Šest mjeseci od usvajanja seta zakona o akcizama izostao zamah u gradnji cestovne infrastrukture

Usvajanje seta zakona o akcizama, prema tvrdnjama domaćih zvaničnika, trebala nam je donijeti dugonajavljivani zamah u cestogradnji koji se očekuje tokom cijelog aktuelnog mandata, no iako je od usvajanja prošlo više od pola godine, pomaci u gradnji nisu vidljivi, a prikupljena sredstva još uvijek stoje na računu.

Jedan od onih koji je najavio velike infrastrukturne projekte u 2018. godini bio je i federalni premijer, Fadil Novalić koji u svojoj novogodišnjoj poruci obećao „veliki investicioni zamah“ u pogledu gradnje putne infrastrukture.

Možemo reći da je cijela 2017. godina bila vrijeme priprema za ono što nas očekuje u 2018. koja će, kako smo planirali, donijeti veliki investiconi zamah. To se, prije svega, odnosi na gradnju putne infrastrukture, ali i nove energetske objekte. Za sve to su sredstva obezbijeđena kroz planirani Budžet FBiH za sljedeću godinu, iz putarina i međunarodnih izvora.”

Fadil Novalić, 30.12.2017.

I nekoliko dana kasnije, Novalić je ponovio slične tvrdnje.  

Akcize nam neće donijeti blagostanje, one će popraviti situaciju u jednom segmentu. Mogli bismo imati 4 do 5 posto rast bruto proizvoda. Mi kao država garantujemo gradnju inftastrukturnih projekata i energetskog sektora. Tuzla je prošla. Imamo dvostruko veće strane investicije što je posljedica stanja ekonomskog u BiH. Ja nisam sabirao, ne gledamo 2018, akcize omogućavaju da se u naredni 6-7 godina može izgraditi kompletan koridor Vc.”

Fadil Novalić, 06.01.2018.

I predsjedavajući Vijeća ministara BiH, Denis Zvizdić je još u maju prošle godine govorio o brojnim projektima koje će biti moguće realizovati nakon usvajanja seta zakona o akcizama.

Više od 73 kilometra će se graditi u Krajini i zato sam očekivao da delegati koji dolaze iz Krajine glasaju za akcize, jer to znači značajno unapređenje cestivne infrastrukture u Krajini. Radit će se više od 13 obilaznica, među kojima su one oko Bugojna, Ključa, Vakufa, Livna, Tuzle, Novog Travnika, Gruda, Kalesije, Cazina, Kiseljaka, Goražda i Odžaka”, naveo je Zvizdić. Rekonstruirat će se i graditi mostovi u Srebreniku, Bihaću, Ključu, Jajcu, Nemili, Olovu, Goraždu (…) Govorimo o izgradnji novih magistralnih cesta, kao što je Stolac-Neum, Karaula 1, više od 30 novih kilometara u području Unsko-sanskog kantona. Generalno, modernizacija cesta ubrzava protok roba, ljudi i kapitala, te BiH pretvara u atraktivnu zemlju za domaća i strana ulaganja.”

Denis Zvizdić, 08.05.2017.

Međutim, iako je set zakona o akcizama u primjeni od 1. februara, više od 100 miliona KM prikupljenih sredstava ne može biti raspoređeno sa posebnog računa Centralne banke BiH, zbog nepostojanja dogovora između entiteta o njihovoj raspodjeli. To je priznao i premijer Novalić, te u intervjuu za portal Klix.ba obrazložio razloge.

Sporna je dugogodišnja praksa prema kojoj Federacija dobija 59 posto, a RS 39 posto. Razlog je jednostavan: u Federaciji se odvija blizu 70 posto cestovnog saobraćaja, prodaje se više goriva i naftnih derivata, pa su i naši realni prihodi od akciza veći. Mi, dakle, na ovakvoj raspodjeli gubimo ogromna sredstva, a upravo Federacija ima veće potrebe kada je riječ o izgradnji puteva. Dolazi do apsurdne situacije da RS gomila namjenski novac i ne može ga namjenski utrošiti, dok Federaciji tog novca može biti nedovoljno.”

Fadil Novalić, 12.06.2018.

Da problem raspodjele sredstava predstavlja veliki problem za gradnju putne infrastrukture potvrdio je nedavno i direktor Autocesta FBiH, Adnan Terzić, koji je izrazio skepsu da će se uskoro naći rješenje.

Ne očekujem da će se to tako brzo riješiti. Što se nas tiče mi sredstva od putarine po osnovu Zakona o akcizama ne koristimo za operativno poslovanje preduzeća i mi s tim nemamo nikakav problem, ona stoje na računu. Ali s druge strane ideja povećanja putarine je bila da se pojača proces izgradnje Koridora 5C. Čuvanje tih sredstava na računu sigurno ne doprinosi ubrzanju tog procesa. S obzirom da smo jako blizu izbora i da se sve može pretvoriti u političku priču to neće biti brzo.“

Adnan Terzić, 24.05.2018.

Ovo preduzeće nedavno je potpisalo ugovor o izgradnji dionice Buna-Počitelj na Koridoru Vc, duge 7 km, a provode se tenderska procedure za dionicu Počitelj – Zvirovići, te projekat lot 3 kod Zenice. Radovi se trenutno izvode na zaobilaznici oko Zenice, a početak gradnje brojnih drugih cestovnih projekata još nije izvjestan.  

Iako je nakon usvajanja seta Zakona o akcizama najavljivano intenziviranje gradnje cestovne infrastrukture u 2018. godini, na polovini građevinske sezone nema velikih  pomaka. Kako sada stvari stoje, zbog nepostojanja dogovora oko raspodjela prikupljenih sredstava, na najavljivani “zamah” još ćemo pričekati.

(Istinomjer.ba)

 

Klirinški dug uplaćen Federaciji BiH nije otišao u infrastrukturne projekte

Još prije nego su sredstva uplaćena, premijer Vlade FBiH, Fadil Novalić u par navrata izjavio je da će novac od...

Mizeran broj žena kao nositeljica lista na izborima 2018. godine

Napredak u poštovanju ljudskih prava, borbi protiv rasne, spolne ili bilo koje druge vrste diskriminacije i marginalizacije, kroz istoriju je čini se pokazao da niko i nikada nije na poklon dobio ono...



Oporezivanje kladioničara šteta ili korist za grad Zenicu?

Krajem 2016. godine, Gradsko vijeće Grada Zenice, na osnovu prijedloga gradonačelnika Zenice, Fuada Kasumovića izglasalo je uvođenje novih poreza. Osim kladionica, koje su izazvale najveću pažnju...