Dok su brojne svjetske i evropske zemlje uveliko premašile procenat od 50% vakcinisane populacije protiv COVID-19, u Bosni i Hercegovini, u kojoj je, prema zvaničnim svjetskim statistikama, vakcinisano tek nekoliko procenata stanovnika, još uvijek nema intenzivne medijske kampanje koja bi građanima ukazala na značaj i predočila informacije o pojedinim dostupnim vakcinama. S obzirom na to da su u BiH pristigle veće količine doniranih vakcina, te se najavljuju i nove isporuke kako iz donacija, tako i putem COVAX i EU mehanizama, te samostalno nabavljenih vakcina, nameće se i pitanje načina provođenja informativne kampanje o vakcinaciji.
Pišu: Dalio Sijah i Elma Murić
Neizvjestan ishod procesa nabavke vakcina, te spore reakcije institucija u osmišljavanju i plasiranju kampanja o značaju imunizacije rezultirale su i zakašnjelim početkom nekoordiniranih kampanja putem kojih bi se bh. građani mogli informisati o vakcinama protiv novog koronavirusa. Još uvijek ne postoji objedinjena baza podataka svih onih koji su vakcinisani u BiH i onih koji su vakcinisani izvan BiH, prvenstveno u Srbiji i Hrvatskoj.
Rezultati regionalnog istraživanja kompanije Valicon, provedenog u martu ove godine, pokazuju da se gotovo dvije trećine građana BiH želi vakcinisati protiv COVID-19, no prema onome što se može vidjeti iz zvaničnih kanala komunikacije državnih i entitetskih institucija zaduženih za provođenje kampanje, jako malo njih je moglo doći do i onako šturih zvaničnih informacija o postojećim vakcinama. S druge strane, iz Zavoda za javno zdravstvo FBiH (ZZJZ FBiH) tvrde da interes građana za vakcinaciju raste, no on i dalje ne prelazi 50%.
Istraživanja koja su rađena krajem 2020. godine i jedno ponovljeno pokazalo je da interes stanovništva raste što se tiče cijepljenja, ali i dalje je broj onih koji su rekli da se bespogovorno žele cijepiti otprilike do 40 posto. Onih, zapravo, mislim da je bilo 34 posto. Oni koji su rekli da se apriori ne žele cijepiti je bilo oko 45 posto, a neodlučni, koji nisu se mogli izjasniti u trenutku istraživanja, bilo je ostalo, to je isto jedno 20-ak posto.
Siniša Skočibušić, 10. 6. 2021.
Nakon što je u BiH stigla donacija iz Mađarske od 200.000 vakcina Sinopharm, predsjedavajući Vijeća ministara BiH Zoran Tegeltija izjavio je da je u BiH do sada stiglo 928.000 doza vakcina. Prema podacima Ministarstva civilnih poslova BiH, koje je prenjela Al Jazeera Balkans, do 3. jula je prvu dozu vakcine primilo skoro 294.000 osoba, dok je potpuno vakcinisano oko 137.000 građana. Statistički web portal Our world in data navodi kako je u BiH vakcinisano tek nešto više od 9% stanovnika.
“Naravno da ćemo to povjeriti nekoj agenciji koja je stručna za to, jel’, da radi kampanju”
Posljednju izjavu na temu informativne kampanje o značaju cijepljenja protiv COVID-19 dao je premijer Vlade FBiH Fadil Novalić, nakon sastanka posvećenog zajedničkim aktivnostima i mjerama u vezi s epidemiološkom situacijom izazvanoj koronavirusom u cijeloj Federaciji BiH, te intenziviranjem procesa imunizacije stanovništva u FBiH.
Što se tiče kampanje najprije moramo imati vakcinu da bismo radili kampanju. Dakle i to će biti sastavni dio ovih aktivnosti koje sam najavio i mjera i naravno da ćemo to povjeriti nekoj agenciji koja je stručna za to jel da radi kampanju. To je gospodin Fabio nazvao treba je raditi od vrata do vrata čak.
Fadil Novalić, 6. 7. 2021.
Dan ranije, Predstavnički dom Parlamenta Federacije Bosne i Hercegovine usvojio je zaključak kojim zadužuje Vladu Federacije BiH da organizuje i realizuje kampanju ohrabrivanja i motiviranja građana da se vakcinišu. Zaključak je predložio poslanik Kluba DF-GS Hajrudin Žilić, a usvojen je jednoglasno.
Neprimjetni sportaši, pjevači, slikari, glumci…
Nakon što je Vlada FBiH 14. januara usvojila Plan vakcinacije protiv COVID-19, koji je izradio Zavod za javno zdravstvo FBiH, formiran je i Tim za komunikaciju u okviru Zavoda, koji je tada bio zadužen da u skladu s planom vakcinacije priprema edukativne i informacione materijale okrenute javnosti. Tim za komunikaciju, prema riječima njegove voditeljice Aide Ramić-Čatak, sastoji se “od djelatnika Zavoda za javno zdravstvo FBiH, Federalnog ministarstva zdravstva i savjetnika za krizno komuniciranje angažovanog od UNICEF BiH”, a “koristeći dokumente SZO, CDC i druge relevantne izvore, radi na pripremi edukativnih materijala namijenjenih ciljnim skupinama koje će biti obuhvaćene vakcinacijom i široj javnosti”.
Stoga se, prije svega, postavlja pitanje zbog čega bi premijer Novalić angažovao “agenciju koja je stručna da radi kampanju” kada je već imenovan stručni tim Zavoda koji je zadužen da kreira i provodi informativnu kampanju.
Na stranici ZZJZ FBiH, u sekciji “Informacije o cjepivu”, nalazi se nekoliko brošura s informacijama o vakcinama protiv COVID -9.
Direktor ZZJZ FBiH Siniša Skočibušić medijima je tokom zajedničke pres-konferencije nakon posljednjeg sastanka s premijerom Novalićem kazao kako se informativna kampanja redovno provodi putem društvenih mreža.
Mi redovito objavljujemo putem društvenih mreža različite poruke kojima potičemo, plus što radimo na poticanju stanovništva. Na sreću, sa dolaskom veće količine cjepiva mi ćemo intenzivirati kampanju.
Siniša Skočibušić, 6. 7. 2021.
Još tokom marta ove godine, pomoćnica direktora za stručne poslove i voditeljica Službe za promociju zdravlja i edukaciju ZZJZ FBiH, kao i voditeljica Tima za komunikaciju Aida Ramić-Čatak govorila je o skorom početku informativne kampanje o značaju vakcinacije.
U okviru Tima za komunikaciju pripremljeno je više informativno-promotivnih materijala: promotivnih tekstova, letaka, postera, info grafika, namijenjenih zdravstvenim radnicima, starijoj populaciji i široj javnosti. Materijali su fokusirani na informacije o značaju vakcinacije, zašto se trebamo vakcinisati, napravili smo smjernice za zdravstvene radnike, neke materijale koji objašnjavaju kako vakcine uopće djeluju, smjernice za sigurnost, monitoring, uputstva za primjenu vakcina, moguće reakcije nakon vakcinacije koje su upućene i općoj javnosti i zdravstvenim radnicima, šta raditi u takvim situacijama. U pripremi materijala imali smo značajnu podršku ureda UNICEF BIH i SZO u BiH. Promotivni materijali postavljaju se na web stranicu Zavoda kako bi mogli biti dostupni na korištenje javnosti. Obavili smo razgovore sa predstavnicima stručne i akademske zajednice, koji će nam biti “prenosnici” promotivnih poruka u sredstvima medijima. Ovih dana započinjemo sa serijom intervjua sa zdravstvenim radnicima, a planiramo i aktivno učešće orisnika Centara za zdravo starenje koji bi se trebali obratiti svojim “vršanjačkim grupama” sa porukama vezanim za značaj vakcinacije protiv COVID-19. (…) Šira kampanja prema građanima će početi kada u FBiH stigne veća količina vakcina. Tada će biti značajno intenzivirane sve naše aktivnosti, nadamo se da će to biti vrlo brzo. Pored distribicije promotivnih materijala prema medijima, planiramo pripremu medijskih priloga na mjestima gdje će se vakcinacija obavljati, u saradnji sa kolegama u DZ i KZJZ. Također, planiramo uključenje većeg broja predstavnika stručne i akademske zajednice, koji će nam biti “prenosnici” promotivnih poruka u sredstvima medijima.
Aida Ramić Čatak, 10. 3. 2021.
ZZJZ FBiH je pokrenuo kampanju pod nazivom “Zbog onih koje voliš”, koja se sastoji od promotivnih plakata i izjava građana koji se namjeravaju vakcinisati, a njome su obuhvaćene tri grupe: zdravstveni radnici, osobe starije od 60 godina, te mladi.
Zavod za javno zdravstvo FBiH posjeduje svoje zvanične profile na društvenim mrežama Twitter i Facebook. Posljednja objava na Twitter nalogu Zavoda datira iz juna 2020. godine, pa se kampanja za vakcinaciju protiv COVID-19 na ovom profilu i ne spominje. S druge strane, na Facebook profilu ZZJZ FBiH od januara 2021. godine, kada je i formiran Tim za komunikaciju, objavljeno je tek nekoliko sadržaja koji se odnose na kampanju “Zbog onih koje voliš”. Među njima je i nekoliko videoporuka javnih ličnosti iz BiH, poput poruka atletičara Amela Tuke, pjevača Halida Bešlića i glumca Izudina Bajrovića, koji građane pozivaju da se vakcinišu. Profil ZZJZ FBiH na društvenoj mreži Facebook ima tek nešto više od 1.000 pratilaca, a rijetke objave koje se odnose na informativnu kampanju o značaju vakcinacije protiv COVID-19 skupile su tek desetak reakcija, što ukazuje na to da je doseg kampanje izrazito mali, te se ne može tvrditi da su građani na ovaj način adekvatno informisani.
Ministarstvo civilnih poslova BiH kreiralo letke
Ministarstvo civilnih poslova BiH saopštilo je krajem marta ove godine da je u saradnji sa Svjetskom zdravstvenom organizacijom – uredom za BiH kreiralo promotivne plakate za stanovnike BiH. Kako je navedeno na internet-stranici Ministarstva, plakati imaju za cilj podizanje svijesti o značaju vakcinisanja, a ujedno nude i neke temeljne podatke o vakcinama koje stanovnici BiH često postavljaju.
Ministarstvo civilnih poslova BiH preporuča da svi kojima se ponudi cjepivo prihvate i prime cjepivo uz važnu napomenu „Ne zaboravimo svi imamo pravo na izbor! Izbor je naš!“. Ovo je početak kampanje koju će Ministarstvo nastaviti u narednom periodu kako bi odagnali anksioznost, dileme ili naprosto kako bi dobili što više informacija, svi oni pred kojima se nalazi izazov susreta sa cjepivima protiv Covid 19.
Ministarstvo civilnih poslova BiH, 24. 3. 2021.
Treba reći da objavljeni plakat sadrži selektivne informacije o vakcinama, s obzirom na to da su na njemu spomenute samo tri vakcine: Pfizer, Astra Zeneca i Moderna, dok druge vakcine nisu navedene. Također, umjesto podrobnijih informacija o trenutno dostupnim vakcinama protiv Covid-19, plakat sadrži šturi odgovor na to da li vakcine sadrže svinjsku želatinu. U odgovoru stoji tek da Ministarstvo “nema saznanja o tome”. Ipak, ta je informacija javnosti odavno poznata, odnosno nijedna od ovih vakcina protiv Covid-19 ne sadrži produkte životinjskog porijekla. U objavi Ministarstva također nema jasnog objašnjenja na koji su način prikupljena pitanja koja se na nalaze na plakatu, odnosno da li se radilo o ispitivanju javnosti/anketi, upitima koje ovo Ministarstvo dobija na svoju adresu ili na neki drugi način.
Kako je nakon objave ovog plakata iz Ministarstva civilnih poslova odgovoreno redakciji portala Istinomjer, plakat je štampan u 1.000 primjeraka, a prema njihovim riječima, trebao je biti distribuiran “nižim razinama koje će procijeniti gdje da ga distribuiraju”. Kako su nam tada rekli, “Ministarstvo je plakat učinilo dostupnim najširoj javnosti”.
S druge strane, iz Ureda Svjetske zdravstvene organizacije u BiH rečeno nam je da je Ured finansijski podržao štampanje promotivnog plakata, koji je objavilo Ministarstvo civilnih poslova BiH.
Poster je osmišljen od strane Ministarstva civilnih poslova BiH, kako bi široj populaciji pružio osnovne činjenice o vakcinaciji protiv bolesti COVID-19. Na zahtjev ministarstva, Ured SZO za BiH je provjerio sadržaj, kako bi potvrdio da su te osnovne činjenice ispravno navedene, u skladu s međunarodnim stručnim smjernicama.
Ured SZO u BiH, 26. 3. 2021.
Ministarstvo civilnih poslova je 9. aprila na svom Twitter nalogu objavilo još jedan plakat o vakcinama protiv COVID-19.
Na zvaničnoj internet-stranici Instituta za javno zdravstvo RS također je objavljeno tek nekoliko informacija o vakcinama protiv COVID-19, te odgovori na najčešće postavljena pitanja u vezi s procesom imunizacije. Na stranici Instituta objavljen je i Plan vakcinacije protiv COVID-19 u RS koji je Vlada RS usvojila 21. januara ove godine, a u njemu se na nekoliko mjesta navodi značaj informativne kampanje “s ciljem izgradnje i očuvanja povjerenja javnosti prema vakcinaciji”.
Komunikacija, angažovanje zajednice i uvid u stavove i praksu javnosti predstavljaju ključne aktivnosti neophodne da se dostigne adekvatna stopa vakcinisanosti protiv COVID-19. Neophodno je da se pravovremenim aktivnostima izbjegne širenje dezinformacija o vakcinaciji i posljedična neodlučnost ili izbjegavanje vakcinacije. Kako bi ovo bilo obezbijeđeno, potrebno je formirati koordinacioni odbor za planiranje i praćenje provođenja vakcinacije protiv COVID-19 u Republici Srpskoj, uključujući odbore na nivou lokalnih zajednica, koji će tijesno sarađivati sa Institutom za javno zdravstvo Republike Srpske odnosno pripadajućim regionalnim centrom Instituta u oblasti planiranja kampanje vakcinacije, realizacije i nadzora nad provođenjem kampanje.
Plan vakcinacije protiv COVID-19 u RS
Međutim, neka intenzivnija medijska ili kampanja na društvenim mrežama još uvijek se ne provodi u ovom bh. entitetu. Facebook profil Instituta za javno zdravstvo RS ima oko 6.000 pratilaca, no na njemu se ne mogu pronaći informacije o provođenju kampanje o značaju imunizacije protiv COVID-19. S druge strane, u javnom prostoru, posebno na društvenim mrežama, prisutan je veliki broj dezinformacija i teorija zavjera o vakcinama koje imaju veliki broj reakcija, a o čemu svakodnevno izvještava i naš partnerski portal za provjeru činjenica u medijima Raskrinkavanje.
Na zvaničnoj Facebook stranici Vlade RS tokom aprile objavljena je serija informativnih letaka s odgovorima na najčešća pitanja u vezi s vakcinacijom protiv COVID-19, kao i plakat sa sloganom “Čuvam sebe, čuvam tebe”.
Iz svega navedenog jasno je da intenzivne informativne kampanje koje bi građane uputile u značaj vakcinacije protiv COVID-19 gotovo i ne postoje, kao što ni ne postoje zvanični objedinjeni podaci o ukupnom broju vakcinisanih osoba u zemlji. Postojeće kampanje, ako i postoje, slabo su vidljive, na šta ukazuje i činjenica da premijer Vlade FBiH, iako na ovom nivou već preko pola godine postoji tim koji je formiran da bi građanima pružio adekvatne informacije o vakcinaciji protiv novog koronavirusa, najavljuje angažovanje agencije stručne za vođenje kampanja.
(Istinomjer.ba)