Metodologija
Istinomjer provjerava i ocjenjuje:
- Izjave nosilaca javnih funkcija
- Ispunjenost predizbornih obećanja/postizbornih sporazuma o realizaciji mjera
Ocjene izjava
Istinomjer kontinuirano prati izjave koje daju nosioci javnih funkcija na različitim nivoima vlasti i ocjenjuje ih u odnosu na tri kategorije – istinitosti, dosljednosti i ispunjenosti obećanja. Izjave koje se ocjenjuju uvijek se odnose na aktuelna pitanja od javnog značaja. U kategoriji istinitosti ocjenjuju se one izjave koje sadrže tvrdnje vezane za objektivne činjenice, čija se tačnost može utvrditi objektivnom provjerom. Pored toga, Istinomjer ocjenjuje i dosljednost stavova nosilaca javnih funkcija u pitanjima iz domena njihovog rada i nadležnosti.
Ocjena istinitosti podrazumijeva utvrđivanje činjenica o tvrdnjama koje javno iznose nosioci funkcija. Ukoliko se iznesena tvrdnja podudara s činjenicama, izjava se ocjenjuje kao istinita; ukoliko se ne podudara u cjelini, ocjenjuje se kao poluistina, dok se izjave koje nemaju nikakvo uporište u činjenicama ocjenjuju kao neistinite. Izjave koje u sebi sadrže tvrdnje koje nisu u potpunosti tačne niti netačne, mogu biti ocjenjene kao većim dijelom istina, odnosno većim dijelom neistina, a ukoliko se radi o tvrdnjama zasnovanim na pretpostavkama, odnosno neuporedivim parametrima, izjave se ocjenjuju neutemeljenim.
Ocjena dosljednosti daje se na osnovu poređenja trenutnih i ranijih javno iznesenih stavova političkog/e aktera/ke. Ukoliko se stavovi o nekom pitanju ne mijenjaju tokom javnog angažmana praćene osobe, takve se izjave ocjenjuju dosljednim. Ako je došlo do značajnog zaokreta u stavovima, takve se izjave ocjenjuju nedosljednim.
Istinomjer također prati i najavljuje obećanja koja daju nosioci javnih funkcija tokom svojih mandata i ocjenjuje njihovo ispunjavanje u najavljenom roku ili, u slučaju kada rok nije preciziran, u razumnom roku u odnosu na sadržaj obećanja. U zavisnosti od stepena ispunjenosti datih obećanja, ona mogu biti ocijenjena kao neispunjena, djelimično ispunjena, ispunjena sa zakašnjenjem ili ispunjena. Istinomjer bilježi i aktivnosti koje se poduzimaju na ispunjavanju određenog obećanja te ih označava ocjenom radi se na tome prije davanja konačne ocjene.
Istinomjer također u svom radu obrađuje pojedine teme u formi analiza.
Praćenje ispunjenosti predizbornih obećanja
Ispunjenost predizbornih obećanja prati se na državnom nivou, entitetskim i kantonalnim nivoima, kao i na lokalnom nivou, tokom četiri godine mandata. Istinomjer prati ispunjenost predizbornih obećanja političkih partija koje su formirale vlast na državnom/entitetskom/kantonalnom nivou i koje imaju ministarsku poziciju i poziciju zamjenika/ce ministra/ice. Kada je riječ o lokalnom nivou, prate se predizborna obećanja izabranog kandidata za načelnika/gradonačelnika.
Istinomjer prati ispunjavanje predizbornih obećanja iz izbornih programa političkih partija ili kandidata za načelnika/gradonačelnika koje su dobile mandat da obnašaju vlast na lokalnom nivou, entitetskim nivoima i državnom nivou. Ukoliko predizborni program nije dostupan, Istinomjer predizborna obećanja prikuplja iz javnih istupa partija i kandidata tokom predizborne kampanje.
Istinomjer jednom godišnje objavljuje izvještaj o progresu u ispunjavanju datih obećanja. U predizbornoj godini, neposredno prije izbora, objavljuje se finalni izvještaj o ispunjenosti obećanja datih na početku mandata.
Kategorizacija obećanja i mjera
Obećanja/mjere na državnom, entitetskom i na nivou Kantona Sarajevo podijeljena su po tematskim oblastima koje se javljaju u programima partija ili koalicionim sporazumima. Na ovaj način moguće je utvrditi koje su oblasti i koje politike prioritetne za pojedinačne partije i za partijske koalicije u vršenju vlasti te je moguće dobiti pregled efikasnosti ispunjavanja obećanja u pojedinačnim oblastima. Obećanja na lokalnom nivou nisu podijeljena na ovaj način, s obzirom na ograničen opseg djelovanja lokalne vlasti.
Oblasti koje su identifikovane u predizbornim platformama partija na državnom, entitetskim i kantonalnim nivoima su:
- Pravna država (s podoblastima: pravosuđe, bezbjednost, borba protiv korupcije i revizija privatizacije, ljudska prava, medijske slobode i odnosi s civilnim društvom, ratni zločini).
- Ekonomija (s podoblastima: industrija, infrastruktura, upravljanje saobraćajem, zaštita okoliša, prostorno uređenje, turizam, trgovina, poljoprivreda, energetika, poslovna klima i investicije, privatizacija, tržište, finansijska i fiskalna politika)
- Socijalna politika (s podoblastima: izbjegla i raseljena lica i pitanja povratka, penzijsko-invalidsko osiguranje, zaštita socijalno ugroženih kategorija, rad i zapošljavanje, boračka pitanja, porodica, djeca i mladi).
- Zdravstvo
- Državno uređenje (s podoblastima: javna uprava, lokalna samouprava, javna imovina, ustavno uređenje, izborni sistem, uloga OHR-a i međunarodne zajednice, vrijednosni sistem)
- Vanjska politika/međunarodni odnosi (s podoblastima: EU, NATO integracije, regionalni odnosi, odnosi s dijasporom, ostali vanjskopolitički odnosi)
- Obrazovanje, kultura, sport (OKS) (s podoblastima: obrazovanje, nauka, inovacije, kultura, sport)
Pored podjele na tematske oblasti, obećanja su kategorisana i prema nivou vlasti na koji se odnose (nivo vlasti koji je specifično naveden u programu partije u okviru datog obećanja ili, u slučaju da nije preciziran, nivo vlasti koji ima nadležnost za ispunjavanje takvog obećanja, ukoliko u njegovom radu učestvuje partija koja je dala obećanje).
Ocjenjivanje ispunjenosti obećanja
U ovoj kategoriji postoji spektar ocjena koje pokazuju da li i u kojoj mjeri postoji napredak u provođenju obećanja (tokom mandata) i da li je obećanje ispunjeno (na kraju mandata).
Tokom praćenja progresa u ispunjavanju obećanja ona se ocjenjuju na sljedeći način:
U kategoriji obećanja s niskom vjerovatnoćom ispunjavanja do kraja mandata nalaze se obećanja sa sljedećim ocjenama:
- “neispunjeno” (ocjena se daje ukoliko ciljevi obećanja nisu ispunjeni u skladu s datim rokom)
- “nije započeto” (ocjena se daje ako nije bilo aktivnosti koje bi dovele do realizacije ciljeva postavljenih obećanjem)
- “zaustavljeno” (došlo je do stagnacije u radu na ostvarivanju ciljeva postavljenih obećanjem)
- “prekršeno” (poduzimane su aktivnosti koje su dovele do rezultata suprotnih obećanom)
- “neutemeljeno” (obećanje je nemoguće ispuniti u obliku u kojem je dato u izbornom programu ili je tako formulirano da je nemoguće ocijeniti njegovu ispunjenost)
- “nekonkretno” (aktivnosti koje treba preduzeti da bi se ostvarilo obećanje nisu jasno navedene, pa je teško ili nemoguće odrediti na koji način će se postići najavljeni rezultat)
U kategoriji obećanja sa srednjom vjerovatnoćom ispunjavanja do kraja mandata nalaze se obećanja sa sljedećim ocjenama:
- “započeto” (ostvareni su preduslovi za dalji rad na obećanju, ali veći dio obećanog nije urađen)
U kategoriji obećanja s visokom vjerovatnoćom ispunjavanja do kraja mandata nalaze se obećanja sa sljedećim ocjenama:
- “u progresu” (ocjena se daje ako je postignut značajniji napredak u realizaciji ciljeva postavljenih obećanjem)
- “ispunjeno” (ako su ostvareni ciljevi koji su postavljeni obećanjem)
- “ispunjeno sa zakašnjenjem” (ukoliko je dato obećanje ispunjeno bez obzira na prekršenu vremensku odrednicu).
U finalnom izvještaju o ispunjenosti obećanja u proteklom mandatu ona se ocjenjuju na sljedeći način:
U kategoriji neispunjenih obećanja nalaze se obećanja sa sljedećim ocjenama:
- “neispunjeno” (ocjena se daje ukoliko ciljevi obećanja nisu ispunjeni)
- “ispunjeno manjim dijelom” (obećanje je ispunjeno u mjeri koja je zanemariva za njegove ciljeve)
- “prekršeno” i “neutemeljeno” (vidjeti gore).
U kategoriji djelimično ispunjenih obećanja nalaze se obećanja čiji su ciljevi djelimično ostvareni u proteklom mandatu.
U kategoriji ispunjenih obećanja nalaze se obećanja sa sljedećim ocjenama:
- “ispunjeno” (ako su ostvareni ciljevi koji su postavljeni obećanjem)
- “ispunjeno sa zakašnjenjem” (ukoliko je dato obećanje ispunjeno, bez obzira na prekršenu vremensku odrednicu)
- “ispunjeno većim dijelom” (ako su ciljevi koji su postavljeni obećanjem ostvareni u značajnoj mjeri ili ako su sve poduzimane aktivnosti bile u skladu s postavljenim ciljem, čak i ako on nije potpuno ostvaren).
Svako obećanje predstavljeno je na sajtu Istinomjer.ba, uz podatke o tome koja ga je partija ili kandidat za načelnika/gradonačelnika dao/dala u svom izbornom programu, u kojoj se tematskoj oblasti nalazi te uz ocjenu progresa ispunjenosti i detaljno obrazloženje ocjene. Obrazloženje sadrži podatke o tome koje su aktivnosti preduzimane na ispunjavanju obećanja i koji su rezultati postignuti do tog trenutka.
Odabir i ocjenjivanje istinitosti izjava
Istinomjer odlučuje o izjavama koje će ocijeniti i temama koje će obrađivati prvenstveno na osnovu kriterija javnog interesa (da li je tema relevantna, aktuelna i postoji li interes čitatelja/ki za temu). Svaka tema mora biti prihvaćena od strane uredničkog kolegija, a minimalno od strane bar jedne osobe koja vrši uredničku funkciju.
Nakon što se provede istraživanje i prikupe činjenice o temi koja se obrađuje, svaka analiza mora biti pregledana od strane bar jedne osobe koja vrši uredničku funkciju. Članak/analiza se publikuje tek nakon odobrenja glavnog urednika i/ili zamjenika/ce glavnog urednika, koji vrše kontrolu kvalitete cijelog procesa. Ako autor/ica ili uredništvo smatraju da je to potrebno, organizacija će obezbijediti stručno ili pravno savjetovanje prije objave teksta.
Urednički kolegij vrši kontrolu kvaliteta procesa u svim njegovim fazama – odabiru teme, istraživanju, pisanju i objavi analize. Urednički kolegij odgovoran je za primjenu metodologije Istinomjera, obavljanje procesa rada, pridržavanja profesionalnih i etičkih standarda, te ispravke eventualnih grešaka. Urednički kolegij snosi punu odgovornost za finalnu verziju sadržaja koji je objavljen na web stranici Istinomjer.ba i snosi odgovornost za sve eventualne propuste.
Koordinatorica projekta zadužena je za osiguravanje adekvatnih uslova rada i poštivanja internih pravilnika redakcije. Koordinatorica projekta i direktorica fact-checking programa organizacije vrše periodičnu kontrolu rada redakcije, osiguravaju primjenu usvojenih principa i procedura rada, po potrebi se uključuju u planiranje i konsultacije i na druge načine su na raspolaganju uredništvu i članovima/cama redakcije.
Izvori
Istraživanje kojim se utvrđuju činjenice bazira se na korištenju kredibilnih izvora i metoda. Prilikom ocjenjivanja obećanja i izjava zvaničnika/ca koriste se sljedeće kategorije izvora:
Zvanični izvori (zapisnici sa sjednica parlamenata i vlada, nacrti, prijedlozi i usvojeni zakonski, strateški i drugi zvanični akti, podaci dobijeni od nadležnih institucija po upitima ili zahtjevima za pristup informacijama, obavještenja i saopštenja o radu organa vlasti i javnih institucija, statistički podaci i druge relevantne informacije javnih institucija, javni budžeti); medijski izvori (izvještaji o radu organa vlasti); istraživanja i podaci organizacija civilnog društva, kao i izvještaji i istraživanja međunarodnih tijela i organizacija (s kredibilitetom i ekspertizom u specifičnim oblastima istraživanja).
Transparentno isticanje izvora i argumenata
Svi Istinomjerovi članci sadrže hiperlinkove na materijale koji predstavljaju izvor podataka korišten za ocjenu određene izjave ili obećanja. Na taj način čitatelji/ke sami/e mogu provjeriti iznesene činjenice, utvrditi njihovu tačnost i ponoviti istraživački proces.
Izvori se uvijek koriste u skladu sa dobrom praksom koja nalaže da se u analizama predoče sve relevantne činjenice na osnovu kojih je donesen zaključak i ocijenjena tačnost ili dosljednost izjave, te ispunjenost obećanja. U svakoj analizi se stoga koriste svi izvori koji su neophodni i/ili dovoljni za potkrijepljivanje date ocjene.
Ovisno o kompleksnosti teme, u svakoj analizi se navodi minimalno jedan izvor koji neosporno dokazuje (ne)istinitost tvrdnje, a kada je potrebno navodi se više izvora, koliko god je neophodno za dokazivanje. Istinomjer objavljuje sve izvore koje koristi za svoje članke i analize, osim u slučajevima kada bi objava dovela izvor u siguronosni rizik. U tom slučaju se izvoru pruža anonimnost, uz jasnu napomenu o razlozima za takvu odluku, te uz obaveznu dodatnu provjeru informacija iz barem dva neovisna izvora koja potvrđuju dobijenu informaciju. Korištenje anonimnih izvora nije uobičajena praksa Istinomjera i o njoj iznimno odlučuje urednički kolegij.
Istraživači/ce našeg tima prikupljaju informacije i izvještaje sa sjednica vlada i parlamenata, o radu nadležnih ministarstava i njihovih ministara/rica, o radu i aktivnostima različitih organa uprave i upravnih organizacija, zakonima i propisima koji se predlažu i o kojima se raspravlja i odlučuje u parlamentima, o strategijama i planovima koje usvajaju vlade, te medijske izvještaje o aktivnostima vlada i parlamenata.
Ovaj kontinuirani proces prikupljanja podataka za sve nivoe vlasti pomaže nam da pratimo razvoj i dinamiku različitih procesa u zemlji, a ujedno omogućava brzu i učinkovitu procjenu ispunjenosti ili tačnosti određene izjave ili obećanja.
Odnos prema izvorima informacija (anonimni izvori, maloljetnici)
Istinomjer poštuje profesionalne standarde i preporuke u vezi s anonimnim izvorima i zaštitom maloljetnih osoba, uključujući i sljedeće:
Novinari/ke će izbjegavati objavljivanje informacija iz anonimnih izvora čiju relevantnost javnost ne može ocijeniti, osim u slučajevima izvještavanja o temama koje su u interesu javnosti, a za koje se nije moguće pozvati na otvorene i identifikovane izvore informacija.
U slučaju da izvor zahtijeva anonimnost, Istinomjer je dužan da poštuje taj zahtjev.
U slučaju da se koristi anonimni izvor, Istinomjer će preduzeti sve potrebne radnje kako bi se identitet izvora zaštitio.
Ukoliko se provjera činjenica vrši na osnovu upita čitatelja/ki, Istinomjer neće otkrivati njihov identitet, te će i na druge načine u svom radu voditi računa o zaštiti privatnosti osoba koje nisu javne ličnosti i neće objavljivati osjetljive i/ili privatne podatke bez pristanka, osim ako to nije opravdano javnim interesom, o čemu odluku donosi urednički kolegij.
Novinari/ke i istraživači/ce Istinomjera moraju imati profesionalnu distancu u odnosu na izvore koje koriste, te uredničkom kolegiju prijavljuju bilo kakav sukob interesa ili pokušaj vršenja pritiska kojim bi izvor informacije pokušao uticati na njihov rad.
Kada su u pitanju maloljetne osobe, u postupanju s djecom i maloljetnicima novinari/istraživači i urednici dužni su da budu krajnje obazrivi, poštujući dobre običaje i Konvenciju o pravima djeteta i polazeći od najboljeg interesa djeteta.
Istinomjer neće intervjuisati ni fotografisati dijete do 15 godina o pitanjima njegovog života ili života druge djece bez prisustva i saglasnosti roditelja ili drugog odraslog odgovornog za dijete.
Novinar/istraživač i urednici dužni su osigurati da maloljetna osoba ne bude ugrožena ili izložena riziku zbog objavljivanja imena, fotografije ili snimka s njegovim likom ili prepoznatljivom okolinom.
Svi su izvori jasno navedeni (uključujući linkove na sadržaje koji se nalaze online) u obrazloženjima ocjena svakog obećanja. Pored pojedinačnih obećanja s ocjenama i obrazloženjima, Istinomjer objavljuje i izvještaje s pregledom statistike ispunjenosti predizbornih obećanja, uključujući rezultate po oblastima, strankama te nivoima vlasti. Ukupan rezultat u ispunjavanju obećanja stranaka koje čine koaliciju na određenom nivou vlasti tretira se kao ukupna ispunjenost obećanja na tom nivou vlasti i prikazuje se u finalnim izvještajima.
Poštivanje autorskih prava i intelektualne svojine
Istinomjer ne prenosi članke objavljene na drugim medijima, osim kada se radi o dogovorenoj saradnji. Materijali koji se koriste na stranici poput fotografija, ilustracija i sl. moraju biti originalni ili jasno atribuirani. Na stranici se koriste samo materijali za koje postoji izričita dozvola, ili su originalno označeni kao slobodni za javnu nekomercijalnu upotrebu. Istinomjer ne objavljuje sponzorisani i komercijalni sadržaj.
Pravo na odgovor
U slučajevima kada izjava političkog aktera/ke, političke partije, institucije ili nekog drugog subjekta nije posve jasna i postoji dilema oko interpretacije same izjave, Istinomjer će pisanim putem kontaktirati subjekta izjave molbom za pojašnjenje izjave. Ukoliko ne zaprimimo odgovor, nećemo pristupiti pisanju teme. U slučajevima kada zaprimimo pojašnjenje izjave, urednički kolegij će, u skladu s metodologijom, odlučiti da li će se tema obrađivati.
Ispravka netačnih navoda
Istinomjer poziva sve aktere/ke i institucije koji su predmet naših ocjena i čije se tvrdnje i data obećanja provjeravaju i ocjenjuju da ospore date ocjene ukoliko smatraju da ne odgovaraju činjenicama te da pruže dodatna pojašnjenja i dokaze za načinjenu grešku s naše strane. Također, sami/e građani/ke putem društvenih mreža, e-maila, ali i forme “Pitaj Istinomjer” na našoj internet-stranici, mogu tražiti ispravke sadržaja. Kontaktirati nas možete putem zvanične e-mail adrese [email protected]
Ukoliko se nakon iznošenja novih činjenica i naše provjere utvrdi da je Istinomjer pogrešno ocijenio izjavu ili obećanje i zasnovao ocjenu na pogrešnim informacijama, grešku će javno priznati i ispraviti je. To podrazumijeva rok od jednog radnog dana ukoliko nije potrebna dodatna provjera informacija, koja može potrajati duže.
Sve ispravke i zaprimljene zahtjeve za demanti pregledaju minimalno dvije osobe, uključujući autora/ku analize u kojoj se nalazi osporeni sadržaj, te barem jednu osobu iz uredničkog kolegija. Ukoliko autor/ka osporenog sadržaja lično ili direktno zaprimi zahtjev za ispravku ili demanti objavljenog sadržaja, ili na drugi način postane svjestan/svjesna postojanja pogreške ili bilo kakvog odstupanja od metodologije i uredničkih smjernica Istinomjera u svom autorskom sadržaju koji je objavljen na stranici, dužan/dužna je o tome obavijestiti urednički kolegij. Glavni i odgovorni urednik mora pregledati i odobriti objavu svake ispravke, a u njegovom odsustvu to mora učiniti zamjenica urednika, koordinatorica Istinomjera ili direktorica fact-checking programa organizacije.
Greške se ispravljaju na sljedeći način:
- u originalnoj analizi ispravlja se sporni dio i/ili ocjena,
- u tekst analize dodaje se istaknuta napomena o tome da je analiza naknadno mijenjana,
- napomena sadrži jasne navode o tome šta je u analizi promijenjeno i na osnovu kojih novih informacija, kao i datum kada je promjena nastala,
- originalna verzija teksta u kojem je postojala greška arhivira se, a link arhiviranog teksta dodaje se u napomenu,
- ukoliko je ispravka teksta dovela do promjene ocjene usljed sticanja novih informacija ili su u tekst ubačene dodatne informacije ili pojašnjenja, dijeli se putem istih kanala kao i prvobitna verzija teksta, uz naznaku da je vršena ispravka,
- ukoliko je u toku promocija na društvenim mrežama sadržaja koji se ispravlja, ta će promocija biti obustavljena,
- ispravke slovnih, stilskih i grešaka u tekstu koje ne mijenjaju suštinu napisanog ne naznačuju se posebno.
Sve ispravke i dopune tekstova od 2022. godine moguće je pogledati na sljedećem linku.
Dosljednom politikom ispravki Istinomjer želi podsticati odgovornost u političkom i javnom diskursu i djelovanju, a građanima/kama uvijek pružati istinite i tačne podatke.
Istinomjer je verifikovani potpisnik Kodeksa Međunarodne mreže za provjeru činjenica (IFCN) i u svom se radu pridržava odredbi ovog kodeksa. Ukoliko smatrate da je Istinomjer svojim radom prekršio ovaj kodeks, možete uputiti žalbu IFCN-u na ovom linku.
Od septembra 2023. godine Istinomjer je verifikovani korisnik Europske mreže organizacija za provjeru činjenica (EFCSN), te se u svom radu pridržavamo i Europskog kodeksa standarda za nezavisne organizacije za provjeru činjenica. Ukoliko smatrate da je Istinomjer svojim radom prekršio ovaj kodeks, možete uputiti žalbu EFCSN-u na putem ovog linka.
Dana 8.8.2025. godine Istinomjer je ažurirao svoju metodologiju, te unaprijedio etičke standarde kojima se vodi u svom radu. Ovim datumom počinju se primjenjivati nove i detaljnije smjernice i principi rada. Prethodna verzija “Metodologija” dostupna je na arhiviranom linku.