Zastupnički dom Parlamentarne skupštine BiH 15. aprila 2024. godine usvojio je, u prvom čitanju, Prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima u BiH. Predloženim izmjenama uvode se novi pojmovi, poput obijesne vožnje, a pooštrene su kazne za vozače te je uvedena i mogućnost trajnog oduzimanja vozila.

Na sjednici Zastupničkog doma Parlamentarne skupštine BiH održanoj 15. aprila 2024. godine usvojen je, u prvom čitanju, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja na cestama u BiH predlagača Saše Magazinovića i Jasmina Imamovića.
U martu 2025. godine u analizi Istinomjera bavili smo se Prednacrtom izmjena i dopuna ovog zakona, koje je sačinilo Ministarstvo komunikacija i saobraćaja BiH. Taj prednacrt predlaže drugačija zakonska rješenja, ali do danas nije ušao u parlamentarnu proceduru.
Kako se navodi na platformi Javna rasprava, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja na cestama u BiH uvodi nekoliko novih definicija, poput obijesne vožnje, naselja i ometanja saobraćaja. Sve novitete koji su se našli u ovom prijedlogu možete čitati na platformi Javna rasprava.
Istinomjer je ranije pisao o potrebi da se izmijene zakonska rješenja kojim se reguliše sigurnost saobraćaja, naročito kada je obijesna vožnja u pitanju. Ovaj način vožnje zakonski je regulisan u Hrvatskoj i Srbiji.
U predloženim izmjenama Zakona, obijesna, bahata vožnja predstavlja postupanje vozača koje je u gruboj suprotnosti s pravilima saobraćaja, prilikom koje vozač ne pokazuje obzir prema sigurnosti u saobraćaju.
Obijesnom vožnjom smatra se i ukoliko vozač u roku od 20 minuta dva ili više puta prođe kroz svjetlosni znak kojim mu je zabranjen prolaz ili se kreće brzinom preko 40 km/h iznad dozvoljene u naseljenom prostoru, ili preko 60 km/h van naseljenog prostora, ili vrši preticanje kolone po punoj liniji, ili upravlja vozilom pod uticajem alkohola (preko 1,5 promila), ili narkotika, ili drugih psihoaktivnih supstanci.
Ukoliko zakon u ovom obliku bude usvojen, kazna za obijesnu vožnju bit će od 2.000 do 3.000 KM, šest mjeseci oduzimanja vozačke dozvole i dva kaznena boda. Ako je obijesnom vožnjom izazvana saobraćajna nesreća, definisana je kazna od 3.000 do 5.000 KM, devet mjeseci oduzimanja vozačke dozvole i četiri kaznena boda.
Prijedlog zakona predviđa i privremeno oduzimanje vozila vozaču koji je zatečen u obijesnoj vožnji ako je već bio kažnjavan za ovo djelo u posljednje dvije godine.
Prijedlog je definisano i ometanje saobraćaja. Ometanje je radnja u saobraćaju kojom se nekoga, suprotno saobraćajnim propisima, prisiljava na promjenu dosadašnjeg načina učestvovanja u saobraćaju. Ovo je značajno, jer se regulisanjem pojma ometanja saobraćaja od osoba koje su indirektno izazvale saobraćajne nesreće može tražiti naknada štete.
Oduzimanje vozila kao kazna
Prijedlogom zakona predviđena je mogućnost trajnog oduzimanja motornog vozila ukoliko se vozač kreće vozilom na cesti brzinom koja je za više od 30 km/h veća od dozvoljene brzine, ukoliko se kod vozača utvrdi količina alkohola u krvi preko 1,5 promila ili ukoliko vozač odbija obaviti ispitivanje radi provjeravanja ima li alkohola u organizmu, odnosno je li pod djelovanjem opojnih droga.
Trajno oduzimanje vozila može se izreći i vozaču koji upravlja vozilom iako mu je to zabranjeno, zatim vozaču koji upravlja vozilom prije sticanja vozačke dozvole te vozaču koji vozi neregistrovano vozilo ili koristi registracijske oznake koje nisu izdane za to vozilo.
Predložene su i strožije novčane kazne za korištenje mobitela u vožnji, nevezivanje pojasa i korištenje uređaja za ometanje radara. Za ove prekršaje predviđena je kazna od 200 do 400 KM. U slučaju da vršenje ovih radnji izazove saobraćajnu nesreću, predložena je kazna od 400 do 2.000 KM, oduzimanje vozačke dozvole od jednog do šest mjeseci i dva kaznena boda.
Prema važećem zakonskom rješenju, za korištenje mobitela u vožnji, nevezivanje pojasa i korištenje uređaja za ometanje radara propisana je kazna od 100 do 300 KM, a ukoliko je ovim radnjama izazvana nesreća, kazna iznosi od 300 do 1.000 KM, oduzimanje vozačke dozvole od jednog do šest mjeseci i jedan kazneni bod.
Bosna i Hercegovina je visokorangirana po broju saobraćajnih nesreća s teškim posljedicama i nesporna je činjenica da je sigurnost saobraćaja problem koji treba što brže riješiti.
Ministar unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo Admir Katica podržao je ovaj prijedlog izmjena, ističući kako je već ranije tražio da se predvidi obijesna, bahata vožnja i da se ona jasno normira kao poseban oblik kriminaliteta. Također, prema njegovim riječima, traženo je da zakon predvidi trajno oduzimanje vozila kako bi policija bila mnogo efikasnija.
Ipak, tek nakon stupanja izmjena Zakona na snagu, statistike nadležnih organa pokazat će da li su i koliko ove izmjene učinkovite. Nakon usvajanja u prvom čitanju u Zastupničkom domu PSBiH, izmjene Zakona i dalje su u parlamentarnoj proceduri. Predlagači su tražili da se postupak provede po redovnoj proceduri, kako bi zastupnici/e mogli/e uložiti amandmane i ponuditi drugačija zakonska rješenja.
Nakon saobraćajne nesreće u kojoj su živote izgubile Azra Spahić i Alma Suljić dok su prelazile preko pješačkog prijelaza krajem maja 2023. godine, a koju je prouzrokovao vozač vozeći brzinom znatno većom od ograničenja, pod utjecajem alkohola i bez položenog vozačkog ispita, u domaćoj javnosti povela se rasprava o načinima kojim se može unaprijediti sigurnost svih učesnika/ca u saobraćaju.
Dvije je godine trebalo da u proceduru Parlamentarne skupštine BiH dođe zakon koji bi kažnjavao obijesnu vožnju. Istinomjer će pratiti da li će i kada Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja na cestama u BiH biti usvojen.
Na platformi Javna rasprava možete pročitati detaljnu analizu ovog zakona, glasati za ili protiv rješenja koja nudi te postaviti pitanja i dati prijedloge parlamentarcima i parlamentarkama o ovom i drugim zakonima.
(Istinomjer.ba)