Nakon što je nekoliko opozicionih političkih stranaka 21.5.2022. godine stalo iza Denisa Bećirovića (SDP) kao kandidata za Predsjedništvo BiH, magazin Stav je na naslovnici istakao članak koji je proteklog vikenda mnoge ostavio u nedoumici da li se radi o satiri ili o ozbiljnoj podršci jednom od mogućih kandidata. Ovaj čin preuranjene predizborne kampanje, koji je postao viralan, analizirale su kolegice iz kolege s partnerske platforme Raskrinkavanje. Istinomjer ga u nastavku prenosi u cijelosti.
Centralna izborna komisija BiH 4. maja raspisala je opšte izbore, navodeći da će biti održani u nedjelju, 2. oktobra. Uslijedile su sedmice u kojima je samo održavanje izbora stavljeno pod znak pitanja jer Vijeće ministara BiH još nije donijelo odluku o njihovom finansiranju.
Iako je njen zvanični početak još daleko, stranke već uveliko rade na promociji svojih kandidata/kinja. No, među takvim aktivnostima, ovih dana se posebno istakao članak magazina Stav, koji je proteklog vikenda mnoge ostavio u nedoumici da li se radi o satiri ili o ozbiljnoj podršci jednom od mogućih kandidata.
Preuranjena predizborna podrška
U danima iza nas, nekoliko opozicionih političkih stranaka stalo je iza Denisa Bećirovića (SDP) kao kandidata za Predsjedništvo BiH. Bećirović, čija je kandidatura predstavljena 21. maja, percipira se kao glavni protukandidat izboru koji treba da napravi SDA. S druge strane, iako SDA još uvijek nije predstavila svog kandidata, u javnosti nema značajne dileme da će to biti lider stranke Bakir Izetbegović.
Šest dana nakon što je obznanjena Bećirovićeva kandidatura, izašao je 377. broj sedmičnika Stav.
Na naslovnoj strani predstavljen je članak koji “nosi” ovo izdanje: 101 razlog zašto Bakir Izetbegović
U članku, kojeg je potpisao autor Ammar Kulo, na simboličan je način nabrojan “101 razlog” zašto Izetbegović zaslužuje podršku.
U nekim od ovih “razloga” autor se nije ni trudio sakriti da se ova podrška odnosi na trku protiv Bećirovića, odnosno stranaka koje su ga podržale. Pri tome se Izetbegovićeve “vrline” predstavljaju kao kontrast Bećirovićevim “manama”, nekad u političkom i ideološkom smislu, a nekad pukim izrugivanjem na osnovu izgleda.
101 razlog zašto Bakir Izetbegović
Zato…
3) Jer ne piše populistička pisma od kojih niko nema koristi
11) Jer mu obrazi ne crvene dok priča
12) Jer ne pripada istom crveno-obraznom političkom miljeu kao Zoran Milanović
63) Jer je pobjeđivao na izborima
Stav je u istom broju, kao svojevrsno pojašnjenje ovoj listi “razloga”, objavio i članak pod naslovom “Bakir i sedam patuljaka“, u kojem autor Mustafa Drnišlić lidere opozicionih stranaka naziva patuljcima koji su “stali jedan drugom na ramena, a navrh turili Bećirovića kako bi ga predstavljali političkim divom ravnim Izetbegoviću”. Opozicione stranke nazvao je i “anti-SDA koalicijom koja je okupljena oko ideje potpune marginalizacije SDA, a posebno uklanjanja Bakira Izetbegovića s političke scene”.
Lista magazina Stav privukla je pažnju drugih medija, ali i korisnika/ca društvenih mreža, kako zbog činjenice da jedan medij otvoreno promoviše budućeg kandidata za mjesto u Predsjedništvu BiH, tako i zbog izlistanih “razloga” među kojima su se našle razne bizarnosti. Autor, recimo, koristi sportske metafore, pa tako Izetbegović “dribla” svoje političke protivnike kao što je njegov otac Alija Izetbegović “driblao” svoje. Dalje “šaljivo” opisuje ideološke razlike poredeći frizure (“Jer se ne češlja kao Tito”) ili, pak, opisuje Izetbegovića kao nekog ko je “prirodan”, te kao “vidru u političkim vodama”.
29) Jer je predriblao Majkićku više puta
32) Jer mu Čović ne može pripeliti
34) Jer je mangup više od onih što se mangupima prave
43) Jer ima jednu ženu
55) Jer je vidio svijeta
72) Jer ga ne voli međunarodna klijentela kolonijalista i islamofoba
83) Jer je vidra u političkim vodama
Pored niza otvorenih kritika upućenih opoziciji te apsolutne podrške Izetbegoviću, kroz listu se ističe i otvorena podrška Stranci demokratske akcije, za koju autor tvrdi da “nije skupina interesa” te je kategoriše kao “ideju iz koje se rodio pokret a onda stranka”. Također, u tekstu se, u klasičnom maniru predizbornih kampanja, već “slavi” izborna pobjeda Bakira Izetbegovića i SDA.
67) Jer je SDA ideja iz koje se rodio pokret, a onda stranka
68) Jer SDA nije skupina interesa
69) Jer će SDA pobijediti
U članku se parafrazira i poznati stih Mehmedalije Maka Dizdara, pa na kraju liste stoji i da “valja nama preko rijeke i pobijediti”. Iako se u tom autorovom zaključku ne navodi kome je upućena riječ “nama”, jasno je da se ona odnosi na Izetbegovića i SDA.
Viralna promocija
Istog dana kada je magazin Stav objavio spomenutu listu “razloga”, slika stranice na kojoj je izašla lista, zajedno s naslovnom stranom magazina, postala je viralna na Facebooku, Twitteru i TikToku. U više stotina objava na društvenim mrežama, slika je podijeljena uz izraze nevjerice, pa čak i sumnje da se radi o satiričnom sadržaju.
Slika Stavove “liste razloga” inspirisala je i stotine tweetova u kojima se na ironičan ili kritičan način komentariše članak. Jedna od najviralnijih objava bila je i lista “101 Razlog zašto NE Bakir Izetbegović i SDA” – odnosno parodija članka magazina Stav, sačinjena od kontraargumenata svakom pojedinačnom “razlogu” kojeg je ovaj list plasirao javnosti.
Iz navedenog se može zaključiti da su, namjerno ili ne, način i stil kojim je napisan članak magazina Stav odigrali značajnu ulogu u njegovom širenju na društvenim mrežama. Drugim riječima, članak je u veoma kratkom roku uspio izazvati brojne reakcije širokog spektra publike, a vjerojatno tako i doprijeti do većeg dijela glasačkog tijela, kojem je članak u konačnici i bio namijenjen.
Osim parodija na društvenim mrežama, pažnja koju je lista ovih “razloga” privukla izazvala je i odgovore “suparničkog tabora”, a od kojih neki nisu daleko odmakli od onih iznesenih u tekstu magazina Stav. Tako je portal Press Media objavio “102 razloga zašto Denis Bećirović”, u kojima se na sličan način i svojevrsnim odgovorom iznose “razlozi” zašto glasati za Bećirovića.
Medij kao stranački megafon
Nije neuobičajeno da mediji izražavaju podršku kandidatima/kinjama ili strankama s kojima su bliski ili imaju druge veze. No, s obzirom na način na koji je napisana lista “razloga”, jasno je da se radi o sadržaju koji podržava (budućeg) kandidata na izborima i koji je namijenjen prvenstveno biračkoj bazi. Ovakav je sadržaj objavljen mjesecima prije početka predizborne kampanje, u vrijeme kad nije dopušteno objavljivati plaćene sadržaje koji su dio predizborne kampanje u medijima.
Ni lista “razloga” ni članak koji je prati u Stavu nisu označeni kao predizborni sadržaj ni kao sponzorisani članci. Također, ne podržavaju zvaničnog kandidata na izborima. No, jasno je da se radi o otvorenoj podršci, zasnovanoj na kritici oponenata.
Iako nije riječ o proklamovanom stranačkom glasilu, sedmičnik Stav je opremom i pozicioniranjem članaka koji podržava Izetbegovića u utrci protiv Bećirovića jasno odabrao stranu, bez kritičkog otklona. Time je praktično otvorio predizbornu kampanju SDA, na način kojim se kompromituje uloga medija kao takvog, budući da je to urađeno mimo pravila o objavljivanju stranačkih sadržaja – što lista “razloga” suštinski jeste – prije i tokom predizborne kampanje.
Ovo je imalo uticaj i na izvještavanje drugih medija. Uz objave na društvenim mrežama, lista “razloga” našla se i u člancima desetina portala, a već je doprinijela i kreiranju drugih sličnih sadržaja koji više odgovaraju političkim kampanjama nego medijskim tekstovima, kao što je to bio slučaj s portalom Press Media i njihovim odgovorom na Stavovu listu “razloga”.
Iako je rano govoriti o kampanjama stranaka i kandidata/kinja, koje zvanično počinju za tri mjeseca, kampanja u medijima je nezvanično otvorena. Sudeći po ranom startu, populistički i otvoreno jednostrani sadržaji u medijima i na portalima koji se tako predstavljaju mogli bi biti značajno zastupljeni u periodu do zvaničnog početka kampanje.
Kao i u prethodnim izbornim ciklusima, Raskrinkavanje će pratiti medijsko izvještavanje o izborima u rubrici Razabiranje, uključujući i slučajeve zaobilaženja pravila o vođenju kampanje u medijima, kao što je ovaj.
Autori_ce: Rašid Krupalija i Elma Murić
(Raskrinkavanje.ba / Istinomjer.ba)