Komšić s pravom traži ocjenu ustavnosti ugovora sa MMF-om

Komsic„Poznato mi je da je ovaj aranžman s MMF-om jeste jedini način da se pokušaju spasiti vlade FBiH i RS i da se njime pokušaju zatvoriti nikada veći nedostaci novca u budžetima entiteta, kao i to da za budžet BiH ovaj aranžman nije potreban jer budžet BiH nema deficita.

Također, naknadnom provjerom u Predsjedništvu BiH, ustanovili smo da su svi aranžmani s MMF-om protivustavno i protivzakonito zaključeni i potpisani. Naime, niti jedan aranžman nikada nije ratifikovan od Parlamentarne skupštine BiH i Predsjedništva BiH, kao što nikada niko, od Ustavom BiH i zakonom ovlaštenih institucija BiH, nije dao saglasnost da se o njima uopće pregovara. Pa se, samo od sebe, nameće i pitanje ko je i zašto, protivustavno i protivzakonito, ovu zemlju zadužio za više milijardi dolara koje će vraćati, ne samo naša djeca, nego i unuci“ – upitao je Komšić.

Komentar:

Opštepoznata je činjenica da se kreditnim aranžmanima sa MMF-om već godinama nastoje zakrpiti budžetski deficiti entiteta, koji su već najavili nemogućnost pojedinih budžetskih isplata ukoliko se, uslijed neusvajanja Budžeta institucija BiH, u ovoj godini ne povuče i posljednja tranša kredita MMF-a. Veliki interes javnosti u BiH izazvala je, međutim, najava člana Predsjedništva BiH Željka Komšića, da će od Ustavnog Suda BiH zatražiti ocjenu ustavnosti četiri do sada sklopljena kreditna aranžmana sa MMF-om u vrijednosti od oko 3 milijarde i 200 miliona KM.

Istinomjer se, u namjeri da ispita istinitost tvrdnje Željka Komšića o neustavnosti sklapanja ovih aranžmana, pozabavio zakonskim okvirima za zaduživanje u BiH.

Prema Ustavu BiH, Predsjedništvo je zaduženo za vođenje međunarodne politike naše zemlje, te je, kako smatra profesor ustavnog prava Kasim Trnka, upravo ono moralo potpisati ovlaštenje za pregovore sa MMF-om, te usaglašeni kreditni aranžman poslati u Parlament na potvrđivanje.

„Potez Komšića za ocjenu ustavnosti ovih ugovora je sasvim valjan potez jer svugdje u svijetu legitimni predstavnici vlasti koji su izabrani od građana takve ugovore moraju ratifikovati“, smatra Trnka.

I prema članu 39. Zakona o zaduživanju, dugu i garancijama BiH, nakon što Vijeće ministara prihvati nacrt kreditnog sporazuma, dostavlja ga Predsjedništvu BiH s prijedlogom potpisnika. Predsjedništvo potom donosi odluku kojom prihvata vanjski državni dug i određuje potpisnika kreditnog sporazuma.

Prema članu 49. istog zakona, entiteti i Distrikt Brčko mogu se zadužiti po osnovu vanjskog duga, ali će takav dug, zajedno sa pratećom dokumentacijom, biti predmet prethodne saglasnosti Parlamentarne skupštine, u skladu s uslovima iz Ustava Bosne i Hercegovine.

Također, u Zakonu o postupku zaključivanja i izvršavanja međunarodnih ugovora BiH, navodi se da prijedlog odluke o ratifikaciji međunarodnog ugovora utvrđuje Vijeće ministara Bosne i Hercegovine i dostavlja ga Predsjedništvu, koje, radi dobijanja prethodne suglasnosti za ratifikaciju, dostavlja Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine zaključeni međunarodni ugovor na potvrđivanje.

Stoga možemo zaključiti da je Komšić u pravu i da opravdano postavlja pitanje ustavnosti do sada sklopljenih kreditnih sporazuma sa MMF-om, s obzirom da su u Ustavu i zakonima jasno navedene procedure sklapanja ovakvih ugovora, koje nisu bile ispoštovane, jer se nijedan od ovih sporazuma nije našao ni pred Predsjedništvom BiH, niti pred Parlamentarnom skupštinom. Također, s obzirom da se na pismima namjere nalazi više potpisa, postavlja se pitanje ko snosi odgovornost za ovakve sporazume. Pisma namjere 2012. i 2013. godine potpisali su Predsjedavajući Vijeća ministara Vjekoslav Bevanda, ministri finansija FBiH i RS Ante Krajina i Zoran Tegeltija, ministar finasija BiH Nikola Špirić, premijeri FBiH i RS Nermin Nikšić i Željka Cvijanović, odnosno Aleksandar Džombić u 2012. godini, kao i guverner Centralne Banke BiH Kemal Kozarić.

U slučaju eventualnog utvrđivanja neustavnog djelovanja od strane Ustavnog Suda BiH, jasno je da će ovdje biti posla i za državno Tužilaštvo, u vezi sa utvrđivanjem krivične odgovornosti za sklapanje ovih kreditnih ugovora. S obzirom na ovakvu strukturu odgovornih lica, ukoliko se pokrene, taj će proces svakako biti zanimljivo pratiti.

(istinomjer.ba)

 

Socijalni dijalog između borbe za sindikalne pozicije i ignorantske vlasti

Svjedoci smo da se cijela BiH nalazi u jakoj društveno-političkoj blokadi. To je slučaj i sa socijalnim dijalogom, kao...

Stevandić o Erdoganovoj “poruci broj jedan”

Tokom jedne od dijaloških emisija, upitan da prokomentariše, kako novinarka kaže “poruku broj jedan... da Erdogan daje punu podršku BiH za uključivanje u NATO i EU...”, poslanik u Narodnoj skupštini...

Načelnik Lukavca Delić i zvanično zatražio da 18 vijećnika plati troškove referenduma

Nakon završenog referenduma o opozivu načelnika opštine Lukavac, Edin Delić načelnik ove opštine “službeno je uputio izjavu na adresu 18 općinskih Vijećnika (SDA, SBiH, LDS i dva vijećnika...