
January 27, 2017 
 
Dear Mr. Brkan and Ms. Cvjeticanin: 
 
I am writing you concerning two stories that your organization “Istinomjer” which 
partners with Zasto Ne? (“Istrazivanje Istinomjera: Lazi placene novcem 
gradjana/ka RS [I i II]) published concerning the work of the RS Office for 
Cooperation, Trade and Investment in Washington, DC of which I am the Director. I 
have several concerns and grievances following the publication of these biased and 
deliberately misleading stories. I will list these concerns, but allow me first to 
explain why I am writing to you in English and not in Serbian. It is simply for the 
practical reason that I want your funders to be able to understand the problematic 
nature of your work and politically motivated “investigative journalism.” I want the 
U.S. government, EU funds and governments, George Soros and your other foreign 
funders to understand that you are sincere in your desire to serve their political 
interests and that your zealousness in doing so has led to a noticeable lack of 
professionalism, fairness and transparency in your work. In fact, you are generating 
fake news that you claim to be combating. 
 
Now allow me to list most of the problems with your reporting concerning these 
two published stories. 
 

1. Lack of Fairness: No one from Istinomjer made any attempt to contact my 
colleague, Drina Vlastelic Rajic in order to check the information that was 
published in this story concerning the work of the RS Office in Washington, 
DC or me. Our response to the numerous accusations, innuendos and 
misrepresentations made in these stories was not sought. 
With respect to the parts of the story concerning our activities concerning 
the inauguration of President Trump there was a deliberate omission of facts 
and there was a total failure to verify facts concerning the inauguration with 
the Joint Congressional Committee on Inaugural Ceremonies.  
 
You conveniently leave out important elements of the story surrounding 
your claims concerning the inauguration, while at the same time making 
unsubstantiated claims and outright lies.  Here are just a few of these claims 
and facts: 
 
a. You mock and minimize the importance of the individuals and 

organizations that had invited President Dodik to various events 
surrounding the inauguration. For example, you mention former 
Congressman Bob McEwen in a condescending and biased way without 
explaining that he is currently the Executive Director of the Conservative 
and influential Council for National Policy. Even a precursory and brief 
Internet search would have shown the ties of this institution to the 
Trump campaign and to senior members of his administration. 
Congressman McEwen himself was an advisor to the Trump campaign 



and is currently said to be up for an appointment by the Trump 
administration.  You also fail to mention that many of your fellow 
“journalists” and activists of Bosniak NGOs publically vilified Bob and the 
other individuals and organizations who had issued invitations to 
President Dodik in an attempt to bully and intimidate them into recalling 
or rescinding their invitations. Some even called them to tell them they 
had invited an “evil” and “corrupt” man. 

b. You claim that PM Cvijanovic and Mrs. Dodik did not have formal 
invitations even though a copy of their invitations and tickets to the 
swearing-in ceremony were made available to the public. You 
intentionally did not publish these pictures because they clearly show an 
official invitation packet issued by the official Congressional Inauguration 
Committee. You also do not use the CNN picture used by other media in 
Bosnia –Herzegovina that clearly shows them before the beginning of the 
ceremony, in the seating section (Green - House of Representatives – 
Zone) reserved for official attendees, both domestic and international. 
Likewise, you misrepresent where they are sitting as being “a zone for 
visitors” and not for official guests. This is an easily documented lie as 
“visitors” would only be able to have access to the public standing room 
zones behind the areas reserved for guests with official tickets to the 
swearing in ceremony. The CNN picture and their tickets prove your 
statements to be false. The tickets with which we were provided came 
from a member of Congress and a former Chair of the Republican Party.  
We were also provided with tickets in the Yellow (Senate) sitting zone by 
a Senator. 

c. You imply that it was impossible for RS representatives to obtain tickets 
to the official inauguration ceremony even though you use a quote that I 
gave another journalist that talks about other international guests at the 
inauguration. Again you fail to do even a simple Google search to verify 
this statement, which is based on the fact that we had met members of 
the Albanian Parliament, the Columbian Senate, The Greek Defense 
Minister, and several other guests from Israel, Serbia and the UK. In fact 
here are a few stories about foreign dignitaries who received similar 
invites to the ones we received: 
http://www.vox.com/world/2017/1/20/14335410/israeli-settler-
leaders-attend-trump-inauguration 
http://www.balkanweb.com/site/zyrtare-ilir-meta-niset-neser-ne-
uashington-i-ftuar-ne-ceremonine-e-inagurimit-te-donald-trump-si-
president-i-shba/ 

d. You claim that I had lied about the RS attendance of the inauguration 
from beginning to end, but the evidence shows that everything that I had 
stated is based on fact and easily verified and proven by evidence that has 
been provided. There was a clear lack of willingness on your part to 
attempt to verify my statements both in your failure to elicit a response to 
your claims that I lied to the public and in your selective use of evidence. I 
have stated from the beginning that the invitation to President Dodik 

http://www.vox.com/world/2017/1/20/14335410/israeli-settler-leaders-attend-trump-inauguration
http://www.vox.com/world/2017/1/20/14335410/israeli-settler-leaders-attend-trump-inauguration
http://www.balkanweb.com/site/zyrtare-ilir-meta-niset-neser-ne-uashington-i-ftuar-ne-ceremonine-e-inagurimit-te-donald-trump-si-president-i-shba/
http://www.balkanweb.com/site/zyrtare-ilir-meta-niset-neser-ne-uashington-i-ftuar-ne-ceremonine-e-inagurimit-te-donald-trump-si-president-i-shba/
http://www.balkanweb.com/site/zyrtare-ilir-meta-niset-neser-ne-uashington-i-ftuar-ne-ceremonine-e-inagurimit-te-donald-trump-si-president-i-shba/


came from people associated with the Trump campaign and with the new 
administration. I also stated that he had been invited to unofficial 
inaugural events organized by influential organizations and individuals 
close to either the Trump campaign, the transition team or to the new 
administration and I believe my statement is supported by the facts. Your 
claims are based on your opinion, innuendo and a selective 
misrepresentation of facts, unsubstantiated claims and outright lies. 

e. You mock my contact with Mr. Priebus and other members of the Trump 
administration and seem to think these contacts “bizarre” but fail to 
publish the other pictures that were published by RTRS from that private 
event that support my claims concerning the contact that we have made 
with the new U.S. administration.  Of course the pictures only document 
one aspect of our efforts and contacts that we have established over the 
last several weeks leading up to the inauguration.  

 
 

 
2. Faulty, Slanted and Misleading Use of Statistics and Evidence:  

a. You use selected statistics in order to make a cost/benefit analysis of the 
RS Office and our work that deliberately relies on faulty methodology in 
order to create a facade of serious analysis and to trigger an emotional 
revolt of your readers concerning “the waste” of RS funds.  A fairer and 
more accurate cost/benefit analysis of our office and of our work would 
have been to use at least three different measurements/comparisons. One 
would have taken the reports of our activities that are public documents 
from which you did take the financial information you cite, and you would 
have listed what our office has done to benefit the RS. For example you 
would have listed the opening of the NCR Office in Banja Luke which has 
created over 140 jobs and which has seen an investment from this 
company in equipment and know-how that exceeds one million (U.S.) 
dollars. This has not only brought a major U.S. company to the RS but it 
also directly benefits Bosnia and Herzegovina as it opens a totally new 
economic sector for jobs and future investment. Hopefully this Center will 
grow and it will lead to additional jobs for the RS and for the Federation. 
Furthermore, the agreement with Johns Hopkins University Department 
of Plastic and Reconstructive Surgery brought renowned surgeons and 
medical experts to Banja Luka. This increased the educational and 
practical knowledge of our own surgeons and helped improve the lives of 
two children and one young girl, who were given a new chance at a 
normal life. The value of this can be measured in the hundreds of 
thousands of dollars and has opened the door for several other children 
to travel to the U.S. for more complicated surgery, (except for the airfare 
costs which will be paid by the RS) U.S. based foundations will pay all 
other costs. 

 



Our office has also promoted the work of artists, scholars and authors 
from the RS and from Bosnia-Herzegovina. Among others, we helped 
arrange the discussion and book promotion of Vladimir Pistalo at the 
Library of Congress. All of our activities in the field of art, film and culture 
are paid for from our modest budget. 

 
If you want to fairly calculate the benefit of our work, this would be a 
better and more accurate starting point.  I am very proud of our work and 
of our contribution to the RS and I am perfectly willing to provide an even 
more thorough accounting of the results of our work. 

 
The second approach to fairly obtain a cost/benefit analysis of our Office 
and of our work would have been to compare it to the much larger and 
better-funded Embassy of Bosnia-Herzegovina in Washington., DC.  A 
comparison can and should include examining the size of staff, cost and, 
of course, results.  I will gladly participate in establishing which 
representation is most cost effective and beneficial to RS taxpayers. 

 
Finally, another fairer approach would be to compare our office to similar 
representative offices in Washington, DC. For example those of 
international cities or of regions like Wales, Bavaria or even previous 
Balkan trade offices like those of Montenegro or Pristina (before they 
were recognized as states).  

 
b. You also misrepresent the RS lobbying budget, lumping in all costs in the 

U.S. under lobbying, even when they have very little to do with lobbying 
in Washington, DC. For example, you list the firms that were/are advising 
the RS government on international law as lobby firms. These firms 
provide the legal backbone of every argument, decision and action made 
by RS institutions and elected officials that seek to right the wrongs and 
illegal actions made by the High Representatives and certain western 
embassies. We consistently are able to provide valid and compelling legal 
arguments to show that RS actions are in compliance with the Dayton 
Agreement and international law; while at the same time show the 
illegality and forceful imposition of changes to the Dayton Agreement that 
are not in line with international law.  The legal case prepared with their 
help against Paddy Ashdown helped rescind the violation of human rights 
of dozens of Serbs and Croats who were illegally removed from office and 
deprived of their constitutional and civil rights without due process.  
 

c. You selectively provide my professional background and work history. 
For example you mention Milan Panic and ICN, but fail to mention that 
my main role was to work with the opposition in Serbia in order to bring 
about political change during the undemocratic regime of Slobodan 
Milosevic. You also fail to mention that I was briefly the U.S. 
representative of the Alliance for Change, the precursor to DOS. I believe 



you also avoided mentioning my work with IREX (1991-1997), where I 
also worked for the ProMedia Program, which at that time provided 
support for independent media in the Balkans. This experience is now the 
basis for my conclusion that you are deliberately manufacturing fake 
news in order to bring about political change that you desire. 

 
 

 
3. Opinionated and Activist Journalism with a (un)Clear Political Agenda: 

Your “investigative journalism” displayed in these articles is filled with 
opinions, derogatory and insulting words and phrases such as “lies,” “farce” 
and “trick the public” in order to cover-up the lack of evidence presented by 
your “journalist”/political activist. This is not only highly unprofessional but 
it also insults your readers because you show a lack of trust in their ability to 
reach the desired conclusions you are offering based on the slated evidence 
that you present. I am not sure what your full political agenda is, but I am 
certain that it is driven by the interests of your funders and by your personal 
political beliefs that you have expressed publically on numerous occassions. 
It is clear that you are political actors that desire to influence political 
discourse and debate within the RS without the burden of accountability. You 
do not directly contest elections but your work and you are “weapons” used 
to influence their outcomes and when your preferred candidates fail, then 
you do everything you can to undermine the authority and legitimacy of 
those who won the elections and were given a mandate to govern by citizens 
using their democratic rights. Unfortunately, a similar situation exists in the 
U.S. It is even more unfortunate because any democratic society needs the 
media to serve as a “watchdog.” This role however must be earned and must 
be maintained with high journalistic and ethical standards, to which you have 
failed to abide in these two stories. 
 

4. Lack of Transparency: For organizations that are supposed to serve as 
“watchdogs” for political parties, governments and political leaders in 
Bosnia-Herzegovina on the basis of holding them accountable for good 
governance, transparency in decision-making and in spending public funds, 
you make it very difficult to find out what your budget is and who funds your 
activism. Unlike our Office, which spends its funds transparently and 
documents this expenditure both to the U.S. government and to the RS 
government as required by law, your organizations appear to be secretive 
and shy about this important information. When someone is attacked in the 
way we are attacked by your politically motivated journalism, it is important 
for your readers to understand who is paying you for this service on their 
behalf. Based on what I have been able to find out, it would seem to be driven 
by a combination of the U.S. Embassy, George Soros and several EU funds. All 
of which have also been very actively engaged in controversial political 
activism in other states (Albania, Macedonia and Serbia) in the region and all 
of which have a vested political interest in undermining the legitimacy and 



credibility of elected governments, politicians and government institutions 
which do not comply with their wishes, blackmail or demands. In the case of 
the RS, it is clear that all of your funders have supported the illegal 
centralization of the joint state of Bosnia and Herzegovina and because of 
this have been in a political dispute with the President, Parliament and 
Government of the RS. This is a clear conflict of interest for your “NGOs.” As 
you receive monies (without clearly identifying where they come from and 
who your donors are) often from parties actively engaged in disputes with 
the individuals and institutions you are supposedly keeping an eye on, all 
supposedly on behalf of the citizens of the RS and of Bosnia and Herzegovina.   
 

In closing I want to make note of the Code of Ethics to which you have committed 
yourself  - in case it is not handy, you can access it here:  
http://www.poynter.org/fact-checkers-code-of-principles/ 
 
It would seem to me that you have violated all of the first four principles listed on 
the Poynter checklist. I hope that you will not violate the fifth and last principle of 
correcting your mistakes in a transparent and honest way. A good starting point 
would be to print my response in its entirety so that your readers’ can make-up 
their own mind about the quality of our work and of your reporting. 
 
Sincerely, 
 
Obrad Kesic 
Director 
RS Office for Cooperation, Trade and Development 
1701 Pennsylvania Ave, NW, Suite 300 
Washington, DC 20006 
 

http://www.poynter.org/fact-checkers-code-of-principles/

