspisan je početkom januara 2021. godine, a 25.5.2021. godine šef Odjeljenja za privredni razvoj, sport i kulturu Vlade Brčko distrikta BiH Pero Gudeljević, sa direktorom JP Luka Brčko te predstavnikom izvođača radova Prijedorputevi i Bijeljina-put, potpisao je ugovor o saradnji za izvođenje radova za rekonstrukciju platoa Luka Brčko. Tom prilikom, aktuelni direktor JP Luka Brčko Perica Josić izjavio je da je to bio historijski dan za brčansku luku i da će započeti radovi ubrzo omogućiti i efikasniji rad ovog preduzeća.

“Želim izvođačima da poželim sreću u radu i nadam se da će sve radove završiti na kvalitetan način i u predviđenom roku“, rekao je tada Josić, podsjećajući da se uporedo radi i na rekonstrukciji pruge željezničke stanice te nabavci krana.

Šest mjeseci nakon početka radova, 8.3.2022. godine, okončanjem rekonstrukcije platoa Luke, učinjen je veliki korak ka njenoj modernizaciji. Tom prilikom, direktor Josić podsjetio je da su radovi završeni u predviđenom roku i u okviru ugovorene cijene od 1.770.000 KM, zahvalivši EBRD-u koji je odobrio kredit, prepoznavši tako, kako je rekao, da je to za Bosnu i Hercegovinu, ali i Brčko distrikt, strateški interes.

Šef Delegacije Evropske unije u BiH i specijalni predstavnik John Sattler podsjetio je na projekte pod pokroviteljstvom Evropske unije, te također podvukao značaj Luke Brčko:

U ovom trenutku imamo 18 projekata koji su gotovo vrijedni milijardu eura. Te investicije znače otvaranje novih radnih mjesta za narod koji živi na ovim prostorima što istovremeno znači i napredak. Završen je prvi dio projekta u „Luci Brčko“ gdje je ukupna investicija 10 miliona eura. Ovaj projekat će učiniti Brčko gradom koji će imati adekvatnu vodenu infrastrukturu. Pored naše posvećenosti obnovi infrastrukture mi ulažemo i u sektor sigurnosti.

John Sattler, 8.3.2022.

Prvi zamjenik visokog predstavnika i supervizor za Brčko distrikt BiH Michael Scanlan čestitao je svima Dan Distrikta i Međunarodni dan žena i kazao da Brčko danas pokazuje da nije samo primjer suživota i uzajamnog poštovanja nego i jednog zajedničkog prosperiteta.

Da je “Luka sada činjenica” ali i da su “preostala preostala još dva koraka koja je potrebno završiti za njenu modernizaciju”, naglasio je Michael Scanlan, potvrdivši da se, pored ostalog, radi na i na rekonstrukciji mosta, te sa poduzima “sve kako bi Brčko zaista postalo multimodalno transportno čvorište u ovom dijelu regiona.

Kako se navodi na zvaničnoj stranici Javnog preduzeća Luka Brčko d.o.o. Brčko distrikt BiH, današnja luka izgrađena je 1913. godine, dograđena u periodu od 1952 – 1962. godine, a za saobraćaj se obala luke zvanično počela koristiti 1953. godine, kada je osnovano Preduzeće za riječni saobraćaj i pristanište.

Tokom rata na prostorima bivše SFR Jugoslavije (1991-1995), i pet godina poslije, zbog nerješenog međudržavnog statusa rijeke Save, plovidba je obustavljena i nisu vršene pretovarne aktivnosti rijeka-obala. Donacijom Italijanske Vlade 2001.godine obnovljena je i ponovno stavljena u funkciju glavna pretovarna mehanizacija -portalne dizalice, čime su se ponovo stekli uslovi za aktivno učešće «Luka Brčko» u transportnom sistemu BiH. Od 2004. godine luka posluje pod nazivom Javno preduzeće «Luka Brčko» Brčko Distrikt BiH d.o.o. U septembru 2006. godine luka je dobila međunarodni status.

JP “Luka Brčko” d.o.o. Brčko Distrikt BiH

Luka je, inače, smještena na sjeveroistočnom dijelu Bosne i Hercegovine, na desnoj obali plovnog puta rijeke Save, gdje je, kako se navodi, njena plovnost četvrte kategorije, a prosječan navigacioni period od 260 dana godišnje.

Preko “Luke Brčko” moguće je ostvariti direktne robne tokove rijekom Savom sa podunavskim lukama zapadne i istočne Evrope, kao i sa lukama na Sjevernom i Crnom moru. Sa Evropskom željezničkom mrežom povezana je saobraćajnicom Tuzla-Vinkovci. U neposrednoj blizini Luke nalazi se magistralni putni pravac M14.1. Dobra povezanost kopnenim saobraćajnicama otvara mogućnost za uspostavljanje tranzitnih robnih tokova, kao i tokova čije je odredište u užem gravitacionom području Luke Brčko.

JP “Luka Brčko” d.o.o. Brčko Distrikt BiH

Luka se prostire na površini od 14 hektara, dok dužina izgrađene operativne obale uz kosi kej iznosi 104 m i uz vertikalni 76 m, te je sa glavnom željezničkom stanicom u Brčkom povezana jednokolosiječnom trasom. Kada se o godišnjem pretovarnom kapacitetu radi, on iznosi oko 915.000 tona, kojeg je moguće skladištiti u 61.000 m2 otvorenog i 11.000 m2 zatvorenog skladišnog prostora. Kako se, pored ostalog, još podsjeća, u sklopu teritorije Luke nalazi se i carinski terminal površine 5.000 m2.

Međutim, da jedini izazov nije samo rekonstrukcija same luke, u prilogu Al Jazeera Balkans u oktobru prošle godine podsjetio je direktor Josić.

”2021. godinu Luka Brčko je pretovarila 75.000 tona različitih tereta”, izjavio je tada Josić, te uz tvrdnju da bi se, s obzirom na kapacitete Luke, u tom smislu moglo postići puno više, skrenuo pažnju da je plovnost rijeke Save problem koji će se u budućnosti morati rješavati.

Moram da kažem da bi mi sa svojim kapacitetima pretovarili i znatno više. Najveći problem nam je rijeka Sava koja trenutno, kao što vidite, nije plovna.

Perica Josić, 7.10.2021.

U prilogu se u tom kontekstu podvlači da je rijeka Sava godišnje plovna 180 dana, što je, kako se navodi, ekonomski nedovoljno, te će biti potrebno implementirati i projekte čišćenja njenog plovnog puta jer bez toga obnova Luke neće imati puni efekat.

Luka Brčko jedina je međunarodna riječna luka koju naša zemlja ima, te su njene rekonstrukcija, revitalizacija, kao i projekat čišćenja plovnog puta rijeke Save, od iznimnog značaja za privredu čitave Bosne i Hercegovine.

Da je to bitno i za samu Evropsku uniju, pored ostalog svjedoči i saopštenje Delegacije EU u Bosni i Hercegovini, u kojem se kaže da je modernizacija Luke Brčko u skladu sa ciljevima agende za povezivanje EU, a koja će donijeti konkretne koristi lokalnoj zajednici i cijeloj zemlji kroz nova ulaganja, otvaranje novih radnih mjesta i novih prilika za poslovanje.

Zahvaljujući svom strateškom i geografskom položaju, Luka Brčko može postati ključna tranzitna tačka za protok teretnog prometa između Bosne i Hercegovine i Evropske unije.

Delegacija EU u BiH, 7.10.2021.

Završetak rekonstrukcije platoa Luke Brčko veliki je korak u realizaciji ukupnog projekta njene revitalizacije. Stoga, za očekivati je da će njen ekonomski značaj biti dovoljan razlog da nadležne institucije u Bosni i Hercegovini, skupa sa međunarodnim faktorima, u najkraćem roku ovaj projekat na najbolji način privedu kraju i time omoguće da Luka Brčko u punom svom kapacitetu da svoj doprinos razvoju privrede u našoj zemlji.

(Istinomjer.ba)

Pitajte Istinomjer!